Reklama
  • Wiadomości

PAS19: „Kieszonkowy” samolot morski Diamond i Leonardo

Firma Diamond Aircraft wspólnie z koncernem Leonardo zaprezentowała na Le Bourget 2019 nowy, lekki morski samolot patrolowo-rozpoznawczy DA62 MSA (ang. Maritime Surveillance Aircraft). Maszyna posiada głowicę optoelektroniczną i radar SAR połączone z systemem misji ATOS (ang. Airborne Tactical Observation and Surveillance) firmy Leonardo. Całość tworzy efektywny kosztowo system do patrolowania obszarów morskich.

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Jak podkreślają przedstawiciele firmy Diamond Aircraft, znanej z oferowania szerokiej gamy specjalistycznych wariantów swoich maszyn jedno- i dwusilnikowych, DA62 MSA (ang. Maritime Surveillance Aircraft) powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie dotyczące niewielkich, maszyn patrolowych krótkiego i średniego zasięgu. Głównymi rynkami mają być kraje Ameryki Południowej, Afryki, Azji i Pacyfiku.

Pomimo niewielkiej platformy, jaką jest dwusilnikowy samolot Diamond DA62 o masie startowej 2,3 t, wyposażenie maszyny może być bardzo rozbudowane, zaspokajając duży zakres misji. Podstawowy pakiet sensorów to głowica optoelektroniczna z obrazem w świetle widzialnym i podczerwieni Trakka Systems SWE-400LE oraz lekki radar Leonardo Gabbiano Ultra-Light TS z funkcją SAR, śledzeniem obiektów naziemnych, opcją wykrywania wysokiej fali w trybie morski oraz detekcją pogody.

image
Pod nosem maszyny dobrze widać głowicę optoelektroniczną, natomiast pod kadłubem można dostrzec owalną antenę radaru, która podczas eksploatacji ukryta jest w owiewce. Fot. J.Sabak

Dodatkowe opcje obejmują już dziś dostarczane przez Lenardo: system rozpoznania radioelektronicznego (COMINT) typu Spider oraz moduł wsparcia analizy danych rozpoznania elektronicznego (ELINT) typu SAGE, co umożliwia wykrywanie, przechwytywanie, identyfikację i lokalizację źródeł sygnału. Możliwe jest również wykorzystanie innych systemów wybranych przez klienta. 

Całość środków rozpoznania i zbierania danych zintegrowanych jest poprzez system Leonardo ATOS (Airborne Tactical Observation and Surveillance), który wspomaga niewielką, maksymalnie czteroosobową załogę, w zakresie zbierania i przetwarzania danych oraz ich transmisji w czasie rzeczywistym. Obsługa realizowana jest poprzez ekrany dotykowe, a wiele procesów realizowanych automatycznie, zgodnie z wcześniej zaplanowanymi protokołami. Dane mogą być w czasie rzeczywistym przesyłane do innych jednostek lub bazy za pomocą łącza radiowego lub satelitarnego o wysokiej przepustowości. 

image
"Płetwa" w górnej części kadłuba, za kabiną załogi, kryje anteny systemów łączności. Fot. J.Sabak

Zadania rozpoznawcze i patrolowe mogą być skutecznie realizowane zarówno nad obszarami morskimi jak i lądowymi. Maszyna zapewnia możliwość realizacji misji trwających do ośmiu godzin z załogą 2-4 osób na pokładzie. Prędkość przelotowa to 372 km/h. Maksymalny zasięg lotu przekracza 2,4 tys km.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama