Opracowany przez firmę Metal-MasterFlaris LAR 1 miał swoją światową premierą podczas poprzedniego salonu lotniczego w Paryżu w 2013 roku. Maszyna została zaprojektowana jako bardzo lekki odrzutowy samolot dyspozycyjny przeznaczony dla 4 pasażerów i pilota. Polski samolot ma mieć możliwość operowania z trawiastych pasów o długości zaledwie 250 metrów. Do jego pilotowania ma wystarczyć jedynie licencja turystyczna, co powoduje, że doskonale będzie się nadawać zarówno do celów biznesowych, jak i turystycznych. Wśród zalet tej innowacyjnej konstrukcji należy również wskazać składane skrzydła, które umożliwiają przechowywanie samolotu nawet w przydomowym garażu, a także łatwy transport. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych preimpregnatów węglowych samolot jest bardzo lekki bo waży zaledwie 700 kg. LAR 1 jest też pierwszym na świecie odrzutowcem ultralekkim wykonanym w tej technologii, stosowanej w najnowszych odrzutowcach pasażerskich Airbusa czy Boeinga. Rozwój projektu był możliwy dzięki wsparciu otrzymanemu z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka współfinansowanego ze środków europejskich.
W czasie targów Metal-Master podpisał ważną umowę z firmą Williams International na dostawy silników FJ33-5A, które będą napędzać seryjne Flarisy. Dzięki zastosowaniu tej jednostki napędowej o ciągu 8.5 Kn maksymalna masa startowa maszyny wzrosła do 1500 kg, co pozwala na zabranie pilota i czterech pasażerów wraz z bagażem. Zasięg Flarisa LAR 1 szacowany jest na: od 2200 km z kompletem pasażerów do 3200 km z samym pilotem. Samolot może lecieć z maksymalną prędkością 700 km/h na maksymalnej wysokości 14,000 metrów. Prędkość przeciągnięcia oszacowana została na 115 km/h. Docelowy silnik Flarisa pracuje na naftę lotniczą Jet A-1, a koszt przelecenia jednego kilometra ma wynosić zaledwie 20 groszy na osobę. Awionika to produkowany przez Garmina System G600.
Innowacją polskiej konstrukcji jest także zamontowany z przodu maszyny ratunkowy system spadochronowy, który ma zapewnić lądowanie kabiny w bezpieczniejszej dla pasażerów pozycji na plecach. Na taką okoliczność pasy bezpieczeństwa wyposażono dodatkowo w poduszki powietrzne. Producent szacuje także, że w sytuacji awaryjnej, z wyłączonym silnikiem samolot będzie mógł przelecieć do 18 km na 1 km utraty wysokości.
Flaris LAR1 spotkał się na Paris Air Show 2015 z ogromnym zainteresowaniem zarówno gości targów, jak i potencjalnych klientów. Zakupem kilku egzemplarzy polskiego samolotu zainteresowany jest Bruce Dickinson, właściciel firmy Cardiff Aviation i pilot Boeinga 757, lepiej znany jako wokalista heavymetalowej grupy Iron Maiden. Muzyk i producenci odrzutowca planują kooperację w sprzedaży Flarisów LAR 1 w Wielkiej Brytanii. Przedstawiciele Metal-Master zwracają również uwagę na zainteresowanie ich samolotem ze strony, zarówno firm jak i użytkowników potrzebujących lekkich maszyn obserwacyjnych np. do zadań kontroli granic państwowych.
Samolot Flaris LAR 1 wykonał pierwsze próby kołowania w marcu br., a jego oblot już z zamontowanym nowym silnikiem Williams International FJ33-5A jest planowany na jesień 2015 roku.
angel
Ten samolocik jeszcze nie wzbił się w powietrze a już go kupują ?! Toż to jakaś ściema !
klikkalk
kiedy w Polacy zrozumiecie jedno że Unia daje kasę o trzeba BRAĆ ile wlezie drenować ile się da a jednocześnie realizować swoją politykę i wdrażać swoje produkty tak jak ten samolot. I co z tego że pieniądze z UNII jak teraz to Polska firma zrobi (mam nadzieję) na tym interes
navigator2001
Nie to, e mi sie polski samolot nie podoba. Ale istnieje w tym segmencie Eclipse 400 z cena 1,35 mln $. Jezeli nasz Flaris bedzie o polowe chociaz tanszy, to bedzie sukces.
jasio
A dlaczego miałby być o połowę tańszy? Sądzisz że Polacy powinni pracować za czapkę gruszek? Ceny materiałów i energii są porównywalne, więc sugerujesz że obniżka kosztów powinna być możliwa poprzez cięcie kosztów pracy...
maniek
szkoda, że w artykule nie powiedziano nawet słowa o "Propozycji budowy potencjału odstraszania w oparciu o system załogowych i bezzałogowych samolotów FLARIS”, która to propozycja została nagrodzona przez MON za zajęcie drugiego miejsca w konkursie na najlepsze innowacyjne rozwiązanie technologiczne w dziedzinie obronności. Warto by się przyjrzeć lepiej na łamach portalu tej właśnie propozycji...
