Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Szwedzki wszędołaz testowany przez Indie

BvS10 (zdjęcie poglądowe).
BvS10 (zdjęcie poglądowe).
Autor. BAE Systems

Koncern BAE System poinformował o trwających w Indiach testach swojego wszędołaza BvS 10, zmodyfikowanego w celu spełnienia ć wymagań armii indyjskiej. Tym samym powstał wariant określany jako BvS 10 Sindhu.

Reklama

Przed rozpoczęciem testów BAE System nawiązało współpracę przemysłową z indyjskim Larsen & Toubro Limited (L&T) w celu m.in. możliwości produkcji pojazdu na terenie Indii oraz możliwości wdrożenia go na tamtejszy rynek. Tym samym została sfinalizowana umowa licencyjna, która pozwoli na zwiększenie zakresu produkcji pojazdów przez tamtejszy przemysł zbrojeniowy o ten popularny wszędołaz. BvS 10 to sprawdzone pojazdy opracowane przez przedsiębiorstwo Hägglunds (obecnie część BAE Systems), które miały okazje być używane w bardzo zróżnicowanych strefach klimatycznych, od pustynnego i stepowego Afganistanu, poprzez błota Ukrainy, kończąc na skutym lodem kole podbiegunowym.

Reklama
Nasz pojazd terenowy BvS10 zapewni możliwości, których potrzebuje armia indyjska, gdy weźmie udział w próbach. Niezrównana mobilność, elastyczność i zdolność do pracy w ekstremalnych warunkach klimatycznych stanowią podstawę projektu BvS10. Nasza współpraca z Larsen & Toubro daje nam możliwość ekspansji na rynek Indo-Pacyfiku.
Tommy Gustafsson-Rask, dyrektor zarządzający BAE Systems Hägglunds
Reklama

Czytaj też

BvS 10 (BandvagnS 10) to trzecia generacja gąsienicowych przegubowych transporterów/wszędołazów opracowana w latach 90. XX w. przez firmę Hägglunds, jako wewnętrzny projekt firmy. Wóz ten składa się z dwóch gąsienicowych członów połączonych przegubem. Może przewozić na swoim pokładzie oprócz kierowcy także do 12 żołnierzy lub sprzęt specjalistyczny. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny Cummins ISBe o pojemności 6,7 litra, mocy 210 kW/285 KM oraz momencie obrotowym 950 Nm, współpracujący z 6-biegową przekładnią automatyczną Allison 3000SP, pozwala on osiągnąć prędkość maksymalną 70 km/h (5 km/h w wodzie) i zasięg 300 KM.

Do samoobrony może służyć uniwersalny/wielkokalibrowy karabin maszynowy 5,56/12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm umieszczony w obrotnicy na stropie kadłuba pierwszego przegubu. BvS 10 jest obecnie wykorzystywany przez Austrię, Francję, Holandię, Szwecję i Wielką Brytanię. Beowulf firmy BAE Systems, nieopancerzony wariant BvS10, zdobył nagrodę U.S. Army dla programu Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV).

Czytaj też

BvS10 (zdjęcie poglądowe).
BvS10 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Allied Joint Force Command Brunssum/ Wikipedia
Reklama
Reklama

Komentarze