Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2018: Ctrl+Sky – nowy polski system antydronowy [WIDEO]

Fot. APS
Fot. APS

Firma Advanced Protection Systems z Gdyni zaprezentowała na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach system antydronowy Ctrl+Sky, który w całości został zaprojektowany przez polskich naukowców oraz inżynierów i ma możliwość zwalczania bezzałogowców w promieniu do 2 km.

MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

Ctrl+Sky Mobile to zamontowany na pojeździe, szybko rozkładany na nożycowym podnośniku, mobilny system detekcji i neutralizacji bezzałogowych statków powietrznych. „Szybki” ponieważ zestaw może być rozwinięty i uruchomiony w ciągu jednej minuty od podjęcia decyzji. Ctrl+Sky jest przy tym w pełni autonomiczny, może być bowiem zasilany z akumulatorów lub agregatu prądotwórczego.

Według przedstawicieli firmy APS (Advanced Protection Systems) system zapewnia pełną (bez stref martwych) ochronę wyznaczonej strefy o promieniu 2 km przed wtargnięciem niepożądanych bezzałogowców (np. małych, bezzałogowych pionowzlotów typu DJI Phantom). Zastosowane systemy detekcji dają Ctrl+Sky możliwość działania w każdych warunkach pogodowych, zarówno w dzień, jak i w nocy. 

Moduł detekcji zastosowany w mobilnym systemie Ctrl+Sky. Fot. M.Dura
Moduł detekcji zastosowany w mobilnym systemie Ctrl+Sky. Fot. M.Dura

Rozwiązanie Ctrl+Sky, w całości oparte na autorskich rozwiązaniach zespołu APS, charakteryzuje relatywnie duża liczba jednocześnie działających sensorów. Do wykrywania dronów można bowiem w nim wykorzystywać (w zależności od wymagań ze strony zamawiającego) nawet cztery rodzaje środków wykrywania: 

  • opracowany przez firmę APS trójwspółrzędny radar pracujący w paśmie X z wykorzystaniem technologii FMCW (Frequency Modulated Continuous Wave – częstotliwościowej modulacji fali ciągłej).
  • opracowany przez firmę APS sensor RF - wykrywania transmisji łączności (w paśmie 2,4 GHz, 5,8 GHz) pomiędzy dronem a operatorem (lub stacją naziemną). Dzięki temu sensorowi istnieje np. możliwość wprowadzenia dowolnego drona na tzw. białą listę dającą mu prawo do przelotu nad chronionym obszarem;
  • podsystem detekcji akustycznej który posiadając ośmiomikrofonową macierz ma możliwość określenia kierunku nadlatującego drona oraz jego śledzenie w odległości do 200 m. Specjaliści APS wskazują dodatkowo, że dzięki „zaawansowanym, samouczącym algorytmom klasyfikacyjnym” podsystem akustyczny daje możliwość identyfikowania dronów i zapamiętywania ich sygnatury, dzięki czemu system Ctrl+Sky rozwija się wraz z czasem funkcjonowania; 
  • głowica optoelektroniczna typu PTZ z trzydziestokrotnym zoomem optycznym (pozyskana od zewnętrznego dostawcy). Głowica ta naprowadza się automatycznie na wykryte przez radar obiekty, a dzięki konwolucyjnym sieciom neuronowym kamera jest w stanie rozróżnić drony od ptaków.

Środki te pozwalają systemowi Ctrl+Sky wykryć i sklasyfikować każdego rodzaju drona oraz na podstawie pozyskanych informacji selektywnie zakłócić go radioelektronicznie (w trybie ręcznym lub automatycznym) jego pokładowy system łączności lub odbiornik nawigacji satelitarnej (systemów GPS, GLONASS. Galileo i BeiDou). Stosowane w tym celu jammery zostały również opracowane i są produkowane przez firmę APS. W zależności od potrzeb użytkowników do systemu zakłócającego proponowane są anteny kierunkowe, sektorowe lub dookólne. Jak na razie nie zakłada się wprowadzania rozwiązań fizycznie niszczących drony. 

Przedstawiciele firmy deklarują „ekonomiczne” podejście do wykorzystania urządzeń zastosowanych w poszczególnych wersjach systemu. Najtańsza konfiguracja zestawu Ctrl+Sky może prowadzić detekcję dronów z wykorzystaniem podsystemu rozpoznania radioelektronicznego, skanując pasmo częstotliwości pod kątem konkretnych sygnatur lub protokołów.

