Reklama
  • Wiadomości

Pancerne Warany na ulicach Sanoka

Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała o trwających testach drogowych dwóch egzemplarzy taktycznych pojazdów wielozadaniowych Waran. W ostatnich dniach można było zobaczyć je na ulicach Sanoka. Wozy te są przeznaczone do rozpoznawczo-uderzeniowego systemu Gladius tworzonego przez Grupę WB. Będą tam pełnić rolę samobieżnych wyrzutni dla bezzałogowców, a także wozów łączności i dowodzenia.

Wóz dowodzenia bateryjnego modułu ogniowego Gladius na podwoziu pojazdu Wielozadaniowego Waran.
Wóz dowodzenia bateryjnego modułu ogniowego Gladius na podwoziu pojazdu Wielozadaniowego Waran.
Autor. Maciej Szopa / Defence24.pl
Reklama

Pojazdy zostały zaprezentowane podczas wystawy związanej ze świętem Wojska Polskiego oraz na kieleckich targach MSPO 2023 na stoisku tworzącej system Gladius Grupy WB. Firma ta jest pierwszym klientem na Warany, które zabudowała umieszczając na nich pneumatyczną wyrzutnię wraz z wyposażeniem łączności z której startować mogą rozpoznawcze bezzałogowce FT5 Łoś oraz uderzeniowe BSP-U, albo kabinę dowodzenia.

Reklama

Łącznie pozyskane zostaną cztery bateryjne moduły ogniowe dla dywizyjnych pułków artylerii, w skład których wejdą wspomniane Warany (wozy dowodzenia oraz samobieżne wyrzutnie), bezzałogowce rozpoznawcze z rodziny FT-5, uderzeniowe BSP-U oraz podzespoły zintegrowanego zestawu kierowania ogniem Topaz. Same Warany mają być produkowane w dawnych zakładach Autosan (dziś Huta Stalowa Wola S.A. Oddział Autosan w Sanoku).

Waran to wielozadaniowy pojazd opancerzony w układzie 4x4 bazujący się na samochodzie ciężarowym Tatra T-815-7. Powstał w ramach czesko-polskiej współpracy zawiązanej pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową a Excalibur Army. Jej celem było opracowanie wielozadaniowej platformy kołowej dla Sił Zbrojnych RP. Nim Waran otrzymał obecną nazwę, Huta Stalowa Wola prezentowała go na wielu imprezach branżowych pod nazwą Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy 4x4.

Reklama

Jednostkę napędową pojazdu stanowi chłodzony powietrzem silnik wysokoprężny Tatra T3C-928-90 o pojemności 12,7 litra i mocy 410 KM. Sprzężono z nim automatyczną 6-biegową przekładnią Allison 4500SP. Umożliwia rozpędzenie ważącego 13 ton wozu do 110 km/h. Zasięg wynosi do 650 km przy 250-litrowym zbiorniku paliwa.

Taktyczny pojazd wielozadaniowy Waran w wariancie samobieżnej wyrzutni systemu Gladius.
Taktyczny pojazd wielozadaniowy Waran w wariancie samobieżnej wyrzutni systemu Gladius.
Autor. Jerzy Reszczyński / Defence24.pl

Ładowność Warana określono na 5000 kg przy poziomie ochrony balistycznej 2 (według normy STANAG 4569A) oraz 2a/2b, jeżeli chodzi o wytrzymałość przeciwminową. Istnieje możliwość podwyższenia tych parametrów: do poziomu 4 w przypadku ochrony balistycznej oraz 3a/3b w przypadku przeciwminowej.

Reklama

Pojazd może pełnić funkcję wozu dowodzenia i kontroli, samobieżnej wyrzutni bezzałogowych statków powietrznych, rakietowego niszczyciela czołgów (opracowywanego w ramach programu Ottokar-Brzoza, pojazdu rozpoznania, samobieżnego systemu przeciwdronowego czy klasycznego transportera opancerzonego. Uzbrojenie Warana może stanowić szeroka gama karabinów maszynowych lub granatników automatycznych umieszczonych na obrotnicy lub zdalnie sterowanych modułach uzbrojenia.

Zobacz też

Waran jako wóz dowodzenia BSP Gladius.
Waran jako wóz dowodzenia BSP Gladius.
Autor. Jerzy Reszczyński / Defence24.pl
Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama