Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Nowe ciężkie wozy inżynieryjne dla Kanady

fot. FFG
fot. FFG

Jako element programu modernizacji określonego jako FME (ang. Force Mobility Enhancement) Kanada odbiera pierwsze wozy Bergepanzer Wisent 2. Są to uniwersalne pojazdy zbudowane na bazie podwozia czołgu Leopard 2, które mogą być przystosowane zarówno do wypełniania zadań wozu zabezpieczenia technicznego jak i wozu inżynieryjnego.

Pierwsze sześć Bergepanzer Wisent 2 trafiło do 1 Pułku Inżynieryjnego z Edmonton (1st Combat Engineer Regiment). Docelowo Kanada ma dysponować 18 wozami tego typu. Są one uzbrojone w 7,62-mm karabin maszynowy C6 (FN MAG) oraz wyrzutnie 76-mm granatów dymnych. Główna wyciągarka ma uciąg 40 ton, pomocnicza 3,5 tony. Inne wyposażenie wozu to zamontowany w przedniej części lemiesz oraz wielofunkcyjne ramię, które wraz z łyżką może pełnić funkcję koparki, jak również dźwigu. Maszyny przeznaczone są do wykonywania przejść w przeszkodach naturalnych i inżynieryjnych (w tym w polach minowych), prowadzenia prac ziemnych (np. wykonywania okopów dla czołgów) oraz wykonywania innych zadań inżynieryjno-drogowych.

fot. FFG
fot. FFG

W Kanadzie pojazdy Wisent 2 zastąpią starsze wozy inżynieryjne Badger bazujące na podwoziu czołgu Leopard 1 i będące kanadyjską wersją niemieckich Pionierpanzer 2 Dachs. Nowe pojazdy są w stanie wykonywać prace ziemne wydajniej od starych wozów Badger.

Producentem Bergepanzer Wisent 2 są zakłady FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH. Zakłady te zajmowały się również remontami i modernizacją wozów Bergepanzer 2 na bazie Leopard 1, jak również opracowaniem wersji specjalistycznych pojazdów, a od niedawna promują własny transporter opancerzony PMMC G5.

fot. FFG
fot. FFG

Bergepanzer Wisent 2 powstał na zapotrzebowanie armii duńskiej, która uznała, że wozy Bergepanzer 2, w tym jego zmodernizowana przez FFG wersja Bergepanzer 2 Wisent okazały się niewystarczające do wsparcia zmodernizowanych, a przez to cięższych czołgów Leopard 2DK. Było to szczególnie kłopotliwe podczas misji w Afganistanie.

Warto zauważyć, że tym razem Kanadyjczycy nie zdecydowali się na rozwiązanie używane przez Bundeswehrę, czyli wozy Pionierpanzer 3 Kodiak produkcji Rheinmetall Landsysteme GmbH. Kanada jest jednak użytkownikiem wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 Büffel, również produkcji Rheinmetall.

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (1)

  1. srigjo

    Za cenę jednego takiego wozu, mogliby kupić kilka WZT3. Poza tym to wszystko stoi na elektronice, wystarczy że w chłodnicy będzie o 100 ml płynu chłodzącego za mało a już trzeba dzwonić po serwis, żeby producent przyjechał i skasował błąd w komputerze, inaczej maszyna nie ruszy dalej.

    1. Ewas

      Stać ich to kupują najlepsze nie jakieś tam WZT3 których również Polska armia jakoś nie kupuje. Zresztą kto by to serwisował? Bumar? Bez żartów. To co nasze zakłady potrafią pokazały kontrakty dla Malezji i Indii. Kompromitacja i amatorszczyzna. Z czym do ludzi.

    2. Bash

      Nie masz pojęcia ile kosztuje WZT3 ani jakie możliwości oferuje. Reszta to podobnie jakiś żart z twojej strony.

    3. Ccbnml

      I w tym czasie dostaną z Fagota

Reklama