Reklama
  • Wiadomości

Program budowy hiszpańskich okrętów podwodnych wychodzi na prostą

Wszystko wskazuje na to, że notujący duże opóźnia program budowy hiszpańskich okrętów podwodnych typu S-80, najgorsze chwile ma już za sobą i zaczyna być realizowany zgodnie z założeniami. Potwierdzeniem tego jest niedawna informacja o zakończeniu 18 grudnia w stoczni koncernu Navantia w Kartagenie scalania kadłuba sztywnego prototypowego okrętu tego typu — Isaac Peral (S 81). Teraz przed stoczniowcami etap prac instalacyjnych i wyposażeniowych, po których zakończeniu przyjdzie czas na wodowanie i testy przed wejściem do służby.

Fot. Andrzej Nitka
Fot. Andrzej Nitka

Cztery okręty podwodne typu S 80 zamówione zostały przez hiszpańską marynarkę wojenną 24 marca 2004 r. Zawarty wtedy kontrakt miał wartość 1,8 mld euro, która w 2010 r. została zwiększona do 2,12 mld euro. Początkowo zakładano, że pierwszy okręt zostanie dostarczony w 2011 r., jednak z powodu kryzysu budżetowego jego dostawę przełożono na 2015 r.

W 2013 r. pojawiły się poważne problemy techniczne dotyczące masy tych okrętów. Według różnych źródeł miała być ona od 75 do 100 ton większa, niż wynikało to z projektu, co zagrażało pływalności okrętu w położeniu nawodnym. W związku z tym potrzebna była pomoc amerykańskich specjalistów z należącej do koncernu General Dynamics stoczni Electric Boat w Groton. Zmodyfikowany projekt zakłada zwiększenie długość okrętów z 71 do 80 metrów poprzez dodanie dodatkowych sekcji kadłuba, co spowodowało oczywiście wzrost wyporności jednostek.

image
Fot. Andrzej Nitka

W 2016 r. hiszpańskiego ministerstwa obrony zaakceptowało wyniki krytycznego przegląd programu budowy tych okrętów i uznano, że jest on gotowy do odmrożenia i ponownego wejścia do fazy produkcyjnej. Pozwoliło to wznowienie prac konstrukcyjnych poszczególnych jednostek. Zakłada się, że prototyp zostanie zwodowany w październiku przyszłym roku i przekazany odbiorcy do grudnia 2022 r., zaś pozostałe okręty mają zostać dostarczone do lipca 2027 r.

Postępy w realizacji programu budowy jednostek typu S 80 pozwoliły też na rezygnację przez hiszpańską marynarkę wojenną z planowanego remontu okrętu podwodnego Mistral (S 73) jednego z trzech jednostek typu S 70 (Agosta) znajdujących się nadal w służbie. Decyzja ta została ogłoszona 20 grudnia br. Ma zostać ona wycofana ze służby w czerwcu 2020 r.  Pozostałe Galerna (S 71) i Tramontana (S 74) przeszły już remonty, które pozwolą im służyć do czasu pojawienia się w linii następców. Natomiast czwarty Siroco (S 72) został wycofany w czerwcu 2012 r., gdyż ministerstwo obrony nie znalazło 25 mln euro na jego remont, który miała realizować Navantia. Próbowano go sprzedać tureckiej, a następnie tajlandzkiej marynarce wojennej, nie udało się to i ostatecznie zdecydowano się go zezłomować.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama