Niemiecki Condor czyli nowa propozycja BWP

Autor. FFG - Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft
Niemieckie zakłady FFG – Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft – zaprezentowały nowy opancerzony wóz bojowy o nazwie Condor.
Jak informuje magazyn Hartpunkt, w trakcie tegorocznej edycji targów DSEI w Londynie firma FFG – Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft – zaprezentuje swoją najnowszą propozycję w postaci pojazdu Condor. Jest to wóz łączący w sobie funkcję wozu wsparcia ogniowego oraz czołgu przeciwlotniczego. Nie jest to do końca nowa konstrukcja, lecz propozycja przebudowy przestarzałych czołgów Leopard 1.
Czytaj też
Pojazd posiada typowy dla czołgu układ konstrukcyjny: zespół napędowy znajduje się w tylnej części kadłuba, z przodu natomiast zabudowano kabinę załogi, pośrodku znajduje się bezzałogowy, zdalnie sterowany system wieżowy Turra 30-SA słowackiego producenta EVPÚ, uzbrojony w armatę automatyczną GTS-30/N kalibru 30 mm na amunicję 30x173 mm, sprzężony z nią karabin maszynowy kalibru 7,62 mm oraz wyrzutnie pocisków rakietowych.
Condor zaprojektowano tak, aby miał wysoką podatność eksploatacyjną dzięki oparciu go na czołgu Leopard 1, a wyposażenie go w system wieżowy Turra 30-SA, uzbrojony w armatę GTS-30/N, pozwala na stosowanie amunicji przeciwpancernej APFSDS oraz na stosowanie amunicji programowalnej, przeznaczonej także do zwalczania celów powietrznych.
Czytaj też
Wyrzutnie rakietowe na burtach wieży dostosowane są do wykorzystywania przeciwpancernych pocisków kierowanych Konkurs lub Spike. Do tego system wieżowy ma być wyposażony w radar oraz nowoczesną elektrooptykę i system kierowania ogniem. Na wieży zainstalowano także system detekcji wystrzałów z broni strzeleckiej oraz przeciwpancernej. Zakres ruchu uzbrojenia głównego w pionie to -10 i +70 stopni.
Condor ma masę poniżej 40 ton, wymiary to: długość 7,18 m, szerokość 3,41 m i wysokość 3,05 m. Załogę stanowi prawdopodobnie dwóch żołnierzy: dowódca/działonowy i kierowca, choć niewykluczone, że wewnątrz jest także miejsce dla kolejnego członka lub członków załogi. Condor otrzymał także nowy zespół napędowy.
Czytaj też
Zastosowano silnik Rolls-Royce 8V199TE23 o mocy 1080 KM, sprzężony z automatyczną przekładnią ZF 4HP250, który jest o około 300 kg lżejszy od oryginalnego zespołu napędowego, co dzięki większej mocy, większemu momentowi obrotowemu, a jednocześnie niższej masie pojazdu zapewnia lepsze charakterystyki jazdy, niższe zużycie paliwa i niższe zużycie podzespołów. Condor może być także bazą dla przyszłych modernizacji czołgów Leopard 1.
eee
Najlepszym bwp z czolgu byłby orginalny czołg. A tak ogólnie ładny zgrabny pojazd, o jakiej odporności mowa i czy dzisiaj najw zagrożeniem nie są drony. Najlepiej za mniejsze pieniądze zmodernizować czołg.
skition
To nieefektywne strzelać z czołgów do dronów.Lepsza jest Turra 30.Zresztą Flugpanzer Gepard to też Leopard 1
szczebelek
Ktoś produkuje te podwozia?
skition
To są 1A5DK,które Dania sprzedała do FFG.Mając na uwadze to, że pozostałe Leopardy1A5DK trafiły na Ukrainę to ten Condor też jest dla Ukrainy o ile ktoś zapłaci.Jeżeli konstrukcja się sprawdzi to na Condory będzie można przerabiać np. Bergpanzery,które nawet my w Polsce posiadamy.
user_1050711
500 Leopardów 1 A5 posiada Grecja. Parę firm, w tym Niemcy składało już kompletną ofertę upgrejdu oraz parę bezzałogowych wież testowano już. Przypuszczam, że Grecy czekają by wybrać opytmalne rozwiązania przeciwdronowe. A nie wiadomo jeszcze które okaże się tym najlepszym. Oczekuje też upgrade 187 greckich Leopardów 2A4. Może, że chcieliby doprowadzić do unifikacji jak największej liczby systemów ? W każdym razie jest tych czołgów do przeróbek wielka liczba - na Ukrainę nie pojechały.
user_1050711
Bardzo ciekawa ta przeróbka Leoparda1 oraz zwracam szczególną Państwa uwagę na przeciwlotniczą funkcję działka 30 mm. Jasne, że po pierwsze przeciwdronową (bo nie sądzę by za kilka lat śmiały się pojawiać jakieś śmigłowce szturmowe. Inaczej niż z bardzo daleka, do czego jednak nie potrzeba Apacza ani Aligatora. O tych przeciwlotniczych funkcjach działek bewupów, szczególnie groźnej broni, jeśli grupa pojazdów zsieciowana jest z jakimś wozem opl i komputerem... - ja piszę o takiej przyszłości od dawna. Wróć ! ... już nie przyszłości, już wkrótce teraźniejszości. Ale nasz MON zawsze spóźniony, a to w zasadzie da nam gwarancję. Przegranej.
Hoze
Cudowna idea, do 50 letniego podwozia, do którego nie ma części zamiennych, wsadźmy silnik mocniejszy o prawie 300 koni i postawmy wieżę za 10 mln usd. Co może pójść nie tak?
Al.S.
Jakich części nie ma? Silnik i przekładnia są nowe. Wymieniono zapewne wiązki elektryczne, bo stare i tak nie pasowały. Nowa jest też wieża i jej siłowniki, stara hydraulika poszła do kontenera na odpady metalowe. A właśnie wieża jest poza zespołem napędowym najbardziej złożonym mechanizmem wozu. Takie rzeczy jak np łożyska piast kół jezdnych, czy gąsienice zamawiasz u producenta. Resztę się spawa lub dorabia na obrabiarkach.
skition
Jak udowodnił Achzarit stare skorupy są dobre,bo,........... ..są stare....Jakość stali pogarsza się z roku na rok i chodzi o promieniotwórcze skażenie terenu czyli...Czarnobyl,który przestał być groźny tylko nie do końca,bo Rosjanie co okopali się w Czerwonym Lesie zmarli z powodu choroby popromiennej.
Tomasz.G
Jeżeli to ma być wóz prxeciwlotniczy to lepszą armatą była by 35mm. W tytule jest błąd bo BWP to nie jest. Rosyjski Terminator się nie sprawdził więc nie wiem jaki to to ma sens.
skition
Flugpanzer Gepard się sprawdził tylko nie jest produkowany a to przecież też Leopard1.Trzeba mieć coś na drony tylko czy akurat podwozie Leopard1?
Granat
Zamiast 500 Himarsów kupić 500 Condonów.
doc_doc
Dobrze się maskuje ---- w borówkach.