Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Redback oficjalnie nowym BWP dla Australii

Bojowy wóz piechoty AS21 Redback.
Bojowy wóz piechoty AS21 Redback.
Autor. Damian Ratka

Dziś oficjalnie poinformowano o decyzji podjętej przez Ministerstwo Obrony Australii, w ramach programu Land 400 Phase 3 nowym bojowym wozem piechoty dla Wojsk Lądowych Australii, został AS21 Redback.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Wczoraj pojawiły się nieoficjalne doniesienia dotyczące zwycięstwa konstrukcji firmy Hanwha w programie Land 400 Phase 3 . Dziś informacje te zostały potwierdzone. Firma Hanwha Aerospace ma dostarczyć 129 bojowych wozów piechoty AS21 Redback. Koszt całego programu wyniesie między 5 a 7 mld AUD (od 3,4 do 4,7 mld USD, prawdopodobnie z uwzględnieniem części cyklu życia), natomiast pierwszy egzemplarz ma zostać dostarczony w roku 2027.

Czytaj też

Produkcja bojowych wozów piechoty AS21 Redback ma się odbywać w Australii, w obecnie budowanych przez Hanwha zakładach w miejscowości Geelong. Tam produkowane będą również haubice samobieżne AS9 Huntsman (odmiana K9A1 dostosowana do australijskich wymogów), które dzielą podzespoły wraz z AS21 Redback.

Reklama

Czytaj też

AS21 Redback zastąpią zakupione w 1964 roku gąsienicowe transportery opancerzone rodziny M113 i będą kolejnym elementem szerszej modernizacji australijskich wojsk lądowych. Oprócz AS21 Redback zakupiły one również czołgi M1A2SEPv3 (a wcześniej M1A1SA) Abrams, wozy zabezpieczenia technicznego M88A2, czołgi saperskie M1150, mosty szturmowe M1074, bojowe wozy rozpoznawcze Boxer CRV, oraz śmigłowce uderzeniowe AH-64E i wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe M142 HIMARS. Dodajmy, że część z transporterów M113AS4 wykorzystywanych w Australii w roli bojowych wozów piechoty i przewidzianych do zastąpienia przez Redbacki przekazano Ukrainie w ramach pomocy wojskowej.

Czytaj też

Reklama

Komentarze (5)

  1. xdx

    129 K21 plus 211 Boxer jak na Australię to wystarczy przecież maja jeszcze ponad 400 M113 wątpię aby wszystkie miały wykończone resursy. Tak maja przynajmniej i Koreańczyków i Niemców na miejscu i mogą domówić więcej jak będzie kasa i potrzeba. Przynajmniej mają zróżnicowanie w razie jak się któraś „nitka” dostaw przytyka.

  2. CzarnyRycerz

    Jak dobry czy zły by nie był, dla nas lepszym rozwiązaniem jest, że opracowujemy własny ciężki BWP. Jeśli własny przemysł nie jest w stanie czegoś opracować, to potem kończymy uzależnienie od innych. A w tym przypadku akurat mamy wszystkie części składowe.

  3. ALBERTk

    A niedawno temu wyszło od niejakiego znanego youtubera z nazwiskiem na W, że Redback to złom. Jak widać, podobna sytuacja co przy haubicy K9, są siły które próbują sztucznie zdyskredytować przemysł koreański bo ten staje się najlepszy na świecie.

    1. Kalrin

      Nie wiem o kim mowa aczkolwiek chciałbym zauważyć że Redback był też testowany w Polsce. Testy nie wypadły pomyślnie dla Redbacka. Mówi się że powodem było opracowanie konstrukcji z myślą właśnie o eksporcie do Australii, a co za tym idzie wiele rozwiązań było na nasze warunki nieodpowiednie. Pozostaje nam obserwować wyniki przetargów w Grecji oraz Rumuni. Jeśli tam wygra ASCOD albo KF41 to znak że AS21 faktycznie nie nadaje się do działań w Europie.

    2. Wywarzony

      Opinia była wyprowadzona po testach na polskim poligonie prowadzonych przez wojskowych, a model testowany nie był tożsamy z tym jaki do testów otrzymała Armia Australijska ! Dodatkowo skupiono się na próbach z izraelską wieżą, a testy miały charakter porównawczy z Borsukiem i ZSSW-30 z udziałem przedstawicieli producentów pojazdów ! Wnioski skłoniły do zrezygnowania z oferty i postawienie na własne możliwości budowy ciężkiego BWP ! Zawsze pozostaje pytanie, czy jest to możliwe, w jakim czasie i ilości ?

    3. MiP

      Na Australijskie pustynne tereny widać się nadaje a u nas poległ na testach zimowych a nawet teraz zim nie mamy jakie u nas kiedyś były

  4. Prezes Polski

    U nas też by się taki przydał.

    1. Chyżwar

      Taki nie bardzo. AS21 na naszym poligonie został skonfrontowany z Borsukiem i blado przy nim wypadł.

    2. RGB

      @Prezes Polski nic trudnego, wystarczy przedłużyć Borsuka w środku jak Rosomaka o 60 cm i dodać tam siódmą parę kół, jak to ma miejsce w Ajaxie czy Ascodzie, a zyskujesz w ten sposób 10 ton nośności. Możesz go opancerzać do woli, a dodatkowo masz pełną integrację z pływającym Borsukiem, możliwe że nawet silnika nie trzeba zmieniać, bo ma duży zapas mocy. Pewnie też większość badań kwalifikacyjnych zostanie uznana, analogicznie do Rosomaka Long, a to kilka lat zysku. HSW proponowała takie rozwiązanie.

    3. Był czas_3 dekady

      Przecież HSW opracowuje własną wersję dla nas. Będzie nie gorsza, a może nawet lepsza od AS21 Redback

  5. Future

    Szkoda, że się udała się synergia as21 z zssw30. Sygnał Koreańczycy dali. Wydaje mi się, że problem był po naszej stronie z wydajnością produkcji. Obecna będzie wystarczająca do Borsuka.

Reklama