Reklama

Mobilny SOR w autobusie

Zeszuta, ambulans, karetka, autokar, SOR, ewakuacji, Setra
Firma Zeszuta od wielu lat specjalizuje się m.in. w produkcji ambulansów sanitarnych, w tym budowanych na bazie autokarów, dla służb medycznych w kraju oraz zagranicą.
Autor. Zeszuta Sport Sp. z o.o.

Jednym z większych wyzwań dla służb ratowniczo-medycznych, zarówno cywilnych, jak i wojskowych, są zdarzenia masowe (tzw. MASCAL – Mass Casualty Incident). Duża liczba poszkodowanych oznacza nie tylko konieczność zaangażowania odpowiednich sił i środków, ale także organizacji transportu, czyli środków ewakuacji zdolnych do przetransportowania osób wymagających dalszej opieki lub hospitalizacji.

W sytuacjach katastrof komunikacyjnych czy naturalnych standardowe środki transportu medycznego mogą okazać się niewystarczające. Stąd w wielu państwach służby ratowniczo-medyczne (także te w siłach zbrojnych) posiadają ambulanse ewakuacyjne zbudowane na bazie autobusów. Są wśród nich konstrukcje bazujące na autobusach miejskich, niskopodłogowych, przystosowane głównie do transportu przede wszystkim lżej poszkodowanych osób w pozycji siedzącej oraz kilku na noszach. Powstają też bardziej zaawansowane rozwiązania, na bazie wysokopodłogowych autokarów, które swoim wyposażeniem stanowią mobilny odpowiednik szpitalnych oddziałów ratunkowych (SOR).

Reklama

Jedną z takich konstrukcji stworzyła firma Zeszuta, która od wielu lat specjalizuje się m.in. w produkcji ambulansów sanitarnych dla służb medycznych w kraju oraz zagranicą. Karetki z logo Zeszuta bazujące na podwoziach marki Mercedes-Benz możemy także spotkać w Siłach Zbrojnych RP. Spółka wykonała też zabudowę medyczną pojazdu SandCat w wersji wozu ewakuacji medycznej (opancerzonej karetki) dostarczonego Żandarmerii Wojskowej. Zapoczątkowana przy realizacji kontraktu na opancerzone wozy dla Żandarmerii współpraca z izraelską firmą Plasan zaowocowała m.in. powstaniem projektu skrycie opancerzonego Sprintera, który został użyty jako platforma do zabudowy ambulansu sanitarnego.

Opancerzone karetki bazujące na Sprinterze dostarczane są zarówno Megan David Adom (narodowej służbie ratowniczej Izraela), jak i Ministerstwu Obrony Izraela oraz innych użytkowników, co jest dowodem uznania dla całego projektu i zastosowanych w nim rozwiązań opracowanych w polskiej spółce. Opancerzony sanitarny Sprinter był również prezentowany z sukcesem podczas salonu Eurosatory w Paryżu w 2022 roku.

ambulans do poboru krwii
Firma Zeszuta realizowała również medyczne zabudowy na bazie autokarów marki Mercedes-Benz i Setra, m.in. dostarczają kilkadziesiąt mobilnych centrów poboru krwi do Regionalnych Centrów Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa.
Autor. Zeszuta Sport Sp. z o.o.

Firma Zeszuta realizowała również medyczne zabudowy na bazie autokarów marki Mercedes-Benz i Setra, m.in. od 2009 r. dostarczają ponad 60 mobilnych centrów poboru krwi do Regionalnych Centrów Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, w tym 21 pojazdów w ramach programu „Zapewnienie samowystarczalności Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie krwi, jej składników i produktów krwiopochodnych”. Takie ambulanse do poboru krwi dostarczone zostały też Wojskowemu Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, a najnowszy, na bazie autokaru Setra został odebrany pod koniec 2022 r.

