Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pojazdy bojowe na IDEX 2015

  • Fot. Håkan Dahlström / Flickr
    Fot. Håkan Dahlström / Flickr

W trakcie targów IDEX 2015 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zaprezentowano kilka interesujących pojazdów bojowych, w tym transporter kołowy Enigma z wieżą rosyjskiego BMP-3.

Pojazd został opracowany przez spółkę Emirates Defence Technology i w zaprezentowanej konfiguracji jest wyposażony w wieżę rosyjskiego bojowego wozu piechoty BMP-3, uzbrojoną w armatę 100 mm z możliwością odpalania przeciwpancernych pocisków kierowanych, armatę 30 mm oraz sprzężony karabin maszynowy. Napęd stanowi silnik o mocy 710 KM, a masa bojowa wynosi 28 t.

Fot. Emirates Defense Technology.

Pojazd jest zdolny do pływania i może być integrowany również z innymi systemami wieżowymi. Zgodnie z informacjami producenta zapewnia wysoki poziom ochrony wnętrza. Istnieje możliwość, że maszyny tego typu trafią na wyposażenie sił zbrojnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Koncern General Dynamics Land Systems zaprezentował z kolei kołowy transporter opancerzony Desert Piranha, czyli najnowszy wariant pojazdu Piranha 5 zmodyfikowany specjalnie z myślą o prowadzeniu działań w warunkach pustynnych. Został on uzbrojony w nową, dwuosobową wieżę Cockerill 3030/40 opracowaną przez CMI Defence. System wieżowy może być wyposażony zarówno w armatę kalibru 30, jak i 40 mm.

Turecki FNSS zaprezentował kołowy transporter opancerzony PARS w układzie 6x6, w wariancie wozu rozpoznania skażeń.  Jest wyposażony m.in. w urządzenia służące do wykrywania środków chemicznych, biologicznych oraz promieniowania radiologicznego. Istnieje możliwość prowadzenia rozpoznania skażeń za pomocą technologii laserowej, na odległość do 5 km.

Ilustracja: FNSS.

Koncern zademonstrował również jednoosobowy system wieżowy Saber, uzbrojony w armatę 25 mm ze sprzężonym karabinem maszynowym. Jest wyposażony w cyfrowy system kierowania ogniem z kamerą termowizyjną III generacji. Istnieje możliwość zapewnienia ochrony balistycznej do poziomu IV według Stanag 4569.

Ilustracja: Paramount Group

Południowoafrykańska spółka Paramount Group podpisała z kolei umowę dotyczącą licencyjnej produkcji transporterów Mbombe w Jordanii. Pojazdy, w układzie 6x6 były projektowane m.in. z myślą o zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony wnętrza, w tym również przeciwko wybuchom RPG czy improwizowanych ładunków wybuchowych. Przewiduje się, że opracowane w RPA transportery będą stanowić podstawę programu modernizacji jordańskiej armii.

Niemiecki koncern KMW zaprezentował natomiast kołowy transporter opancerzony Boxer, zintegrowany z wieżą bojowego wozu piechoty typu Puma. Jej głównym uzbrojeniem jest armata 30 mm z zaawansowanym systemem kierowania ogniem. Docelowo system wieżowy, jaki trafi na uzbrojenie perspektywicznych wozów bojowych Bundeswehry zostanie również zintegrowany z wyrzutniami ppk Spike, oznaczonymi w Niemczech jako MELLS.

Reklama

Komentarze (4)

  1. kraqss

    ta 28 tonowa pływająca enigma to woda na młyn pływającego bwp u nas. a i warunki geograficzne jakże podobne. może by od razu licencję zakupić:)))))

  2. gość

    Rosomak to nie jest polska konstrukcja tylko fińskiej Patri. Najpierw poczytajcie zanim się zaczniecie wypowiadać.(sic!)...

    1. Tyberios

      I tu się chłopcze mylisz, Rosomak jest OPARTY na produkcie Patrii ale wprowadzono na życzenie Polski wystarczająco dużo zmian by Rosomak stał się oddzielną konstrukcją. Do tego od ubiegłego roku w umowie o przedłużenie licencji pozwolono na produkcje, sprzedaż i eksport pojazdu bez pozwolenia Patrii.

  3. KR

    Czy byli obecni polscy producenci? (Rosomaki).

    1. anakonmda

      wlasnie czemu naszych tam nie bylo

    2. Witek

      Rosomak nie jest nową konstrukcja , poza tym jest produkowany na licencji fińskiej. W Finlandii jest produkowany jako AMV.

  4. Lotnik

    Oczywiście wszystko na bazie polskiego Rosomaka :P

Reklama