Przemysł Zbrojeniowy

Pojazd taktyczny Zetor Gerlach - po roku testów ponownie na MSPO 2019

Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Zetor Engineering Slovakia we współpracy ze spółką Zetor Engineering Cz opracował i zbudował opancerzony pojazd taktyczny Zetor Gerlach, którego premiera miała miejsce rok temu. Na tegorocznym salonie MSPO producent przedstawia wóz po trwających rok testach. W tym czasie wykonano liczne próby balistyczne i wytrzymałościowe, pojazd przeszedł też szereg prób sprawdzających odporność na wybuchy min.

Prace nad Zetor Gerlach rozpoczęto prawie trzy lata temu, jego projektanci z góry narzucili sobie trudne do zrealizowania wymagania taktyczno-techniczne, jakie powinien spełniać nowy pojazd. W wyniku ich prac powstała modułowa platforma, o wysokiej mobilności i niezawodności.

Wóz jest obecnie proponowany w wersjach z dwuosobową załogą plus czterech, trzech lub również dwóch żołnierzy dodatkowych (piechoty, specjalistów lub operatorów przewożonych systemów walki).

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Podstawowy poziom zapewnianej ochrony balistycznej to III, a przeciwminowej II wg STANAGA 4569 A/B. Pojazd, oczywiście, można dopancerzyć, a poziom zapewnianej ochrony przeciwminowej zwiększyć do III A/B (kosztem ładowności). Kabina bezpieczeństwa ma podwójne dno w kształcie litery V.

Masa pojazdu w wersji podstawowej to 12 000 kg (w układzie 2+4 12 500 kg), a ładowność do 2000 kg. Ma on 5650 mm długości, 2500 mm szerokości i wysokości, rozstaw osi wynosi 360 mm. Zapewniona przestrzeń dla załogi to ok. 7,7 m3 a dla przewożonego ładunku 2,3 m3.

Jako źródło napędu zastosowano silnik MTU o mocy 326 KM sprzęgnięty z automatyczną 6-biegową skrzynią. Zapewnia to stosunek masy do mocy prawie 27 KM/t. Pojazd wyposażono w niezależne zawieszenie, opony 14 R20 CTIS (promień skrętu wynosi 3600 mm) oraz wewnętrzne materiały tłumiące hałas i wibracje powstające podczas jazdy.

Wóz jest zdolny do pokonywania przechyłów bocznych o nachyleniu 40%, wspinania się po zboczu o 70% nachyleniu, pokonywania przeszkód wodnych o głębokości 1200 mm czy pionowych o wysokości 500 mm.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Jako uzbrojenie można stosować różne ręczne lub zdalnie sterowane stanowiska, wyposażone w lekką lub średniego kalibru broń maszynową/automatyczną czy wyrzutnie ppk/plot. Oczywiście, istnieje również możliwość adaptacji wozu do przenoszenia innego specjalistycznego wyposażenia, jak np. do prowadzenia WRE czy rozpoznania.

W ostatnim roku Zetor Gerlach przeszedł trudne testy jezdne (w tym terenowe) oraz zapewnianej ochrony balistycznej i przeciwminowej. Charakteryzuje go łatwa i ekonomiczna obsługa.

Producent zaledwie kilka dni temu przystąpił do przetargu w ramach programu Pegaz, ogłoszonego przez Inspektorat Uzbrojenia MON..

Zetor Engineering Slovakia deklaruje, że w przypadku wyboru jego oferty jest w stanie przenieść produkcję pojazdu do kraju odbiorcy oraz dostosować go do montażu wymaganego wyposażenia i systemów zadaniowych.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.