Reklama

Ambulans ewakuacyjny

Doświadczenia zebrane m.in. przy realizacji wyżej wymienionych projektów, a także analiza rynku, w tym potrzeb ratunkowych, doprowadziły do powstania projektu ambulansu ewakuacyjnego, czyli mobilnego oddziału ratunkowego na bazie autokaru. Głównym celem tego projektu było stworzenie wielofunkcyjnego pojazdu wielonoszowego przeznaczonego do wsparcia działań służb ratowniczo-medycznych w sytuacjach kryzysowych, w tym zdarzeniach masowych. Dzięki zamontowanemu wyposażeniu ambulans Zeszuty może być wykorzystywany zarówno do transportu większej liczby osób poszkodowanych pomiędzy miejscem zdarzenia a szpitalem, jak i jako punkt medyczny (mobilny SOR) zabezpieczający miejsce katastrofy (np. do stabilizacji rannych przed dalszym transportem do szpitala) czy różnego rodzaju imprezy masowe.

Zeszuta, karetka, ambulans, sprinter, mercedes
Społka Zeszuta od wielu lat specjalizuje się m.in. w produkcji ambulansów, w tym także zabudowywanych na opancerzonych furgonach Mercedes-Benz Sprinter.
Autor. Zeszuta Sport Sp. z o.o.

Bazę dla ambulansu ewakuacyjnego stanowi trzyosiowy autokar marki Mercedes-Benz Tourismo lub Setra (dawniej Kässbohrer Setra, należąca od 1995 r. do koncernu Daimler AG i działająca w ramach spółki EvoBus GmbH) model S 517HD. W przypadku tego drugiego pojazdu jego układ napędowy składa się z silnika wysokoprężnego Mercedes-Benz OM 471 o mocy 350 kW/475 KM spełniającego normę emisji EURO VI oraz 8-biegowej zautomatyzowanej przekładni Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift. W autokarze zamontowany jest zbiornik paliwa o poj. ok 480 l. i zbiornik AdBlue o poj. ok 35 l.

Model S 517HD został wybrany nieprzypadkowo. Charakteryzuje się m.in. bagażnikami o łącznej pojemności ok. 12,1 m3, ładownią o obj. 1,5 m3 oraz wysokością w przejściu środkowym pojazdu wynosząca 2 100 mm (całkowita wysokość pojazdu to 3 770 mm). Istotna z punktu widzenia możliwości zabudowy wnętrza jest także szerokość autokarów (Mercedesa i Setry) wynosząca 2 550 mm. Z kolei całkowita jego długość (bez lusterek) to 13 935 mm. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 24 750 kg.

Nie bez znaczenia z punktu widzenia przeznaczenia Setry jest jej bogate standardowe wyposażenie w systemy bezpieczeństwa, jak pneumatyczne hamulce tarczowe na wszystkich osiach, ESP, EBS, ABS, BAS, ASR, ogranicznik prędkości ze zwalniaczem, tempomat aktywny, asystent pasa ruchu itp. Do tego nadwozia autokarów przechodzą odpowiednie testy w zakresie bezpieczeństwa biernego, w tym badania udarnościowe wahadłem (ECE-R29) oraz charakteryzują się wytrzymałością zgodną z norma ECE-R 66.02. Oczywiście każdy ambulans jest także homologowany.

Zeszuta, ambulans, Setra, SOR
We wnętrzu pojazdu zamontowano stanowiska medyczne dla siedmiu poszkodowanych na noszach oraz od 9 do 12 miejsc siedzących dla lżej rannych.
Autor. Zeszuta Sport Sp. z o.o.

