Słowackie siły zbrojne poinformowały, że pod koniec listopada br. zakończyły fazę wstępnych testów opancerzonego transportera kontenerów TATRAPAN.
Opancerzony pojazd do transportu kontenerów TATRAPAN 8x8 CC (Container Carrier) powstał w firmie VYVOJ Martin. Zbudowała ona pojazd z własnych funduszy jednak w oparciu o założenia realizowanego w słowackich siłach zbrojnych programu mobilnego systemu łączności MOKYS. System ten opiera się na skonteneryzowanych zastawach różnych urządzeń komunikacyjnych, których opracowanie zlecono przede wszystkim koncernowi BAE Systems.
Prace nad TATRAPAN-em zaczęły się na początku 2012 r. i już w styczniu 2013 r. można było rozpocząć jego testy zakładowe. Otrzymano uniwersalny, opancerzony pojazd zdolny do pokonywania bardzo trudnego terenu i transportu kontenerów ISO-1C i ISO-1D. Podwozie zabezpiecza załogę przed wybuchami min na poziomie 2 (załoga jest zabezpieczona przed wybuchem miny o ładunku odpowiadającym 6 kg TNT pod każdym kołem).
TATRAPAN może wykorzystywać wszystkie silniki i skrzynie biegów z pojazdów TATRA 7. Maksymalna prędkość TATRAPAN-a to 118 km/h i zasięg (z wykorzystaniem wewnętrznych zbiorników) to 800 km. Pojazd o masie własnej 18,8 ton ma ładowność 17 ton i może mieć doczepioną przyczepę o masie do 16 ton. TATRAPAN spełnia wymagania transportowe dokumentu STANAG 3548 (może być przewożony z wykorzystaniem samolotów C-130 Hercules).
Jan
Przez naszych kiepskich decydentów w obronności, Polska wygląda przy Słowacji jak kraj trzeciego świata przy normalnym kraju europejskim
Piotr
A masz cos konkretnego do powiedzenia nt artykulu?
takjestem
Chyba na odwrót Nie wiedza nie boli - prawda