Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Seryjny F-35 z nowym komputerem oblatany. Polskie Block 4 coraz bliżej

F-35 / Fot. U.S. Air Force, Staff Sgt. Thomas Barley
F-35 / Fot. U.S. Air Force, Staff Sgt. Thomas Barley

Pierwsze seryjne samoloty wielozadaniowe F-35 z nowym wyposażeniem są obecnie oblatywane przez producenta tych samolotów Lockheed Martina. Oznacza to kolejny ważny krok na drodze do wprowadzenia do służby samolotów docelowego wariantu Blok 4, czyli maszyn o wyraźnie większych możliwościach niż dotychczasowe. Takich, które zamówiła m.in. Polska.

Reklama

Prototyp wyposażony w nowy pakiet TR-3 (Technology Refresh-3) odbył lot testowy w styczniu 2023 roku. Teraz odbywają go świeżo wyprodukowane samoloty seryjne. Do tej pory maszyny takie wykorzystywały hardware komputerowy wprowadzony na F-35 jeszcze w 2010 roku, a zatem w czasach, kiedy program tej maszyny był na bardzo wczesnym etapie rozwoju. W skład pakietu wchodzą nowe systemy komputerowe w tym nowy główny procesor samolotu. Będzie on miał kilkukrotnie większą moc obliczeniową od poprzednika i 4,5 razy większą pamięć operacyjną. Zdolności do przechowywania danych wzrosną zaś dwudziestokrotnie. Pakiet zmienia także wygląd kabiny pilota, w którym ma zostać zainstalowany nowy dotykowy ekran LCD o wymiarach 8 na 20 cali o wyższych parametrach technicznych od poprzedniego ekranu.

Reklama

Większe zdolności hardware’u komputerowego mają umożliwić wdrożenie na nowych produkowanych płatowcach oprogramowania i wyposażenia związanego z Block 4 i podniesienie do tej wersji „większości” wyprodukowanych dotychczas samolotów. To dobra wiadomość dla Polski, która zamówiła 32 maszyny właśnie w nowoczesnej wersji Block 4.

Czytaj też

Sam Block 4 to w dużej mierze aktualizacja oprogramowania, mająca działać właśnie na nowym TR-3 i przyczynić się do ulepszenia 53 jego parametrów. Oprócz tego nastąpi też zainstalowanie potężniejszych systemów chłodzenia oraz modyfikacja komory uzbrojenia rozszerzająca zdolność przenoszenia pocisków powietrze-powietrze z czterech do sześciu egzemplarzy, co jest znacznym zwiększeniem możliwości bojowych. Możliwa będzie też integracja z nowymi typami uzbrojenia w tym pociskiem manewrującym JASSM-ER, JSOW, Joint Strike Missile, bombą kierowaną GBU-53/B Stormbreaker o krótszym zasięgu, czy najnowszą termojądrową bombą grawitacyjną B61-12.

Reklama

Zwiększona moc obliczeniowa przynosi korzyści istniejącemu systemowi radarowemu APG-81, który pozwala F-35 wykrywać cele w powietrzu i na ziemi oraz zakłócać systemy radarowe wroga, ale umożliwi także instalację nowo opracowanego radaru APG-85, który ma zastąpić APG-81. Ma się też przełożyć na wzrost parametrów sensorów podczerwonych (Distributed Aperture System).

Reklama

Komentarze (5)

  1. Wania

    Jednym słowem su-57 właśnie został zabrany do końca. Nadal nie ma docelowego silnika, awioniki I uzbrojenia. No i jak twierdzili Hindusi wycofując się z tego programu po utopieniu kilku miliardów dolarów, su-57 nigdy nie zbliży się do f-35. Błędy konstrukcyjne i błędne założenia. Potwierdzeniem tych tez jest brak tego samolotu nad Ukrainą. Ta wojna boleśnie zweryfikowała rosyjską propagandę o cudowności su-57, t-14, t-15 i koalicji.

    1. Odyseus

      To że dzisiaj czegoś nie ma nie znaczy że nie będzie jutro w Rosji już maszynka wojenna pędzi pełną parą ...

    2. Davien3

      @Odyseus czyli beda klepac dalej coraz prymitywniejsza i bardziej zacofana technicznie broń bo jak do tej pory nie potrafili nawet skopiowiać rozwiazań z F-117 mimo że maja je od ponad 20 lat....

    3. Nabosaka

      Wani zacznim zaczniesz coś wypoisywać, to sie doucz. Silniki Produkt 30 juz są, poszukaj zdjeć samolotu z tymi silnikami. Zdjęcia te pojawił się na anglojęzycznych stronach 18 listopada tego roku.

  2. młodygrzyb

    Jednym słowem do Block 4 nadal daleko.

    1. Wania

      Jednym słowem Block 4 właśnie nadchodzi. Polska dostanie od razu Block 4 gdy przejdzie certyfikacje. W tym roku całość wyprodukowanych egzemplarzy przekroczy 1000 sztuk, przy rocznej produkcji około 150 sztuk. Pamiętać trzeba, że Rosja swoich odpowiedników f-22, a gdy zostali wyśmiani, to jak twierdzą odpowiedników f-35 zamówiła 76 sztuk i ma na stanie już całe 6 sztuk. W tym roku rzekomo wyprodukowali 4 sztuki. F-35 został oblatany 4 lata przed su-57.

    2. Stary zgred

      Bardzo daleko? W artykule wyraźnie jest napisane i potwierdzają to agencje, że pierwsze SERYJNE F-35 Block 4 zostały wyprodukowane i oblatene. A tak na marginesie kiedy ten wasz docelowy Su-57 odbędzie pierwszy lot?

    3. Czytelnik D24

      Mógłbyś zacytować jedno zdanie z w/w artykułu z którego tak wynika?

  3. xdx

    Prototyp Tr3 to chyba był już na początku roku oblatany , teraz to seryjne

    1. SKW

      Przeczytaj drugie zdanie z zrozumieniem.

  4. Podlasiak

    FA50 uważam za najgorszy zakup Błaszczaka. Za te same pieniądze dało by radę kupić z dwie eskadry nowych F16 lub F35.

    1. ŚniętyMikołaj

      W wersji docelowej będzie i tak lepszy niż obecne Su22 i MiG 29;. Poza tym tańszy w użytkowaniu. Ma krótszy rozbieg i dobieg niż Gippen, co oznacza większą możliwoś operowania z DOL. I pewnie zamysł był taki żeby z czasem wejść w KF21. Mam nadzieję, że nowy rząd będzi kontynuował cel poprzedników.

    2. Fu

      Tusk anuluje kontrakty i ci kupi F35 z pułki z samolotami

    3. Fu

      Nowa władza ci anuluje kontrakty i kupi nowe F35 w sklepie z samolotami prosto z pułeczki:)

  5. Antoni

    To nowa koalicja sejmowa będzie domagać się starszej wersji. Skoro niemcy mają mieć F- 35 też nowe...

    1. X

      Po co wy to puszczacie? (i podobne bzdety) Ma to jakiś związek z wojskowoscią, czy raczej "Twoim Weekendem" (świętej pamięci)

    2. CzarnyRycerz

      Pomijając, że wymyślasz złośliwe bajki, to lepiej się zastanów co zrobić z tymi złomami o nazwie FA50, które nie mają żadnej realnej wartości bojowej.

    3. MacRettin

      No tak, przecież to ma sens, jest logiczne i na poparcie wn faktach... Czasem mam wrażenie, że wśród zwolenników PiS nie ma jednej zdrowej szarej komórki

Reklama