Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pierwszy Super Hornet Block III [WIDEO]

Fot. Boeing
Fot. Boeing

Koncern Boeing zakończył budowę pierwszego z dwóch egzemplarzy testowych samolotu F/A-18F Super Hornet Block III. Jest to głęboko zmodernizowany wariant tego myśliwca, który niebawem trafi do Air Test and Evaluation Squadron 23 (VX-23), jednostki US Navy, która ma ocenić zastosowane rozwiązania, takie jak panoramiczny ekran dotykowy czy szerokopasmowe łącza danych i zasobnik IRST. Marynarka wojenna USA zamówiła już 78 samolotów w wersji Block III, a Kuwejt kolejnych 28.

Maszyna która dokonała oficjalnego rolloutu z zakładów Boeing w St. Louis 8 maja 2020, to wariant o znacznie podwyższonych możliwościach wykrywania celów i komunikacji, wyposażony też w spektakularne, niemal półmetrowej szerokości dotykowe ekrany wielofunkcyjne zamiast obecnie stosowanych pięciu mniejszych MFD. Dwa samoloty mają trafić do testów i ewaluacji w specjalnej jednostce US Navy. Jeszcze w tym roku powinny rozpocząć się dostawy samolotów seryjnych, które stanowią coś na kształt rozwiązania pomostowego w związku z opóźnieniami F-35C, ale też próbę utrzymania Super Horneta w grze. Boeing nie ma zamiaru rezygnować bez walki z pozycji, jaką daje mu ponad pół tysiąca Super Hornetów i Growlerów na pokładach amerykańskich lotniskowców.

 Zaprezentowany wariant myśliwca wielozadaniowego w wersji dwumiejscowej F/A-18F Super Hornet oznaczony jako Block III, to modyfikacja projektu Advanced Super Hornet (ASH) w której zrezygnowano z aplikacji technologii stealth koncentrując się na możliwościach wykrywania i zwalczania różnego rodzaju celów i sieciocentryczności.

Nowy Super Hornet Block III ma być zdolny do odbierania, przetwarzania i przesyłania informacji taktycznych oraz odbierania koordynat celu od samolotów F-35, EA-18G Growler i E-2D Hawkeye w czasie rzeczywistym i w sposób obniżający ryzyko wykrycia. Zastosowano nowe systemy łączności satelitarnej i bezpośredniej. W zakresie środków wykrywania i identyfikacji celów jest wyposażony w zmodernizowany radar AN/APG-79 z anteną AESA i układ samoobrony AN/ALQ-214. Pod kadłubem przewidziano podwieszanie zasobnika IRST (InfraRed Search and Track) typu AN/ASG-34, który testowano na standardowym F/A-18F już w 2016 roku. Umożliwia on nie tylko optoelektroniczne (a więc pasywne i niewykrywalne) namierzanie i identyfikację celów, ale również naprowadzanie na nie pocisków kierowanych powietrze-powietrze.

image
Kabina F/A-18F Super Hornet Block III to całkiem nowa jakość. Fot. Boeing 

Najbardziej spektakularne zmiany widać jednak w kabinie, gdzie zamiast obecnie stosowanych wielu małych wyświetlaczy wielofunkcyjnych w samolocie Block III znajdzie się pojedynczy, panoramiczny ekran dotykowy o wymiarach 48,3cm x 25,4cm. Rozwiązanie to zapożyczono z programu F-15X.

Osiągi samolotu Super Hornet, takie jak zasięg czy okresy międzyremontowe, również mają ulec poprawie. Dzięki zastosowaniu zbiorników konforemnych na górnej powierzchni kadłuba możliwe jest zwiększenie zasięgu o około 220 km czyli o 20 do 30 minut lotu. Dzięki wzmocnieniu struktury jej planowany resurs ma sięgać 10 tys. godzin, zamiast obecnych 6 tys.

Pierwszym klientem okazał się Kuwejt, który już w połowie 2018 roku zakontraktował 28 nowych samolotów. Ich dostawy powinny rozpocząć się jeszcze w 2020 roku. Jednak największym odbiorcą, co nie powinno dziwić, pozostaną Stany Zjednoczone. W marcu 2019 roku US Navy zamówiła 78 samolotów Super Hornet Block III za ponad 4 mld dolarów. Planowane jest również zmodyfikowanie do tego standardu znacznej części z obecnie eksploatowanych ponad 540 samolotów w wersji jedno i dwumiejscowej. Maszyny Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III będą eksploatowane przez długi czas równolegle z samolotami 5. generacji Lockheed Martin F-35C Lightning II.

Reklama
Reklama

Komentarze (12)

  1. AIR PICK

    POMYŚLEĆ ...studio analiz w Instytucie Lotnictwa w San Diego ...po przeprowadzeniu analiz taktycznych w działaniach wojennych o charakterze dynamicznym i statycznym w opcjach , atak , skuteczność, dynamika, obronna ,przeżywalność , logistyka....ogłosiło 5:0 ..gdzie 5 punktów otrzymał F-18 w starszej wersji i 0 punktów F-35 ....

  2. Davien

    Dawo, nei rozsmieszaj ludzi:)) SABR jest znacznei lepszym radarem od starego dosyc APG-79 manewrowość od F-15AE tez gorsza bo konstrukcja nei wytrzymuje takich przeciażen jak w Strike Eagle, a juz uzbrojeniem to pojechałes na całego:) Ale rozumiem ze 12 AIM-120 dlaSH vs 16 AIm-120 i 4AIM-9X dla F-15AE to Sh bierze wiecej:)) Ale dla twojej wiedzy: F-15AE/F-15Q/SA/X mają łacznie możliwość ppodwieszenia do 14 sztuk broni p-z lub belek wielozamkowych i do 20-22 pociskó p-p, bawimy się dalej:)) Aha typowa konfiguracja uderzeniowa dla F-15AE to 18x SDB, 4x AIM-120 1x JDAM i 2x HARM/AARGM w zbiorniki z paliwem, i to przy zasięgu bojowym ponad 1200km, ma pan cos jeszcze do dodania?

