Reklama
  • Wiadomości

Paris Air Show 2015: francuski aparat latający LHD

Podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu firma LA Aviation przedstawiła demonstrator LHD – „opcjonalnie załogowego” samolotu, który właśnie zakończył procedury testowe.

  • LH-10 Ellipse, na którego konstrukcji oparto projekt LHD. Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
    LH-10 Ellipse, na którego konstrukcji oparto projekt LHD. Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
  • LHD. Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
    LHD. Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

LHD to opracowany na bazie samolotu LH-10 Ellipse taktyczny, bezzałogowy aparat latający, mogący jednak wykonywać loty również z udziałem pilota. W wersji bezzałogowej może wykonywać loty trwające do ośmiu godzin, a z zapasowym zbiornikiem paliwa, montowanym w kabinie, czas lotu wydłuża się do pełnej doby.

Producent podkreśla, że oferowane dotychczas na rynku bezzałogowe aparaty latające, dysponujące podobną długością lotu, rozwijają niewielką prędkość i wyposażone są w długie skrzydła. Są wskutek tego podane na wiatr boczny i turbulencje, wymagają dużych hangarów. Wady te udało się wyeliminować w przypadku LHD. Jego prędkość przelotowa wynosi ok. 250 km/h, a maszyna jest trudna do wykrycia ze względu na niewielkie wymiary i niską temperaturę pracy silnika.

Maszyna może przenosić wyposażenie o masie do 250 kg, w tym umieszczony w zasobniku podwieszanym radar i uzbrojenie. W czasie lotu bezzałogowego maszyną kieruje trzyosobowy zespół naziemny, centrum sterowania zajmuje standardowy kontener KC20. Podobny kontener służy do przewozu LHD.

Producent poinformował, że podpisał już umowę na dostarczenie pierwszych egzemplarzy tego aparatu latającego dla nieujawnionego odbiorcy, trwają obecnie prace nad rozpoczęciem produkcji wersji przedseryjnej tych bezzałogowych statków latających. Kolejnym sukcesem firmy LH Aviation ma być podpisanie listu intencyjnego z firmą OIS Aerospace, mówiącego o potencjalnej produkcji licencyjnej w Indiach.

Kolejną firmą współpracującą z LH Aviation ma być Vestel Aerospace z Turcji. Oba przedsiębiorstwa na bazie LHD zamierzają wspólnie opracować dron w pełni zgodny z wymaganiami NATO.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama