Przemysł Zbrojeniowy
Pierwsze testy prototypu Challengera 3
Pierwszy prototyp brytyjskiego czołgu podstawowego Challenger 3 właśnie przechodzi badania na poligonie w Niemczech.
Challenger 3 to głęboka modernizacja czołgu Challenger 2 opracowana w ramach konsorcjum RBSL (Rheinmetall BAE Systems Land) przez niemiecką firmę Rheinmetall i koncern BAE Systems, który posiada prawa własności intelektualnej do czołgu Challenger 2. W ramach modernizacji starą wieżę z odlewaną skorupą, na którą nałożono pancerz specjalny Dorchester, zastąpiono nową konstrukcją wykonaną metodą spawania walcowanych płyt ze stali pancernej.
Zarówno front i burty wieży oraz kadłub w przedniej części chronione są nowym pancerzem specjalnym Farnham. Dodatkowo wieża i kadłub mogą być osłonięte modułami pancerza dodatkowego Epsom, a na samej wieży zainstalowany może być system aktywnej obrony Trophy VPS. Uzbrojenie główne stanowi gładkolufowa armata Rh-120/L55A1CR3 kalibru 120 mm. Sprzężono z nią karabin maszynowy L94A1 kalibru 7,62 mm. Przy włazie ładowniczego zamontowany może być karabin maszynowy L37A2 tożsamego kalibru.
During the trials the prototypes will be tested under operational conditions to validate their performance and make refinements before another 140 are built and delivered to the @BritishArmy. #OneTeamOneMission #CR3 @DefenceES pic.twitter.com/090luwgbWp
— RBSL (@RH_BAES_Land) February 19, 2024
Nowy system wieżowy posiada napędy elektryczne. Zainstalowano nowy pakiet elektroniki i system kierowania ogniem. Zarówno dowódca, jak i działonowy mają do dyspozycji przyrządy obserwacyjno-celownicze Orion z kanałem dziennym, termowizyjnym i dalmierzem laserowym, identyczne przyrządy stosowane są w wozie rozpoznawczym Ajax. Takie rozwiązanie pozwala dowódcy i działonowemu w pełni wykorzystać zalety pracy w trybie hunter-killer.
Pierwszy prototyp (nie mylić z demonstratorem technologii) czołgu Challenger 3 znajduje się w Niemczech, gdzie poddany zostanie rygorystycznym badaniom. Jak dotąd konsorcjum RBSL zaprezentowało fotografie prezentujące wstępne badania mobilności oraz próbę w zbiorniku wodnym, która najpewniej posłużyła weryfikacji szczelności kadłuba. To dopiero pierwszy etap. W dalszej kolejności wóz przejdzie testy uzbrojenia głównego oraz systemu kierowania ogniem.