Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

System celowniczy Scorpion dla pilotów hiszpańskich EF-18

Fot. U.S. Air Force/Staff Sgt.Stephenie Wade
Fot. U.S. Air Force/Staff Sgt.Stephenie Wade

Hiszpańskie ministerstwo obrony zleciło koncernowi Thales przeprowadzenie prób i testów oraz zintegrowanie z samolotami EF-18 lotnictwa hiszpańskiego nahełmowego systemu celowniczego Scorpion.

Zgodnie z komunikatem koncernu Thales, hiszpańskie ministerstwo obrony zleciło producentowi przeprowadzenie testów i prób oraz integrację z hiszpańskimi samolotami myśliwskimi nahełmowego systemu celowniczego Scorpion. System ten, oferujący możliwość działania w kolorze, służy do wzmacniania świadomości sytuacyjnej pilota w czasie misji dziennych i nocnych, zwłaszcza w niesprzyjających warunkach prowadzenia misji. Pozwala na łatwą identyfikację celów i punktów istotnych dla wykonania zadania, zwiększając skuteczność działań. Można go z łatwością zamontować na standardowym hełmie lotniczym.

Hiszpanie planują wyposażyć swoje samoloty EF-18 w osiemdziesiąt systemów Scorpion (ogółem na stanie hiszpańskich sił powietrznych znajduje się ok. 85 egzemplarzy trzech wersji samolotu F/A-18 Hornet). Zostaną one zamontowane na hełmach pilotów w latach 2016-2017, po zakończeniu prób integracji i działania (próby uzbrojenia powietrze-powietrze i powietrze-ziemia). Thales, w ramach zlecenia, ma przeprowadzić nie tylko próby sprzętu i opracować procedury jego obsługi, ale również zająć się badaniem wpływu systemu na bezpieczeństwo katapultowania się pilota oraz przeprowadzić integrację Scorpionów z rakietami IRIS-T i dzienno-nocnymi zasobnikami celowniczymi.

Koncern będzie odpowiedzialny za rozwój i produkcję konfiguracji systemu, jaka ostatecznie trafi do Hiszpańskich Sił Powietrznych.

Czytaj też: System celowniczy Scorpion będzie na Raptorze.

System Scorpion wykorzystuje opatentowaną technologię śledzenia celów HObIT (Hybrid Optical based Inertial Tracking), zdecydowanie zmniejszając obciążenie pilota, a jednocześnie zapewniając mu wysoką precyzję rozpoznawania celów. Jest przystosowany do działania ze standardowymi goglami noktowizyjnymi. Obecnie system ten znajduje się na wyposażeniu sił powietrznych USA, gdzie zintegrowano go z samolotami F16 Block 30/32 i A-10 Thunderbolt II. Trwają też zaawansowane próby integracyjne z samolotami F-22, śmigłowcem NH-90 i innymi maszynami.

Reklama
Reklama

Komentarze