- Wiadomości
- Ważne
Rosja: Pierwsza dostawa samolotów bojowych w tym roku
Koncern United Aircraft Corporation (UAC) ogłosił przekazanie siłom zbrojnym Rosji pierwszej w tym roku partii samolotów bojowych. Są to zbudowane w Nowosybirskich zakładach bombowce frontowe Su-34. Dzień wcześniej do Sił Powietrzno-Kosmicznych Federacji Rosyjskiej trafił nowy samolot transportowy Ił-76MD-90A.

Autor. UAC
Jak można przeczytać w oficjalnym oświadczeniu - „samoloty przeszły kompleks testów naziemnych oraz w locie i zostały przekazane rosyjskiemu Ministerstwu Obrony". Jednak tego, czego w informacji zabrakło, to liczba maszyn. W tej kwestii oficjalnie źródła milczą. Najprawdopodobniej, jak wynika z dokumentacji zdjęciowej, są to jedynie dwie maszyny bombowe w wersji zmodernizowanej - Su-34M. Co równie ważne, jest to pierwsza dostawa samolotów bojowych od początku roku. Poprzednie cztery bombowce Su-34 opuściły nowosybirskie zakłady w roku 2022.
Zobacz też
Jest to informacja o tyle ważna, że od początku 2023 roku Rosjanie stracili na Ukrainie trzy samoloty Su-34, a od początku konfliktu było ich już ponad 20. To znaczy, że rosyjski producent nie jest w stanie nawet myśleć o uzupełnianiu strat w lotnictwie. 1 czerwca samoloty zostały oficjalnie przekazane Siłom Powietrzno-Kosmicznym Federacji Rosyjskiej. Dzień wcześniej, z okazji święta lotnictwa transportowego do służby przekazano też jeden ciężki samolot transportowy Ił-76MD-90A. Jest to nowa, ucyfrowiona i zmodernizowana wersja maszyn Ił-76.
W przypadku Su-34 warto odnotować, że dostarczone obecnie maszyny należą do wersji Su-34M. Jest to wersja o rozszerzonym wyposażeniu pokładowym, obejmującym zarówno zastosowanie amunicji precyzyjnej, jak też systemów rozpoznawczych i walki elektronicznej. Radiolokator służy nie tylko do mapowania przestrzeni i obiektów na ziemi oraz w powietrzu. Skanuje też tylną półsferę samolotu ostrzegając przed zbliżającymi się rakietami przeciwnika i automatycznie odpala, w razie potrzeby, aktywne środki samoobrony. Wprowadzono nowe typy zasobników rozpoznawczych, celowniczych i walki elektronicznej.
Zobacz też
Pozostając klasycznym płatowcem wywodzącym się od Su-27 maszyna jest napędzana dwoma silnikami i posiada wysokie właściwości pilotażowe. Wyróżnia ją opancerzony kokpit z dwoma miejscami dla pilotów umieszczonymi obok siebie. Su-34M ma zasięg operacyjny 4000 km (zwiększany poprzez zdolność do tankowania w locie), może rozwinąć prędkość ponaddźwiękową i przenosi do 8000 kg różnej klasy uzbrojenia typu powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Do końca 2022 r. wyprodukowano 12 egz. Su-34M, z czego jeden uległ katastrofie, a obecna dostawa zwiększa liczbę eksploatowanych egzemplarzy prawdopodobnie do 13.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]