Reklama
  • Wiadomości

Silnik lekkiego polskiego odrzutowca Flaris uruchomiony

Jak poinformowała firma Metal-Master, w nowo wybudowanych halach produkcyjnych w Podgórzynie zakończono prace związane z przystosowaniem samolotu pod zabudowę silnika Williams FJ33-5A. W asyście specjalistów firmy Williams International uruchomiono układ napędowy samolotu.

Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

FLARIS jest lekkim odrzutowcem dyspozycyjnym, zdolnym do startu z lotnisk trawiastych. Zainstalowano w nim napęd nowej generacji, czyli silnik FJ33-5A opracowany i wyprodukowany przez Amerykanów z Walled Lake z firmy Williams International. Ciąg silnika wynosi 8,5 kN przy jego masie własnej 130 kg.

W zeszłym miesiącu właściciel firmy Williams, Gregg Williams poinformował o ukończeniu jego procesu certyfikacyjnego w USA. Silnik otrzymał certyfikat amerykańskiej agencji FAA. Równolegle w Polsce trwają prace związane z opracowaniem nowej dokumentacji oraz uzgodnienia z ULC programu prób w locie, wyboru lotniska i terminu rozpoczęcia prób w locie Flarisa wyposażonego w nowy silnik Williams FJ33-5A.

Flaris LAR1 zaprojektowano jako bardzo lekki odrzutowy samolot dyspozycyjny, przeznaczony dla czterech pasażerów i pilota. Ma on mieć możliwość operowania z trawiastych pasów o długości zaledwie 250 metrów. Do jego pilotowania ma wystarczyć jedynie licencja turystyczna, dzięki czemu będzie się nadawać zarówno do celów biznesowych, jak i turystycznych. Kolejną zaletą tej konstrukcji są składane skrzydła, które umożliwiają przechowywanie samolotu nawet w przydomowym garażu, ułatwiają też transport. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych preimpregnatów węglowych samolot jest bardzo lekki, jego masa wynosi zaledwie 700 kg.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama