Zakłady PZL-Świdnik poinformowały o zakończeniu procesu odbioru śmigłowców GrandNew i W-3A Sokół dla lotnictwa policji Ugandy. W uroczystości przekazania sprzętu wzięli udział Prezydent Ugandy Yoweri Musevani, ugandyjscy urzędnicy państwowi, a także przedstawiciele PZL-Świdnik i Finmeccanica-AgustaWestland.
Maszyny dla ministerstwa spraw wewnętrznych Ugandy przekazano na podstawie kontraktu podpisanego przez PZL Świdnik w czerwcu 2014 r., obejmującego dostawę śmigłowca GrandNew oraz W-3A Sokół. Mają one być wykorzystywane do realizacji zadań związanych z utrzymywaniem porządku publicznego. Podpisana umowa obejmuje także kompleksowy pakiet szkoleniowy i wsparcie eksploatacji maszyn.
Producent informuje, że wraz z dostawą dwóch maszyn na afrykański rynek komercyjny i parapubliczny trafił setny egzemplarz wiropłata Finmeccanica-AgustaWestland i PZL-Świdnik. Maszyny produkcji Finmeccanica-AgustaWestland/PZL-Świdnik wykorzystywane są do utrzymywania porządku publicznego, ratownictwa medycznego, transportu VIP, transportu osób i towarów na morskie platformy wydobywcze i do portów.
W-3A Sokół w wersji dostarczonej do Ugandy został wyposażony w zewnętrzne podwieszenie ładunku, wciągarkę ratowniczą, reflektor poszukiwawczy, system megafonów, zestaw do desantowania po linie i głowicę obserwacyjną oraz elementy mocowania wyposażenia do gaszenia pożarów i pływaków awaryjnych. Do chwili obecnej sprzedano prawie 180 Sokołów ponad 20 klientom, w więcej niż 10 krajach.
Śmigłowiec GrandNew, który trafił do ugandyjskiej policji jest wyposażony w zewnętrzne podwieszenie ładunku, reflektor poszukiwawczy i system megafonów. GrandNew to lekki dwusilnikowy śmigłowiec, wyposażony cyfrową awionikę, umożliwiającą wykonywanie lotów IFR z jednym lub dwoma pilotami na pokładzie oraz czteroosiowy autopilot w systemie dual duplex sprzężony z systemem zarządzania lotem. Do chwili obecnej zamówienia na niemal 360 śmigłowców złożyło prawie 220 klientów z niemal 40 krajów.
PZL Świdnik podkreśla, że śmigłowce produkowane przez spółkę są również wykorzystywane przez polskie służby mundurowe. Do chwili obecnej eksploatują one 18 wiropłatów różnych typów, które powstały w Świdniku.
Orłolot
Ale poobwieszali tego Sokoła, po prostu latające rusztowanie... Nie dość, że maszyna przestarzała to jeszcze wyjątkowo mało estetyczny sposób w jaki dostosowano ją do pełnionych zadań woła o pomstę do nieba. I świadczy o podejściu producenta czyli AW do rdzennnie polskich produktów. Jestem pewien, że kierownictwo AW nie pozwoliłoby tak prymitywnie "doposażyć" którejś z maszyn własnej konstrukcji, choćby i Granda.
say69mat
Pytanie ... dlaczego nie zaproponowano/opracowano policyjnej wersji Głuszca??? Przecież ergonomia tego ustrojstwa jest porażająca!!!
marek!
na poobwieszana Pume tez dalismy sie nabrac.....
ad
Ciekawe czy nie został kupiony na kredyt za poręczeniem Polskiego banku.......
antoś
WSK PZL Świdnik w dobrych czasach był drugim w Europie producentem śmigłowców. Poza licencyjnym Mi-2 powstały tu W-3 Sokół i SW-4. Obie konstrukcje na przyzwoitym europejskim poziomie. I co mamy teraz - po prostu tylko wspomnienia. Nie mamy już krajowego przemysłu lotniczego, nie mamy żadnych udziałów w nie naszych już zakładach..Praktycznie możemy się czuć jak bankruci. W sytuacji kiedy trzeba by uruchomić np. produkcję licencyjną to możemy to tylko wykonywać w starej stodole popegerowskiej.
jasio
Czy to prawda ,że PO sprzedała Świdnik za równowartość jednego Caracala, czyli coś około 300 mln zł. ?
Kamil
Nie, nie prawda.
marcin
nie istotne. Bez sprzedaży Świdnik by upadł razem ze swoimi archaicznymi Sokołami. To co lepsze?
Franky
Tak to prawda wcześniej SLD-PSL sprzedały WSK Rzeszów który produkował silniki i przekładnie do śmigłowców i samolotów, w 2007 PiS-Samoobrona-LPR sprzedało PZL Mielec. Polska kiedyś była w stanie samodzielnie wyprodukować śmigłowce i samoloty niestety bandyci, złodzieje, hochsztaplerzy doprowadzili do upadku państwowych zakładów lotniczych i tym samym pogrzebali piękne tradycję polskiego lotnictwa. Dziękuję