Przemysł Zbrojeniowy
Nowe "oczy" dla holenderskich Fennków
Jak poinformował niemiecki koncern Rheinmetall Defence, w ramach modernizacji holenderskich Fenneków wyposaży je w nowe urządzenia obserwacyjno-celownicze. Mowa konkretnie o systemie Lafetten-adaptierbares Zielgerät 400 (LaZ400), który ma zastąpić obecny celownik termowizyjny pojazdu, znacząco zwiększając możliwości rozpoznania i zwalczania celów.
Dostawa urządzeń tego typu ma być realizowana w ramach umowy podwykonawczej zawartej przez spółkę Rheinmetall Electronics z koncernem Krauss-Maffei Wegmann, który jest głównym wykonawcą modernizacji holenderskich Fenneków. Łącznie dostarczonych ma zostać 246 egzemplarzy o łącznej wartości 36 mln euro z terminem dostaw do 2027 roku, a ich produkcja będzie realizowana w fabryce Rheinmetall Electronics w Ismaning w Bawarii.
Czytaj też: Holandia: Boxer i THeMIS z nowym orężem
System LaZ400 jest tylko jednym z elementów modernizacji holenderskich Fenneków. Jak dotąd został on zainstalowany w zdalnie sterowanych modułach uzbrojenia FLW200, które są umieszczane na niemieckich kołowych wozach bojowych Boxer i Dingo 2 eksploatowanych w Bundeswehrze. Wraz z zakupionymi przez holenderską armię łącznie w służbie liniowej znajdzie się ponad 2700 egzemplarzy tego systemu. Urządzenie to jest wyposażone w kolorową kamerę dzienną, kamerę termowizyjną i dalmierz laserowy, które umożliwiają całodobowe prowadzenie rozpoznania oraz precyzyjne namierzanie celów.
Czytaj też: Holandia: nowe wieże dla BWP
W grudniu ub.r. koncern Krauss-Maffei Wegmann (KMW), zawarł kontrakt z holenderską agencją zaopatrzeniową Defense Materiel Organisation (DMO) na modernizację floty opancerzonych samochodów rozpoznawczych Fennek eksploatowanych przez holenderską armię. Umowa dotyczy modernizacji 322 egzemplarzy i ma wartość ponad 300 mln euro. Prace zostaną przeprowadzone w latach 2021-2027. W ramach modernizacji środkowym okresie eksploatacji MLU (Mid Life Update) podniesione mają zostać zdolności w zakresie świadomości sytuacyjnej oraz systemu dowodzenia, a same pojazdy mają zostać zintegrowane z nowym systemem obserwacyjno-rozpoznawczym w postaci głowicy optoelektronicznej (BAA II NDL) oraz systemem dowodzenia i kontroli C4I.
Fennek to opancerzony samochód rozpoznawczy 4x4 zaprojektowany przez niemiecki koncern KMW i holenderską spółkę Defence Vehicle Systems na potrzeby holenderskiej i niemieckiej armii. Załoga pojazdu składa się z trzech osób, w tym kierowcy, dowódcy i operatora uzbrojenia/systemów rozpoznawczych. Uzbrojenie składa się z granatnika automatycznego HK GMG kal. 40 mm, uniwersalnego karabinu maszynowego MG3 kal. 7,62 mm (w wersji niemieckiej) lub wielkokalibrowego karabinu maszynowego M2 kal. 12,7 mm (w wersji holenderskiej). Opancerzenie zapewnia ochronę przed ogniem broni małokalibrowej i odłamkami artyleryjskimi. Masa pojazdu wynosi od 9,7 do 10,4 tony, co przy napędzie w postaci silnika wysokoprężnego Deutz o mocy 239 KM zapewnia prędkość maksymalną 115 km/h (i 23 km/h na biegu wstecznym).
Czytaj też: Holandia szuka następcy NASAMS
Obecnie na uzbrojeniu niderlandzkich wojsk lądowych w służbie liniowej znajduje się 365 egzemplarzy tych wozów. Są używane w wersjach: rozpoznawczej (144 egzemplarze), transportowej (63 egzemplarze), przeciwpancernej (48 egzemplarzy), dalekiego rozpoznania (45 egzemplarzy), transportera moździerza (39 egzemplarzy), przeciwlotniczej (18 egzemplarzy) oraz taktycznej kontroli powietrznej i oznaczania celów (8 egzemplarzy). Ponadto niemieckie wojska lądowe eksploatują równolegle 222 egzemplarze tych wozów, w tym w wersjach: rozpoznawczej (148 egzemplarzy), wsparcia ogniowego (50 egzemplarzy) i wsparcia inżynieryjnego (24 egzemplarze).
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie