Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Testy polskiego silnika rakiety suborbitalnej

silnik rakiety suborbitalnej
Testowany w Zielonce polski silnik rakiety suborbitalnej
Autor. WITU

Silnik rakiety na paliwo stałe o średnicy 300 mm do trójstopniowej rakiety suborbitalnej został pierwszy raz przetestowany przez zespół badawczo-projektowy z Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia na hamowni w Zielonce.

Reklama

Artykuł sponsorowany

Reklama

Przy współpracy w ramach projektu trójstopniowej rakiety suborbitalnej w konstrukcji wykorzystano projekt WITU, do którego dyszę i elementy mechaniczne wykonywały Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A., lider projektu. Odlewane paliwo zostało przygotowane i zaelaborowane przez Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT" Sp. z o.o., która to firma dostosowała swoje możliwości produkcyjne do odlewania takich i większych silników rakietowych. Osiągnięte parametry potwierdziły założenia konstrukcyjne i zwieńczają wysiłki włożone w pierwszy etap projektu.

YouTube cover video

Masa paliwa znajdująca się w silniku wynosi 100 kg. Silnik uzyskując impuls całkowity o wartości przekraczającej 240 kNs jest największym do tej pory wytworzonym silnikiem na paliwo stałe w kraju. Korpus cechuje się niską masą i jest wykonany metodą nawijania włókna w osnowie żywicy. Podobna technologia stosująca materiały kompozytowe została zastosowana do wytworzenia dyszy silnika. Użycie i opanowanie tych technik pozwala na skalowanie tych rozwiązań do większych rozmiarów rakiet. Dzięki zaangażowaniu konsorcjum budowane są przełomowe kompetencje w dziedzinie budowy rakiet do zastosowań cywilnych i wojskowych, ze szczególnym uwzględnieniem rakiet przeciwlotniczych i pocisków taktycznych.

Reklama

Koncepcja powstała dzięki zaangażowaniu środków unijnych w ramach projektu „Opracowanie trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego  do wynoszenia ładunków badawczych" przy dofinansowaniu z konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka – Technologie Kosmiczne 5.1.1.1/2019, nr umowy POIR.01.01.01-00-0834/19-00.

Artykuł sponsorowany

WITU, silnik rakietowy
Autor. Defence24
Reklama

Komentarze (12)

  1. kaczkodan

    Nie podali najważniejszej informacji - ile waży sama struktura silnika. Jednocześnie nie rozumiem po co nam te 3 stopnie - przecież Moskwa i Leningrad to nie Kamczatka!

  2. BadaczNetu

    I to jest bardzo dobry kierunek. Trzeba tylko cisnąć, żeby projekt nie powędrował na półkę, po osiągnięciu 8 poziomu gotowości technologicznej. Równolegle, trzeba ruszyć drugi projekt: mały silnik turboodrzutowy, do pocisków manewrujących. Ukraina coś takiego ma: trzeba z nimi szybko na ten temat rozmawiać. Za tyle pomocy, mogliby nam licencję dać.

    1. strada

      Przecież ten projekt jest tak pomyślany, wycyckac pieniądze na prace badawcze i zamknąć w oodpowiednim momencie. Zresztą po wielo mld ( w dolarach) zamówieniach na Patrioty,CAMM. Himarsy nie ma przestrzeni na zakupy polskich rakiet. Gdyby ktoś traktował poważnie rozwój polskiego przemysłu rakietowego to od kilku przynajmniej lat trwałby pracę bardzo intensywne prace nad pociskiem klasy CAMM z udziałem Ukrainy...

  3. rwd

    Ciekawe co jest paliwem?

    1. Był czas_3 dekady

      "Co ciekawe, rakieta wykorzystuje silnik hybrydowy SF1000, który jest niezbędny do korygowania lotu rakiety. Owa jednostka napędowa funkcjonuje w oparciu o ekologiczny materiał pędny (parafina w postaci stałej, podtlenek azotu jako ciekły utleniacz)." https://space24.pl/pojazdy-kosmiczne/systemy-nosne/debiut-polskiej-rakiety-suborbitalnej-perun-wideo?_gl=1%2a1wa2x1u%2a_ga%2aNjI1%2a_ga_V9HJHCHWER%2aMTY4ODA1MDQ0MS41MjkuMS4xNjg4MDU3MDU4LjAuMC4w

    2. klapaucyusz

      @Był czas_3 dekady - Zacytowałeś fragment tekstu dotyczący rakiety Perun firmy Space Forest. Ma ona silnik o chyba kilkakrotnie większej mocy od tego, co na razie testują WZL, WITU i GAMRAT.

