Reklama
  • Wiadomości

Słowacy pokazują własną wersję Patria AMV

Podczas Dnia Przemysłu słowackiego MON zademonstrowano słowacką wersję transportera Patria AMV XP zintegrowanego z wieżą Turra 30. W przypadku pomyślnego zakończenia testów wozu, Słowacy planują zakupić 81 takich pojazdów.

  • Prototyp nowego słowackiego KTO, czyli podwozie Patria AMV XP i wieża EVPÚ Turra 30. Fot. słowackie ministerstwo obrony narodowej
    Prototyp nowego słowackiego KTO, czyli podwozie Patria AMV XP i wieża EVPÚ Turra 30. Fot. słowackie ministerstwo obrony narodowej
  • Zmodernizowany słowacki BPzV Svatawa z wieżą Turra 30. Fot. MSM Martin s.r.o.
    Zmodernizowany słowacki BPzV Svatawa z wieżą Turra 30. Fot. MSM Martin s.r.o.

W maju 2017 rząd Słowacji zatwierdził prośbę ministerstwa obrony w sprawie zakupu 81 transporterów opancerzonych w układzie 8x8 oraz 41 transporterów opancerzonych w układzie 4x4. Pojazdy będą stanowić wyposażenie brygady szybkiego reagowania (wozy 8x8 – dwu batalionów, wozy 4x4 – jednego). W listopadzie tego roku podpisane zostało memorandum dotyczące wyboru Patria AMV dla wojsk lądowych Słowacji.

Odbywający się w grudniu na poligonie przy Wojskowym Instytucie Techniki i Testów w Záhorie (60 km na północ od Bratysławy) Dzień Przemysłu był okazją do zademonstrowania szerokiej gamy pojazdów 4x4 (w tej kategorii nie wybrano jeszcze zwycięzcy) oraz podwozia Patria AMV XP zintegrowanego z wieżą Turra 30, konfiguracji wybranej w kategorii 8x8. Podczas demonstracji wóz w ruchu oddał strzały do tarczy, demonstrując skuteczność systemu uzbrojenia (w tym jego stabilizacji).

Czytaj też: Słowacki minister dla Defence24.pl - Siły zmechanizowane i nowe transportery priorytetem

Wybrany przez Słowaków pojazd to najnowsza wersja fińskiego transportera Patria AMV (jego najliczniej wyprodukowaną odmianą pozostaje polski Rosomak) oraz słowackiej wieży EVPÚ Turra 30. Wieża to konstrukcja bezzałogowa, wyposażona w stabilizację oraz typowy zespół sensorów (kamerę telewizyjną, termowizyjną oraz dalmierz laserowy). Uzbrojenie stanowi 30 mm armata automatyczna 2A42 oraz przeciwpancerne pociski kierowane 9K113 Konkurs lub 9K111 Fagot.

Zademonstrowany wóz ma przejść trwające 28 dni testy sprawdzające jego zgodność z wymaganiami słowackiego MON, w przypadku ich pomyślnego zakończenia rozpocznie się produkcja sześciu wozów przedseryjnych (trzy z nich powstaną w Finlandii, trzy na Słowacji), co będzie wstępem do produkcji seryjnej. Lokalizacja produkcji wozu ma sięgnąć 70%, głównym słowackim partnerem fazy badawczo-rozwojowej transportera jest Konštrukta-Defence. Ostatnie wozy mają być dostarczone w 2024.

BPzV Svatawa Turra 30 słowacja
Zmodernizowany słowacki BPzV Svatawa z wieżą Turra 30. Fot. MSM Martin s.r.o.

Wieża Turra 30 trafiła już do słowackich wojsk lądowych, jest elementem 35 zmodernizowanych wozów rozpoznania BPzV Svatawa bazujących na czechosłowackich BVP-1 (licencyjne BMP-1). Słowacki MON zdecydował się na wyposażenie Turry 30 w armatę automatyczną 2A42 wykorzystującą amunicję 30x165 mm, używaną m.in. na słowackich BVP-2. Mimo iż nowoczesne armaty zachodnie korzystające z amunicji 30x173 mm cechują się lepszymi parametrami, czynnikiem decydującym zapewne okazał się fakt, iż armata i amunicja do niej są produkowane na Słowacji. Czechosłowacja zajmowała się w latach 80. minionego wieku produkcją wozów bojowych na licencji ZSRR, główną rolę w produkcji odgrywały zakłady Konštrukta, które po rozpadzie kraju znalazły się na Słowacji. Przewiduje się, że na eksport wieża może zostać zintegrowana z innym uzbrojeniem, takim jak 30 mm armata Mk 44 Buschmaster II, karabin maszynowy FN Minimi 7,62 czy przeciwpancerne pociski Spike.

 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama