Przemysł Zbrojeniowy
Szwajcarzy zamawiają lekkie pojazdy z Holandii
Holenderska firma Defenture B.V. poinformowała o zawarciu kontraktu ze szwajcarskim Federalnym Urzędem Zamówień Obronnych (Armasuisse) na dostawę pojazdów GRF (Groundforce) w ramach programu LAUF 20 (Leichte Aufklärungs- und Unterstützungsfahrzeug) dotyczącego pozyskania lekkich wozów zwiadowczych i wsparcia.
Podpisanie umowy jest efektem pozytywnego wyniku testów pojazdu LAUF 20 bazującego na platformie GRF 5.12 (ATTV/VECTOR), który został dostarczony do badań w 2021 roku. Przekazanie prototypowego wozu do Szwajcarii była pierwszą międzynarodową umową zawartą przez Defenture. Celem testów prowadzonych przez Szwajcarów od 2021 r. było zweryfikowanie wymagań funkcjonalnych postawionych przez użytkownika i określenie ostatecznej konfiguracji, co miało pozwolić na złożenie zamówienia na seryjne pojazdy.
LAUF 20, czyli następca Servala
Wozy zamówione przez Szwajcarów, określone mianem LAUF, czyli „lekkie pojazdy zwiadowcze i wsparcia”, mają zastąpić obecnie eksploatowane, a dostarczone w 2007 r. przez Rheinmetall Landsysteme wozy LIV (SO) (Light Infantry Vehicle for Special Operations) Seval. Bazujące na konstrukcji samochodu Mercedes-Benz Klasy G LIV (SO) trafiły na wyposażenia jednostki specjalnej AAD10. W sumie Szwajcarzy mają pozyskać 20 egzemplarzy nowych pojazdów LAUF. Nawiasem mówiąc, w języku niemieckim „Lauf” znaczy „bieg” tudzież „lufa”.
Czytaj też
LAUF 20 charakteryzuje się szeregiem specyficznych rozwiązań zgodnych z wymaganiami technicznymi klienta, które zostały opracowane i wdrożone w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Było to możliwe dzięki cechom platformy GRF, która jest podatna na różnego rodzaju modyfikacje. Część prac obejmowała integrację różnych systemów łączności użytkowanych przez odbiorcę, co w całości zostało wykonane przez Defenture. Również w przypadku seryjnych pojazdów holenderska firma będzie nie tylko ich producentem, ale także głównym integratorem. W projekt LAUF zaangażowane są też inne podmioty, między innymi General Dynamics oraz Comrod Communication AS (dostawca m.in. anten i masztów).
Od ATTV do GRF 5.12
Pierwszy prototyp nowego pojazdu ATTV (ang. Air Transportable Combat Vehicle) zbudowano w 2013 r. Rok później zadebiutował w trakcie paryskiego salonu Eurosatory. Wtedy też wóz otrzymał oficjalną wojskową nazwę - VECTOR (ang. Versatile Expeditionary Commando Tactical Off Road). Produkcja seryjna pojazdów rozpoczęła się w 2017 r. Co ciekawe, jeden z prototypów był testowany w realnych warunkach bojowych, w trakcie działań holenderskich sił specjalnych w Mali, które operowały tam w ramach Wielowymiarowej Zintegrowanej Misji Stabilizacyjnej w Mali – MINUSMA (fr. Mission multidimensionnelle Intégrée des Nations Unies pour la Stabilisation au Mali).
Czytaj też
Konstrukcja holenderskiego pojazdu posiada szereg ciekawych rozwiązań. Jednym z nich ustrój nośny, czyli wykonana ze stali nierdzewnej rama, która łączy cechy konstrukcji przestrzennej i wyposażonej w centralną rurę nośną. To rozwiązanie stanowi łatwą do dostosowania do wymagań użytkownika, modułową platformę, która pod oznaczeniem GRF 5.12 jest bazą dla całej rodziny pojazdów.
Zastosowano niezależne zawieszenie wszystkich kół ze zdwojonymi amortyzatorami hydraulicznymi i sprężynami śrubowym, co w połączeniu z 18-calowymi kołami z oponami 275/70 R18 sprawia, że pojazd jest w stanie pokonać najtrudniejszy teren (prześwit: 340 mm dla pustego pojazdu, kąt natarcia 46,5 stopnia, kąt zejścia 43,5 st.).
Wysokoprężny, wielopaliwowy, 6-cylindrowy silnik Steyr M16 o pojemności 3,2 litra osiąga moc 160 kW/220 KM i moment obrotowy 550 Nm. Jest połączony z 6-biegową przekładnią automatyczną ZF oraz 2-biegową skrzynią rozdzielczą, która stale przekazuje napęd na obie osie. Dzięki temu pojazd może osiągać prędkość maksymalną 170 km/h (ograniczoną elektronicznie do 130 km/h). Zasięg operacyjny to 800 km.
Co ciekawe, pojazd ma też cztery koła skrętne (obie osie są takie same). Kierowanie czterema kołami (elektrohydrauliczny układ sterowania tylną osią) może być włączane i wyłączane przez kierowcę. Po aktywacji układu elektronika reguluje kąt skrętu tylnych kół, dostosowując go do prędkości. Przy niewielkich prędkościach promień skrętu wynosi jedynie 4,5 metra.
Przy długości 5100 mm, szerokości 1800 mm i wysokości od 1870 mm (bez obrotnicy, do transportu lotniczego) do 2205 mm pojazd mieści się w ładowni śmigłowca CH-47 Chinook, co było zresztą jednym z wymogów holenderskich specialsów. Może również być transportowany wewnątrz standardowego, 20-stopowego kontenera.
Pusty pojazd waży 2776 kg, a jego ładowność wynosi 1440 kg (DMC pojazdu to 4600 kg).
Abramsy i K2 w Polsce, ofensywa w Syrii - Defence24Week 101