Reklama
  • Wiadomości

Polski odrzutowiec Flaris bliżej pierwszego lotu

Firma Metal-Master poinformowała, że zabudowa silnika Williams FJ33-5A na prototypowym samolocie odrzutowym Flaris LAR1 jest bliska zakończenia. Trwają również testy sytemu nawigacyjnego i radiowego Garmin G600 oraz próby agregatu elektrohydraulicznego do podwozia  podwozia. Producent deklaruje, że testy silnika zabudowanego na samolocie rozpoczną się do końca lutego br. 

  • Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
    Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
  • Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
    Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
  • Fot. Metal-Master via Facebook
    Fot. Metal-Master via Facebook

Firma Metal-Master poinformowała, że zabudowa silnika Williams FJ33-5A na prototypowym samolocie odrzutowym Flaris LAR1 jest bliska zakończenia. Producent deklaruje, że testy silnika zabudowanego na samolocie rozpoczną się z udziałem przedstawicieli koncernu Williams International do końca lutego br. Próby obejmą także komputer FADEC, awionikę oraz układ paliwowy i węzeł energetyczny. Otworzy to drogę do oblotu maszyny w najbliższej przyszłości.

Równolegle trwają również testy sytemu nawigacyjnego i radiowego Garmin G600 oraz testy agregatu elektrohydraulicznego  podwozia. Maszyna zostanie wyposażona w specjalny hydroakumulator, który będzie ładowany na lotnisku przez każdym startem, co zapewni możliwość awaryjnego otwarcia podwozia nawet w przypadku całkowitej utraty zasilania elektrycznego. Producent informuje, że Laris LAR1 został także wyposażony w zaawansowane hamulce BERINGER z systemem ABS.

Flaris
Fot. Metal-Master via Facebook

Flaris LAR1 zaprojektowano jako bardzo lekki odrzutowy samolot dyspozycyjny, przeznaczony dla czterech pasażerów i pilota. Ma on mieć możliwość operowania z trawiastych pasów o długości zaledwie 250 metrów. Do jego pilotowania ma wystarczyć jedynie licencja turystyczna, dzięki czemu będzie się nadawać zarówno do celów biznesowych, jak i turystycznych. Kolejną zaletą tej konstrukcji są składane skrzydła, które umożliwiają przechowywanie samolotu nawet w przydomowym garażu, ułatwiają też transport. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych preimpregnatów węglowych samolot jest bardzo lekki, jego masa wynosi zaledwie 700 kg. 

Przedstawiciele Metal-Master podczas Paris Air Show 2015 zwracali uwagę na zainteresowanie ich samolotem również ze użytkowników potrzebujących lekkich maszyn obserwacyjnych np. do zadań kontroli granic państwowych.

Czytaj więcej: Innowacyjny polski odrzutowiec Flaris LAR1

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama