Reklama
  • Wiadomości

Ostatnie 2 samoloty C-295 już w Polsce

Dwa nowe samoloty transportowe C-295 o numerach taktycznych 026 i 027 przyleciały 2 listopada wieczorem do 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach. Dostawa ta kończy realizację kontraktu na 5 samolotów o wartości 870 mln zł, zawartego 29 czerwca 2012 roku z koncernem Airbus Military. Tym samym polskie siły powietrzne dysponują 16 Samolotami C-295.

Samolot C-295 - fot. MON
Samolot C-295 - fot. MON

W ciągu dekady wymieniliśmy całkowicie sprzęt latający jednostek transportowych. W miejsce przestarzałych An-2 i An-26 wprowadziliśmy samoloty wyposażone w nową awionikę, systemy łączności i nawigacji, mające dużo większy zasięg. Dzięki nim nasi piloci realizują teraz misje, które dziesięć lat temu były nie do pomyślenia. Zaopatrują kontyngenty lub ćwiczące jednostki od Alaski do Afganistanu, od Mali po Norwegię - wskazuje dowódca Sił Powietrznych generał broni pilot Lech Majewski. 

Generał podkreśla przy tym, że lotnictwo transportowe nie służy tylko wojsku. Załogi C-295 z Krakowa i większych C-130 Hercules z Powidza działają na rzecz Ministerstwa Spraw Zagranicznych, służb Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwa Zdrowia. 

Tylko w latach 2008-2013 piloci "Kasiek" - jak nazywają pieszczotliwie C-295 lotnicy z Krakowa - uczestniczyli w 53 misjach Akcji Serce, spędzając w powietrzu łącznie 151 godzin. Zaopatrując kontyngenty lądowe, morskie i lotnicze oraz wspierając służby państwowe transportowce z Krakowa gościły w 46 państwach, w tym w Afganistanie, Indiach, Pakistanie, Tadżykistanie, Iraku, Izraelu czy Czadzie. W sumie C-295 z biało-czerwoną szachownicą spędziły w powietrzu już ponad 33 tysiące godzin. 

C-295M jest typowym wojskowym transportowcem z tylną rampą ładunkową. Może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. Samoloty kompletowane są w fabryce w Sewilli z komponentów produkowanych między innymi w filii Airbus Military - EADS PZL Warszawa Okęcie. Są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar do samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień. Osiągają maksymalny pułap około 9000 m i prędkość przelotowa 480 km/godz. Zasięg przy ładunku 4000 kg wynosi 4970 km.

Źródło: MON

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama