Reklama
  • Wiadomości

Niemiecki Daimler zacieśnia współpracę z rosyjskim Kamazem

Komisja Europejska wyraziła zgodę na stworzenie spółki joint venture pomiędzy rosyjskim koncernem Kamaz a niemiecką spółką Daimler. Komentatorzy podkreślają,  że rosyjskie przedsiębiorstwo jest m.in. producentem wojskowych pojazdów ciężarowych, używanych przez terrorystów na Ukrainie.

Pojazdy Kamaz stanowią m.in. bazę dla zestawów przeciwlotniczych Pancyr-S1. Fot. Vitaly V. Kuzmin/Wikimedia Commons/CC-BY SA 3.0.
Pojazdy Kamaz stanowią m.in. bazę dla zestawów przeciwlotniczych Pancyr-S1. Fot. Vitaly V. Kuzmin/Wikimedia Commons/CC-BY SA 3.0.

Zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej spółka będzie odpowiedzialna za wytwarzanie lekkich i ciężkich samochodów ciężarowych, a także spawanie i malowanie kabin pojazdów ciężarowych. Będzie prowadzić działalność na terytorium Rosji i Białorusi. Zgodnie z informacją agencji Reuters nowe przedsiębiorstwo powstanie wskutek połączenia dwóch istniejących joint venture – MBTV i FKTR.

Jak zauważyli przedstawiciele Komisji Europejskiej, Kamaz jest m.in. producentem wozów opancerzonych. Pojazdy ciężarowe wytwarzane przez koncern są szeroko wykorzystywane w rosyjskich siłach zbrojnych, a także przez terrorystów na wschodniej Ukrainie.

W wypowiedzi dla serwisu euractiv.com przedstawiciel KE zauważył, iż wprowadzone sankcje dotyczą umów na dostawy sprzętu wojskowego lub technologii podwójnego zastosowania, natomiast nie zabraniają zawierania porozumień z rosyjskimi przedsiębiorstwami, które wytwarzają tego typu produkty. Jednakże, Daimler będzie musiał przestrzegać restrykcji (tj. nie będzie mógł prowadzić działalności w zakresie sprzętu wojskowego lub technologii podwójnego zastosowania).

Daimler kontroluje 15 % akcji koncernu Kamaz od 2010 roku, w tym według agencji Reuters 4% za pośrednictwem Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. W lipcu ubiegłego roku poinformowano, iż nie jest planowane zwiększenie wartości udziałów niemieckiej spółki. Pierwszą umowę na zakup 10% akcji przedsiębiorstwa Kamaz Daimler podpisał w 2008 roku. Największym akcjonariuszem rosyjskich zakładów motoryzacyjnych, kontrolującym 49,9% akcji jest Rostec.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama