Przemysł Zbrojeniowy

Testy samolotu hybrydowego AW609

Fot. Leonardo-Finmeccanica
Fot. Leonardo-Finmeccanica

Koncern Leonardo-Finmeccanica poinformował o rozpoczęciu naziemnych testów silników na trzecim prototypie AW609 TiltRotor A/C3. Próby będą przeprowadzone w zakładach firmy w Cascina Costa we Włoszech.

Testy będą polegać na sprawdzeniu działania silników i instalacji płatowcowych przed wznowieniem kolejnych prób w locie. Po zakończonych testach naziemnych, AW609 A/C3 ma rozpocząć próbne loty w Stanach Zjednoczonych, których celem będzie uzyskanie Certyfikatu Federalnej Agencji Lotniczej (FAA). Producent zapewnia również, że zimą 2016 roku będą przeprowadzone próby związane z odpornością na oblodzenie.

Wraz z testowaniem trzeciego prototypu, od 15 kwietnia 2016 roku, podobnym próbom poddawany jest pierwszy prototyp AW609 A/C1. Obecnie w Filadelfii montowany jest czwarty model TiltRotor, który ma wejść w fazę testów w przyszłym roku. Producent, dzięki wykorzystaniu trzech modeli testowych planuje uzyskać certyfikat FAA w 2018 roku, a następnie uruchomić produkcję seryjną.

Czytaj także: Samolot hybrydowy rozbił się we Włoszech

AW609 jest maszyną zdolną do pionowego startu i lądowania oraz wykonywania lotu tak, jak klasyczny samolot. Napędzają go dwa silniki Pratt & Whitney Canada PT6C-67A, każdy o mocy 1447 kW, co pozwala na rozwinięcie prędkości przelotowej 482 km/h. Maszyna może przewieźć do 9 pasażerów na dystans 1390 km. Zmiennopłat AW609 powstał przede wszystkim z myślą o rynku cywilnym, ale będzie mógł być też używany przez siły zbrojne – między innymi do szybkiego transportu żołnierzy oraz ewakuacji medycznej.

Komentarze