Przemysł Zbrojeniowy
US Air Force wstrzymują przyjęcia Pegasusów
Jak poinformował Pentagon, US Air Force wstrzymały przyjmowanie na stan powietrznych zbiornikowców KC-46A Pegasus. Na chwilę obecną, cała flota tych samolotów pozostaje też uziemiona.
USAF zdecydowały się kilka dni temu na wstrzymanie przyjmowania do służby samolotów KC-46 Pegasus. Powodem jest seria incydentów, o których poinformowała niedawno gazeta Seattle Times. Na pokładach samolotów przeznaczonych do odbioru przez Siły Powietrzne USA znajdowano bowiem narzędzia lub inne - także metalowe - przedmioty których nie powinno tam być. Według oficjalnych informacji, w ośmiu przypadkach miało to miejsce w samolotach które były przygotowywane do zabudowy w standardzie MRTT w zakładach Military Delivery Center w Paine Field, natomiast w dwóch stwierdzono taką sytuację w samolotach odebranych już przez USAF.
Wspomniane obiekty miały znajdować się w dolnych częściach maszyny lub jej ścianach bocznych. Stwarzało to zagrożenie zarówno dla struktury kadłuba jak i groziło wywołaniem zwarć w instalacji elektrycznej.
Taka sytuacja wymagała reakcji ze strony Boeinga. W odpowiedzi zdecydowano się na wstrzymanie wszystkich prac na linii montażowej wojskowej wersji Boeinga 767, a pracownicy działu kontroli jakości mieli za zadanie skontrolować płatowce znajdujące się na niej celem ujawnienia ewentualnych niedociągnięć - zwłaszcza pod kątem pozostawionych elementów/narzędzi.
Na miejsce skierowano grupę ekspercką z Sił Powietrznych USA i Agencji Zarządzania Kontraktami Obronnymi DCMA czyli podległej jednemu z zastępców sekretarza obrony jednostki rządowej, odpowiadającej za nadzór nad realizacją kontraktów dla m.in. Sił Zbrojnych USA. Przedstawiła ona listę 13 zmian w linii produkcyjnej, które Boeing będzie musiał wprowadzić, odnoszących się do szczebla produkcyjnego, kontrolnego jak i kierowniczego. Producent KC-46 zaproponował też przeprowadzenie kontroli samolotów już dostarczonych USAF. Odbiory samolotów zostaną najprawdopodobniej wznowione po inspekcji w zakładach, nadzorującego cały proces z ramienia Departamentu Obrony, Willa Ropera. Jak na razie stwierdził on, że wstrzymanie przyjęć i lotów potrwa "jakiś czas". Jednocześnie Roper stwierdził: Największym problemem nie są kwestie finansowe. One nas w ogóle nie dotyczą. Najpoważniejszy kłopot to wstrzymanie szkoleń - a przecież wciąż potrzebujemy samolotów by móc szkolić pilotów i operatorów - poinformował Will Roper, asystent zastępcy sekretarza obrony USA.
KC-46 to powietrzny tankowiec nowej generacji, wprowadzany do USAF w miejsce KC-135. Program jest jednak opóźniony. Aby utrzymać zdolności do czasu wprowadzenia nowych maszyn, Amerykanie zdecydowali się na dalsze wydłużenie eksploatacji pewnej puli KC-135.
Czytaj też: A330 MRTT dla USAF? Wspólne prace Airbusa i Lockheed Martina
-CB-
@Luke - Polska była w programie wspólnego zakupu i użytkowania takich samolotów, ale AM zawiesił nasz udział i stwierdził, że sami sobie kupimy!
Luke
Polsce sa potrzebne dwa MRTT