Reklama
  • Wiadomości

MSPO 2019: Opancerzone pojazdy 4x4 z Kutna

Kielecki salon dla firmy AMZ-Kutno S.A., polskiego producenta pojazdów i zabudów specjalnych, po raz kolejny stał się okazją do zaprezentowania pojazdów opancerzonych Tur V i VI oraz transportera LOTR.

Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

AMZ z rozwijanym od 1999 roku zapleczem technicznym jest w stanie wykonać rocznie do 750 zabudów oraz pojazdów specjalnych przeznaczonych dla wojska lub służb mundurowych i specjalnych. W tej pierwszej kategorii możemy wyróżnić opancerzone i nieopancerzone pojazdy militarne, a w drugiej ambulansy sanitarne, wozy dla służb energetycznych, wodociągowych, ale też bankowozy i podobne.

W Siłach Zbrojnych RP eksploatowane są m.in. opancerzone podwozia/platformy wielozadaniowe Żubr-P pod samobieżne zestawy przeciwlotnicze Poprad czy radiolokatory takie jak Soła, na nim zostaną oparte również zakupione radary Bystra.

Pokazywany na MSPO wielozadaniowy pojazd opancerzony Tur V jest oferowany w programie pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych (WPWS) o kryptonimie Pegaz. Charakteryzuje się on od podstaw opracowanym rozwiązaniem podwozia (o konstrukcji ramowej w układzie 4x4 z niezależnym zwieszeniem wszystkich kół) oraz w zasadzie całą konstrukcją budowaną tak, by spełnić specyficzne, znane już wymagania MON.

Zawieszenie kół z przodu jest niezależne, wzmocnione, ze sprężynami i amortyzatorami teleskopowymi. Z tyłu zastosowano resory i amortyzatory teleskopowe. Na wozie zastosowano opony 335/80R20 a w kołach wkładki run-flat.

Pojemność zbiornika paliwa wynosi 150 litrów. DMC pojazdu wynosi ok. 8500 kg a ładowność ok. 1500 kg.

Zamontowane na nim uzbrojenie może się składać z różnych zdanie sterowanych modułów uzbrojenia lub wieżyczek obsługiwanych przez operatora z 7,62 mm, 12,7 mm karabinami maszynowymi czy 40 mm granatnikami automatycznymi.

Pojazd wyposażono w klimatyzację, system niezależnego ogrzewania, filtrowentylację, ogrzewane szyby boczne i czołową czy wyciągarkę elektryczną.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Do 30 września tego roku IU oczekuje na wymaganą dokumentację od potencjalnych oferentów Pegaza i na ich podstawie wyłoni cztery firmy, z którymi prowadzone będą dalsze rozmowy.

Natomiast lekki pojazd opancerzony, patrolowo-interwencyjny Tur VI w układzie 4x4 znalazł już nabywcę w postaci Komendy Głównej Policji, a w szczególności Biura Operacji Antyterrorystycznych. Do tej formacji trafi osiem wozów, w tym dwa wyposażone w specjalną platformę szturmową ułatwiającą np. przeprowadzenie ataku na wyżej umieszczone miejsca w terenie zabudowanym.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Tur VI różni się jednak się od wersji zaprezentowanej na ubiegłorocznym MSPO tym, że nie bazuje na zmodyfikowanym zawieszeniu i napędzie popularnego Forda S-550, ale wykorzystano w tym przypadku podwozie MAN z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 6900 dm3 i mocy 327 KM. Taki wybór podyktowany jest m.in. większą popularnością rozwiązań MAN-a w naszym kraju, a co za tym idzie zmniejszeniem kosztów eksploatacji tych wozów. Pojazd zapewnia ochronę balistyczną na poziomie II wg STANAG 4569 A oraz jest nieco krótszy i niższy od wersji pierwotnej. Może przewozić do 10 osób (z kierowcą) i wyposażono go w specjalistyczny sprzęt i wyposażenie, zgodnie z wymaganiami policji. Tur VI przeszedł już badania balistyczne i jezdne w WITPiS.

Ponadto pokazano opancerzony pojazd amfibijny, znany wcześniej jako Bóbr 3, a obecnie będący propozycją bazową wobec wymagań dla nowego lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego (LOTR) w układzie 4x4 powstającego w ramach programu o kryptonimie Kleszcz. Ten z kolei transporter w niezmienionej formie ma zamontowaną makietę wyrzutni ppk Spike. Celem tego zabiegu był nie tylko pokazanie możliwości zbudowania na nim specjalistycznego niszczyciela czołgów, ale też jej zalet - uniwersalności i łatwości dostosowania do innych potrzeb czy wymagań wojska.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Czytaj też: MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO 2019 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama