Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Radary AESA dla Hornetów US Marine Corps

F/A-18D dywizjonu Marines VMFAT-101 / Fot. MCAS Miramar
F/A-18D dywizjonu Marines VMFAT-101 / Fot. MCAS Miramar

Jak poinformował Pentagon, firma Raytheon przeprowadzi program wymiany radarów w samolotach F/A-18C/D Hornet należących do Korpusu Piechoty Morskiej USA. Maszyny otrzymają radiolokatory AESA typu AN/APG-79(v)4. 

Kontrakt będzie realizowany w latach 2020-2022. Wartość programu jest szacowana na ok. 500 mln USD. Na samolotach zostaną zamontowane radary AESA typu AN/APG-79(v)4.  Nowe radiolokatory otrzymają 84 samoloty stanowiące uzbrojenie siedmiu eskadr. Zaplanowano także zakup 14 zapasowych radarów. 

Jest to wersja sprawdzonego już radaru APG-79 stosowanego w samolotach F/A-18E/F Super Hornet i E/A-18G Growler, którą można zastosować w starszych wersjach Hornetów. APG-79 cechuje niezawodność, rozdzielczość obrazu, cel i zasięg śledzenia znacznie większy niż w przypadku poprzednio stosowanego w F/A-18 C/D radaru AN/APG-73.

Dzięki aktywnemu elektronicznemu skanowaniu wiązki APG-79 poprawia możliwości oceny sytuacji  i zapewnia doskonałe właściwości  w namierzaniu celów w powietrzu i na powierzchni. Do jego największych zalet eksploatacyjnych należą otwarta architektura i zastosowanie dostępnych w handlu elementów, a zmniejszenie wymiarów i wagi pozwala na zamontowanie go w starym płatowcu bez wprowadzania większych zmian konstrukcyjnych.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (9)

  1. MWK

    Ostatnia chyba okazja żeby zarobić na tych radarach. APG-79 jest "skrojony" specjalnie dla F/A-18. A te F/A-18C/D Marines to chyba ostatnie z przewidzianych do dalszej eksploatacji które jeszcze mają stare radary szczelinowe.

  2. Stirlitz

    a tymczasem rosja z niecierpliwością oczekuje na dwie sztuki Su-57 ze starymi silnikami i starymi radarami. Zakłady produkcyjne spinają się jak mogą i dzięki temu będą w stanie dostarczyć te dwie sztuki być może w ciągu trzech lat. To tak apropo fanoja znad wołgi ;)

  3. czepiasz sie fun

    Modernizacja starszych maszyn jest po prostu racjonalna pod względem koszt/efekt. Flota F-18 zostanie ujednolicona pod względem radarów, w dodatku bardzo nowoczesnych AESA. Same korzyści, uproszczona logistyka, serwis, bardzo rozsądny krok ze strony amerykanów.

  4. Antonim

    @ Maciek Ten Su nie ma akurat radaru.

  5. Miłośnik bredni znanego bajarza.

    Dziwne że wkładają nowe radary w tak zajeżdżone trupy. davien, a tych zmodernizowanych F-18 C/D ma być 84, nie jest to chyba liczba liczona w setkach niemożliwa do zastąpienia F-35?

  6. Davien

    Oj funku i znowu robisz z siebie... Policz moze ile samolotów maja marines, a ile kupuja F-35B i nie kompromituj sie juz co chwila:) Widzisz USA stac by montować AESA w starych mysliwcach, a twoja Rosja nawet do nowych nie potrafi ich opracować wiec z czym do ludzi:))

  7. Fun funów USA

    Wyłożą 0,5 miliarda USD na modernizację "stareńkich" F-18C/D zamiast te kwotę przeznaczyć na zakup nowiuteńkich "gwiazd śmierci" F-35B? Davien, :jaca' "bender". "Kiks" co się dzieje? "Obsługa" ponad 21 bilionów USD długu "przygniata" mocarstwo?

  8. Maciek

    Może by tak dla naszych su22 je zakupić? Żarcik taki oczywiście.

  9. Jami

    Że też nigdy nie mogę się doczytać o nowym malowaniu amerykańskich płatowców. Jankesi kompletnie nie potrafią przeprowadzić modernizacji swoich maszyn. Na szkolenie do WZL zapraszamy

Reklama