A_S
Dron uderzeniowy jak się patrzy
Marek
Gdyby ktoś się zainteresował, to moim skromnym zdaniem dokładnie tak.
Cena?
Ile ma kosztować
yu
1.5 mln jurków
Kilo
O Flarisie już było głośno jakiś czas temu jak się okazało, że niewielka w sumie polska firma zrobiła świetny produkt i finalizuje papiery, żeby to mogło legalnie latać. Coś pięknego, nie tylko jako maszyna - wyobraźcie sobie, że zrobiono to w fabryce BEZ rozbuchanych związków zawodowych, BEZ dyrekcji z politycznego nadania i BEZ dotowania z budżetu państwa. Normalna inwestycja, która ma szanse się zwrócić.
yey
tylko zrobiono to za kase z uni czyli taki wspony budzet unijny !!! i ma nadziej ze to nie jest tylko próba wyciągnięci kasy z uni ,ze dokończą budowę flaris wtedy powiem polka potrafi ...
NAVY
POLAK potrafi - tylko [nie]rząd robi wszystko ,by nie potrafił ...! Gdyby od początku w kraju rządy sprawowały pro-społeczne i pro-państwowe rządy, byśmy byli w innym miejscu niż dziś .
vvv
Kolejny frustrat z piętnem "pokrzywdzonego i oszukanego polaczka" który obwinia wszystkich za wszystko :)
Trewor
Gdyby "rządy sprawowały rządy" ;-). To gdzie znajdujesz się dziś sobie zawdzięczasz a nie rządowi
kulawy_laik
No to mamy polski MALE.... (prawie ;) Świetne parametry!!
rmarcin555
Takie informacje cieszą. Ale poczekajmy na oblot. Jest w Polsce pewna firma która od dawna obiecuje sportowy samochód. Mniej więcej co pół roku pokazuje nową makietę. Nikt na razie nie widział jeżdżącego prototypu, a firma wypuściła masę akcji. Na razie nie wiem czy tu nie ma podobnego systemu.
cerg
przestań trollować i hejtować , prototyp jeździ od roku
xcz
Nie powinno być "…przelecieć do 18 km na każdy utracony 1 km wysokości."?
cerg
no raczej, 18 kilometrów maks. to absurdalnie mało.
ww
Ilu pasażerów może przewozić samolot z jednym silnikiem odrzutowym ?
laik
Nie przeczytalismy artykulu a komentujemy ? "Maszyna została zaprojektowana jako bardzo lekki odrzutowy samolot dyspozycyjny przeznaczony dla 4 pasażerów i pilota."
podatnik
I na takie rzeczy, a konkretnie na biurokrację typu certyfikaty itp. powinny iść pieniądze podatników, a nie na pedalskie tęcze i plastikowe palmy!
Total
Certyfikaty to nie żadna biurokracja tylko wymóg nowoczesności. Np silniki lotnicze odrzutowe muszą charakteryzować się odpowiednio małą emisyjnością zanieczyszczeń, niskim zużyciem paliwa , niskim poziomem hałasu itd. Inaczej taki samolot nie zostanie dopuszczony do lotu i żadne lotnisko na świecie takiego samolotu do siebie nie wpuści.
kzet69
co to jest "pedalska tęcza" macho z gimnazjum? I jakie kłamczuszku państwo na jakąkolwiek tęczę przeznaczyło pieniądze???
MrG
Mam nadzieję, że właściciel jest na tyle doświadczonym biznesmenem, że nie sp...itoli tego projektu ani nie odsprzeda jakiemuś koncernowi za ułamek przyszłych zysków.
Total
A po co ten samolot jakiemuś koncernowi ? Samolot jest złożony w całości z zachodnich części i elementów .
Sonny Boy Williamson
Pytanie do Moderatorów: Po co tak afiszujecie informację o Bruce Dickinsonie, jeśli później blokujecie mój komentarz ze słowamii podziwu na temat jego zainteresowań lotnictwem? Spodziewałem się, że są tu poważni ludzie, a nie taka prywata jak na onetach itp.
Maryan
Jak się chce to się wszystko da! Trzymam kciuki za ten samolot.
Total
Składać to każdy potrafi !
sokole oko
Idealny na polskiego Global Hawka
xc
Super parametry. Jestem pod wrażeniem
tomzaro
Przerobić go na drona i już !!!
gość
do celów obserwacyjnych to chyba już używa się na świecie BSL-e
Alexxx
jest w planach wersja BSL dla służb mundurowych, firma współpracuje juz z MON-em.
mtbx
Idealna baza do budowy polskiego drona uderzeniowego.
dron
dokładnie i może nie rozwijamy tej myśli dalej, ok ? :)