    3. AdSumus

      Mylisz projekty. To nie ma nic wspólnego z SpaceForest. Tu masz silnik na paliwo stałe. Czyli coś co standardowo używa się do pocisków rakietowych. Oczywiście występuje też w boosterach.

  4. AdSumus

    I to jest dobra informacja. Zastanawiam się tylko czy nie ma za dużo spawów?

    1. Stefan1

      No i pewnie zamek wylata...

    2. sgtShaymon

      "Korpus cechuje się niską masą i jest wykonany metodą nawijania włókna w osnowie żywicy." Tak zdecydowanie za dużo spawów.

    3. AdSumus

      Ale zdajesz sobie sprawę, że moja wypowiedź dotycząca spawów jest odniesieniem do krytyki MSBS GROT przez naszych posłów?

  5. KAR

    Oby wszystko poszło w dobrym kierunku. :)

  6. Narinio

    Żeby tylko starczyło środków i determinacji do ukończenia projektu.Mieliśmy już swoje osiągnięcia w latach 70, rakieta Meteor3-4, projekt nagle ucięto.Mamy potencjał aby zbudować swoją rakietę balistyczna.Tylko trzeba kasy i jeszcze raz kasy bez względu kto będzie radził.

    1. SPQR

      Amen. Jeśli tylko to wladzy nie dostaną się osoby, dla których priorytetem będzie zamykanie wszystkich programów rozwojowych, to mamy szanse. Mnie ciekawi średnica silnika, 300mm ma potencjał do wykorzystania w efektorach p.lotniczych i p.balistycznych o duzym zasięgu.

    2. rwd

      Wtedy ruskie naciskali, by projekt Meteora zakończyć i przypilnowali aby zespół konstruktorów został rozwiązany i rozproszony. Ale oni byli na etapie bardziej zaawansowanym niż ci z WITU. To wygląda na razie mało poważnie i nikt nie będzie ingerował.

    3. klapaucyusz

      Do osiągnięć rakiet Meteor dużo szybciej nawiążą Space Forest ze swoją rakietą Perun oraz Instytut Łukasiewicz z rakietą Bursztyn 2K, to dużo bardziej zaawansowane projekty. Oba systemy podobno są już zdolne do przekroczenia linii Karmana, choć jeszcze nie wykonały takich lotów.

  7. ANDY

    tak jak kiedyś wielki brat nie pozwalał na budowę samodzielnych zdolności i rozwoju technologii obronnych tak samo aktualny ... zarabiający krocie przy których bajońskie sumy to grosze ... nie pozwoli na jakakolwiek samodzielność i rozwój i dalej bez przetargów, handlowania i kompensat technologiczno-przemysłowych będziemy bulić za importowane uzbrojenie

  8. Sum ergo cogito

    Kiedyś spotkałem się z informacją, że średnio 227 mm pocisk kasetowy M26 ma impuls ciągu ok. 190 kNs, standardowy 300 mm 9M55K do Smiercza ok. 240 kNs, a dla 122 mm M-21 to będzie ok. 40 kNs. Piszę z pamięci - nie weryfikowałem.

    1. sgtShaymon

      Tak kolego ale ten Smierch musi mieć inne parametry bo na przykład jest jednostopniowy i porusza się w gęstszym środowisku, tu masz do czynienia z trójstopniowym ustrojstwem które na etapach ma gubić masę. No i kwestia ładunku.

  9. hermanaryk

    Trójstopniowa suborbitalna rakieta na paliwo stałe do... "wynoszenia ładunków badawczych" :) Oj, chyba kroi się tu coś poważniejszego...

    1. Adam S.

      @hermanaryk Będziemy badać grubość i wytrzymałość rosyjskich bunkrów :)

    2. Był czas_3 dekady

      I dobrze. Czas najwyższy usamodzielnić się i pozostawić miliardy zł, dolarów, euro w naszych zakładach zbrojeniowych.

  10. Thorgal

    Aby projekt był dobrze zabezpieczony przed obcymi łapkami i żeby znów plany nie zniknęły w tajemniczych okolicznościach....

  11. Był czas_3 dekady

    No to... mamy początek naszego PATRIOTa 2 i pocisków do wyrzutni HOMAR - K. Gratulacje, nie zmarnujmy tej szansy!

  12. Prezes Polski

    Jaki ciąg mają silniki w rakietach 227mm do himars? Wie ktoś?

Reklama