  3. Stoltenberg

    Swietna maszyna :)

  4. Dawo

    A uważasz tak,bo?

  5. 12345

    Zgadzam się z Davienem, a poza tym, to F-16 jest dużo tańszy w eksploatacji od F-18 i w kupnie też, ponieważ ma 1 silnik a nie 2, więc zjada dużo mniej paliwa. F-16 ma też większy zasięg o 2 razy od F-18.

    1. Vege

      Akurat 2 silniki to największy wzrost współczynnika przetrwania w walce, z tego co pamiętam to F16 ma ten 2x większy zasięg w konfiguracji do przebazowania nie bojowej

    2. Davien

      W Bojowej i F-18E bl III i F-16bl 52+ mają podobny a dzieli je 20 lat. Dla F-16V/bl 70/72 ma byc wiecej ale ile nie podają.

    3. Dawo

      No normalnie moc argumentów mnie przygniotła. Sprawdź waść jaki jest stopień skomplikowania tych silników. Koszta eksploatacji różnią się o około 20 % na korzyść F-16. Ale masz jeden silnik, który nie będzie już znacząco rozwijany. GE414 ma swoją wersje rozwojową o większej mocy i mniejszym zużyciu paliwa. Na zadanie klienta może być opracowana wersje TVE- z wektorowanym kierunkiem ciągu. F-16 ma dwa razy większy zasięg? Promień bojowy wypada wyraźnie na korzyść SH. Dla typu misji Hi-LO-Hi z dwoma zakonnikami JSOW oraz dwiema rakietami AIM-120 ( w SH dodatkowo 2xAIM-9) z zbiornikami pod skrzydłami i kadłubem wynosi odpowiednio 720 i 880 km.

  6. adam

    Widać, że nawet sama US Navy nie wierzy zbytnio w poddzwiękowy F35 i nie ma zamiaru pozbywać się F18.

    1. czytelnik D24

      LM nie nadąża z zamówieniami na F-35 a flota samolotów US NAVY się starzeje i trzeba wymieniać już. Wiara nie ma tu nic do rzeczy.

    2. Davien

      Adam, potzreby USN to ok 1000 samolotów, F-35C powstaje 340, wystarczy za odpowiedz? > Nigdy F-35 nei miały zastapic SuperHornetów

    3. Vvv

      A może są opóźnienia w dostawach F-35b/c i flota starzejących się F-18 wkrótce przestanie moc latać?

  7. Vege

    Davien Chyba F15 AE, tylko to inna kategoria wagowa i cenowa. Na chwilę obecną to ciężko porównywać super szerszenia block3 ze żmija - to są 2 pierwsze egzemplarze przekazane do testów.

  8. Orthodox

    Gdyby w momęcie wyboru Jastrzębi były Superhornety, byłyby zdecydowanie najlepszym wyborem.

    1. rerd

      Gdyby w momencie wyboru Husarii były Superhornety, byłyby zdecydowanie najlepszym wyborem.

  9. dd

    Przewaga techniczna USA nad komunistami jest tak duża, że po nowe wersje starego F-16 czy F-18 są lepsze niż J-20/Su-57.

    1. prawda nie boli.

      To nie ulega żadnej wątpliwości. Nawet piloci z francji którzy podczas kurtuazyjnych na amerykanskim lotniskowcu wizyt mieli okazje latać na Super Hornetach, doceniali możliwości ich stacji radiolokacyjnych oraz szybkości obróbki danych i komunikacji. W blocku 3 z cała pewnościa te parametry ulegną poprawie.

  10. Davien

    Taak, jak na razie to ustępuje nei tylko F-16 bl 70/72 ale przede wszystkim F-5AE czyli najlepszej maszynie gen 4+

  11. pytajnik

    Ekran fajny, ale czy pilotowi nie będą przeszkadzały te zielone klawisze, na smartfonie do kitu się na nich pisze, a gdzie jeszcze jak masz to robić w rękawicy ..., może tę klawiaturę trzeba było zostawić tradycyjną ...

    1. Dawo

      Podstawowe funkcje będą obsługiwane głosowo.

    2. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

      Tradycyjnej klawiatury na SH nie ma, była na Hornecie, Jestem ciekaw co będzie jak taki wielki wyświetlacz zawiedzie, zapasowych nie ma i lipa pilot będzie bezradny bo z tego steruje prawie wszystkimi systemami, zresztą przerost formy nad treścią.

    3. plusik

      A będzie najnowsza odalona snake?

  12. dawo

    Ależ to jest maszyna... Wręcz idealna dla nas. Stosunkowo tania w zakupie i eksploatacji, w pełni wielozadaniowa, dopracowana, niezawodna, może przenosić nawet 14 rakiet powietrze- powietrze i bardzo szeroki wachlarz uzbrojenia, może pełnić rolę powietrznego tankowca, posiada modułową budowę (ułatwienia serwisowe) i doskonale nadaje się do działania w rozproszeniu (DOL)- dodatkowo istnieje wersja WRE/SEAD. Pamiętam jaki żal mieli piloci w 2000 roku, kiedy odrzucono maszyny starszych wersji (C/D) z przetargu, w którym wygrał F-16.

    1. Davien

      Dawo, przypomnę ci ze F-18 przegrał z F-16 w konkursie dla USAF .

    2. GW

      F-16 wygral ale nie z F-18 tylko z F-17.

    3. Dawo

      O co z tego? Dla nas to o wiele lepsza maszyna niż F-16. Pod każdym względem.