Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Powietrzne "oczy" US Navy zamówione

Fot. US Navy
Fot. US Navy

Koncern Northrop Grumman otrzymał warte 404 mln dolarów zamówienie na dwa samoloty pokładowe wczesnego ostrzegania E-2D Advance Hawkeye. Maszyny mają zostać dostarczone do 2025 roku, jednak fundusze na ich produkcję pochodzą z budżetu na lata 2019-2020.

Umowa ogłoszona przez US Navy 1 kwietnia 2020 roku stanowi jedynie modyfikację zawartego wcześniej kontraktu o kolejne 2 maszyny, które maja pochodzić z 8 i 9 serii produkcyjnej. Łącznie do amerykańskiej marynarki trafi 77 samolotów E-2D Advanced Hawkeye. Natomiast w kwietniu ubiegłego roku cztery E-2D zostały dostarczone do Japonii, która prawdopodobnie wymieni na nie całą flotę 13 maszyn E-2C z lat 80-tych ubiegłego wieku. 

E-2D Advanced Hawkeye to modyfikacja samolotu wczesnego ostrzegania E-2C Hawkeye, stosowanego powszechnie na lotniskowcach US Navy. Zmiany obejmują przede wszystkim zastosowanie nowego radaru AN/APY-9 pracującego w pasmach Ka (o długości fali 0,75 do 1,11 cm), Ku (1,67-2,5 cm), X (2,5-3,75 cm) i C (3,75-7,5 cm) mającego możliwość naprowadzania rakiet AIM-120 AMRAAM oraz SM-6. 

Wymiana radaru i jego nowe funkcjonalności wymagały też montażu nowych konsol operatorów. Przeprowadzono również modernizację systemów łączności radiowej i satelitarnej i dostosowanie do używania systemu przekazywania danych Link-16. Kabina pilotów została doprowadzona do nowego standardu cyfrowego i wyposażona w tak zwany glass-cockpit.

Modernizacja łącząca sie ze wzrostem masy wymusiła zastosowanie nowych silników Allison/Rolls Royce T56-A-427A o mocy zwiększonej z 4590 KM do 5250 KM i cyfrowym systemem sterowania FADEC. Pozwoliło to na wydłużenie maksymalnego czasu lotu E-2D z czterech do siedmiu godzin, co jest znaczącą zmianą na lepsze. Pakiet modyfikacji wprowadzony jesienią 2019 roku obejmował wyposażenie tych maszyn w instalację do tankowania w powietrzu, co teoretycznie pozwala na nieustanne pozostawanie w powietrzu. Pierwsze samoloty E-2D Advandec Hawkeye z sondą do tankowania w locie trafiły do 120 Carrier Airborne Early Warning Squadron (VAW) we wrześniu 2019 roku. Wszystkie kolejne maszyny wyposaża się w pakiet najnowszych modyfikacji. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Pilot

    3 szt. wykonujące zadania dla MJR i temat dalekiego rozpoznania z głowy

    1. Pomarzyć

      Byłoby ekstra wziąć takie "używki" po Japońcach. Razem ze szwedzkimi Erieeye zamknęlibyśmy cały Bałtyk dla wszystkiego co wyleciałoby z terenów Rosji.

    2. dim

      "używki" wystarczające akurat dla dla defiladowego szyku ? Między fetami stojące bezczynnie na lotniskach, wobec bardzo drogiej eksploatacji ? Poza tym co będziesz nimi naprowadzać ? Zacząłbym raczej od artylerii rakietowej, jak ta ukraińska, dronów zwiadowczych, ale koniecznie stealth i oczywiście dużej ilości "Narwi". I 2% pkb na nową broń. Aktualnie przeznaczanych jest na nią ok. 0,5%, a w tym jeszcze remont historycznych eksponatów.

    3. Orthodox

      Tylko w czasie pokoju, a i tak wystarczająco dobrze i taniej poradziłyby sobie odpowiednie drony.

  2. R

    Hawkeye prawie jak B-52 i nasze Mi-24 :)

    1. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

      w tym przypadku w przeciwieństwie do myśliwców tu liczy się tylko elektronika

  3. Baranek

    A co trafi na 2 angielskie lotniskowce?

    1. Davien

      Brytyjczycy uzywali smigłowców w wersji AEW&C najpierw Seakingów teraz zdaje sie Merlinów.

    2. Ein

      Merlin AEW

  4. Navigator

    Dajcie ten radar na BRYZE To bylby CUD

    1. jaśko

      ryza za słaba,prędzej casa.a najlepiej to 4 nowe Hawkeye

    2. Jakie to smutne

      Nasz wrogi Polsce MON, zablokował modernizację radarów na Bryzach do wersji "800" po przeprowadzeniu skutecznej modernizacji tylko jednej sztuki. Zatem radary mamy w najgorszej z posiadanych wersji. Dzięki MON!! I żadnych planów w PMT na nowe radary, czy nowe samoloty, czy drony morskie. Zacofanie rozpoznania morskiego pełną gębą!!

  5. Pentagram

    77-maszyn w nowej konfiguracji do 2025 po 200mln usd sztuka Czyżby bylo więcej lotniskowcow zaplanowanych?

Reklama