Warto podkreślić, że APS samodzielnie opracowała i wdrożyła radar trójwspółrzędny. Dzięki wykorzystaniu techniki MIMO radar umożliwia wykrywanie dronów w kilku kierunkach jednocześnie - w całym polu widzenia urządzenia. Zapewnia płynne wykrywanie kątowe w azymucie (90 stopni) i elewacji (30 stopni). To rozwiązanie wyróżnia APS na tle konkurencji, bowiem inne systemy bazują na radarze 2D, który nie wskazuje wysokości celu. Ponadto tu śledzenie realizowane jest przy pomocy algorytmu MHT (Multiple Hypothesis Tracking), aktualnie najbardziej zaawansowanego sposobu do przeprowadzenia procesu wykrywania obiektów. 

Podczas MSPO 2018 firma APS zorganizowała swoje stoisko na zewnątrz hali targowej. Uzyskała w ten sposób możliwość faktycznego pokazania zdolności systemu, zarówno jeżeli chodzi o wykrywanie dronów, jak i zmuszanie ich do lądowania. 

Ważna jest również modułowa koncepcja tworzenia samego systemu, który z łatwością może być zaadoptowany do potrzeb klienta oraz stawianego mu zadania. W ten sposób system Ctrl+Sky może być wykorzystywany do ochrony tak różnych obiektów jak lotniska, porty, rafinerie czy stadiony. Dodatkowo system ochrony może być organizowany dookólnie (imprezy masowe, osłona ważnych budynków) i sektorowo (chroniąc wybrane kierunki (np. ścieżkę schodzenia samolotów na lotniskach). 

Sterowanie może się odbywać zdalnie (z poziomu komputera oraz urządzeń mobilnych) dzięki dedykowanej aplikacji internetowej Ctrl+Sky CyView z możliwością integracji zestawu z innymi zewnętrznymi systemami. Przedstawiciele firmy APS wyraźnie podkreślają, że ich system jest cały czas rozwijany, co pozwala reagować na coraz to nowe, pojawiające się zagrożenia. Przykładowo radar ma możliwość śledzenia dużej liczny celów, dzięki czemu Ctrl-Sky ma być skuteczny również przeciwko rojom dronów. Firma Advanced Protection System otrzymała za Crtl+Sky nagrodę Defender, przyznaną na zakończenie Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach w 2018 r.

MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. Ten od Józków

    Tylko 2.4 GHz i 5.8 GHz ?. A jak będzie nadawał na 5 GHz albo na 10 GHz albo 1 GHz. To go złapią , albo nie ?

  2. Spiewak

    W końcu świetny polski produkt faktycznie w Polsce opracowany. Obserwując rozwój firmy brawo za tak szybkie postępy. Ktoś inny na rynku oferuje radary 3D ??? Większość proponuje sensory RF, które są wątpliwym rozwiązaniem, albo wciska składaki jakieś z zachodnich komponentów.

  3. dim

    @Romek. - Ależ to oczywiste, ża ile zapłacisz - zamówisz, tyle otrzymasz. Przeglądając artykul nie widzę informacji o wskazanych przez Cieibie obiektywnych ograniczeniach. Natomiast zwróć uwagę na konstrukcję. Skąd już tylko krok, do spięcia programowego sieci takich pojazdów, czy wynośnych lub stałych sensorów dla pokrycia dużego obszaru, lub dla zsieciowania razem danych np. od różnych pooddziałów. Ta tutaj wersja jest cywilna, jednak wskazuje kierunek coraz bardziej pilnej samoobrony także wojsku.

  4. Romek

    Żaden to system antydronowy gdy dron na podstawie GPSa ma za wczesu wgraną trasę lotu... Wszyscy tak lansują zagłuszarki przeciw dronom. A co za problem puścić sterowanie i transmisję na 434MHz czy 868MHz czy na dowolnym innym zakresie powyżej 300MHz . Komu chcą ten badziew wepchnąć za grube miliony ?

  5. Mariusz

    Super ale współczesne strony mogą odpalać rakiety zwiekszej odległości niż 2 km. Chroni więc przed dronem typu kamikadze lub szpiegowskim.

  6. dim

    No niesamowite ! Tak po prostu umieszczono to na typowym aucie rzemieślniczym czy rolniczym ? Jednym z tysięcy wokół ? Zamiast pomalować w charakterystyczne, bezbłędnie rozpoznawalne kolory wojskowe ? (tzw. maskujące) I zamiast dodatkowo jeszcze założyć bardzo nietypowe opony, lub w ogóle gąsienice, by przeciwnik mógł ten system śledzić po całej Polsce i zawsze łatwo identyfikować, wśród tysięcy innych pojazdów ? I jak przeciwnik ma taki pojazd wykryć i zniszczyć ? Jeszcze zanim rozwinie się do działania i zamaskuje tymi tam siatkami spektralnymi ? Poza tym - czy umieszczenie takiego systemu na zwykłym aucie nie jest skandalicznie tanie ? Zwłaszcza jeśli nie będzie to wypasiony, nowy, targowy egzemplarz, a przeciętny pojazd jak u rolnika ?