Niemiecki Condor czyli nowa propozycja BWP

Autor. FFG - Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft
Niemieckie zakłady FFG – Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft – zaprezentowały nowy opancerzony wóz bojowy o nazwie Condor.
Jak informuje magazyn Hartpunkt, w trakcie tegorocznej edycji targów DSEI w Londynie firma FFG – Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft – zaprezentuje swoją najnowszą propozycję w postaci pojazdu Condor. Jest to wóz łączący w sobie funkcję wozu wsparcia ogniowego oraz czołgu przeciwlotniczego. Nie jest to do końca nowa konstrukcja, lecz propozycja przebudowy przestarzałych czołgów Leopard 1.
Czytaj też
Pojazd posiada typowy dla czołgu układ konstrukcyjny: zespół napędowy znajduje się w tylnej części kadłuba, z przodu natomiast zabudowano kabinę załogi, pośrodku znajduje się bezzałogowy, zdalnie sterowany system wieżowy Turra 30-SA słowackiego producenta EVPÚ, uzbrojony w armatę automatyczną GTS-30/N kalibru 30 mm na amunicję 30x173 mm, sprzężony z nią karabin maszynowy kalibru 7,62 mm oraz wyrzutnie pocisków rakietowych.
Condor zaprojektowano tak, aby miał wysoką podatność eksploatacyjną dzięki oparciu go na czołgu Leopard 1, a wyposażenie go w system wieżowy Turra 30-SA, uzbrojony w armatę GTS-30/N, pozwala na stosowanie amunicji przeciwpancernej APFSDS oraz na stosowanie amunicji programowalnej, przeznaczonej także do zwalczania celów powietrznych.
Czytaj też
Wyrzutnie rakietowe na burtach wieży dostosowane są do wykorzystywania przeciwpancernych pocisków kierowanych Konkurs lub Spike. Do tego system wieżowy ma być wyposażony w radar oraz nowoczesną elektrooptykę i system kierowania ogniem. Na wieży zainstalowano także system detekcji wystrzałów z broni strzeleckiej oraz przeciwpancernej. Zakres ruchu uzbrojenia głównego w pionie to -10 i +70 stopni.
Condor ma masę poniżej 40 ton, wymiary to: długość 7,18 m, szerokość 3,41 m i wysokość 3,05 m. Załogę stanowi prawdopodobnie dwóch żołnierzy: dowódca/działonowy i kierowca, choć niewykluczone, że wewnątrz jest także miejsce dla kolejnego członka lub członków załogi. Condor otrzymał także nowy zespół napędowy.
Czytaj też
Zastosowano silnik Rolls-Royce 8V199TE23 o mocy 1080 KM, sprzężony z automatyczną przekładnią ZF 4HP250, który jest o około 300 kg lżejszy od oryginalnego zespołu napędowego, co dzięki większej mocy, większemu momentowi obrotowemu, a jednocześnie niższej masie pojazdu zapewnia lepsze charakterystyki jazdy, niższe zużycie paliwa i niższe zużycie podzespołów. Condor może być także bazą dla przyszłych modernizacji czołgów Leopard 1.
WIDEO: Święto Wojska Polskiego 2025. Defilada w Warszawie