We wnętrzu może być transportowanych i poddawanych procedurom ratowniczym siedmiu pacjentów na noszach mocowanych na specjalnych stanowiskach (w wersji cywilnej oraz 13 poszkodowanych na noszach w wersji wojskowej), w których zamontowane zostały w szuflady na podręczne wyposażenie i materiały medyczne. Stanowiska medyczne zamontowane są wzdłuż burt bocznych pojazdu po prawej i lewej stronie. Przy każdym z nich u wezgłowia noszy zamontowany jest fotel dla ratownika medycznego. Dodatkowo pojazd posiada od 9 do 12 miejsc siedzących dla pacjentów lekko rannych, nie wymagających opieki lub transportu w pozycji leżącej. Oczywiście konfiguracja zabudowy zależy od konkretnych potrzeb użytkownika i jest możliwe stworzenie pojazdu z większą liczbą miejsc siedzących (kosztem redukcji stanowisk dla noszy) dla ewakuowanych osób.

Każde ze stanowisk dla noszy dysponuje własnym przyłączem tlenowym oraz defibrylatorem. Pojazd jest wyposażony we własną instalację tlenową (tlen medyczny) z zainstalowanymi dwoma wiązkami butli tlenowych. Jest to łącznie 12 butli tlenowych, każda o pojemności 10 litrów.

Z kolei zasilanie w energię elektryczną zamontowanego na pokładzie ambulansu wyposażenia realizowane jest podczas pracy silnika pojazdu bazowego, po podłączeniu do sieci zewnętrznej 230 V AC, lub z banku baterii o pojemności łącznie 660 Ah przy prądzie 24 V DC. W zależności od potrzeb układ zasilania może być rozbudowany o agregat prądotwórczy zasilany paliwem ze zbiornika autokaru.

Zeszuta, ambulans, ewakuacja medyczna, Setra
Ambulans ewakuacji medycznej został wyposażony w zautomatyzowany system transportu noszy.
Autor. Zeszuta Sport Sp. z o.o.

Za przednią osią, po prawej stronie luku bagażowego, zamontowana została specjalna winda (udźwig do 250 kg) umożliwiająca załadunek noszy z pacjentem na pokład ambulansu. Proces załadunku osoby poszkodowanej na pokład ambulansu jest zautomatyzowany i odbywa się bez większego wysiłku ze strony sanitariuszy. Winda jest także wyposażona w specjalne czujniki, które wykrywają ruch i są w stanie zatrzymać jej działanie, aby proces załadunku był bezpieczny, zarówno dla pacjenta, jak i obsługi. Dzięki tym rozwiązaniom czas potrzebny na wprowadzenie siedmiu pacjentów na pokład transportera jest znacznie skrócony, co ma szczególne znaczenie przy ewakuacji osób wymagających pilnej hospitalizacji. Co więcej, system ten jest autorskim opracowaniem biura konstrukcyjnego firmy Zeszuta.

Innowacyjne projekty wyprzedzające potrzeby rynku

Firma Zeszuta została założona w 1997 r. Od początku istnienia jest związana z marką Mercedes-Benz, najpierw jako jej dealer, a później także wykonawca zabudów specjalnych na podwoziach niemieckiego producenta.

Spółka zrealizowała wiele zróżnicowanych pod względem przeznaczenia projektów, a także specjalistycznych, zaawansowanych technicznie rozwiązań o wysokiej złożoności technologicznej. Opracowywane we własnym biurze technologiczno-konstrukcyjnym zabudowy specjalne niejednokrotnie stały się początkiem kontynuowanych do dziś serii pojazdów, jak np. autobusy-mobilne centra do poboru krwi, różnej kategorii ambulanse sanitarne czy wozy obserwacyjne.

Biuro konstrukcyjne Zeszuty tworzy zespół wysoko wykwalifikowanych inżynierów. Z kolei wykorzystywane do projektowania oraz wspomagania procesów produkcji specjalistyczne oprogramowanie komputerowe umożliwia wszechstronną, elastyczną oraz kompleksową współpracę z kontrahentami, a także realizację złożonych, wysokospecjalistycznych projektów.

Zeszuta Sport, Mercedes, Autokar, Tourusimo
Bazę ambulansu ewakuacyjnego może stanowić także trzyosiowy autokar Mercedes-Benz Tourismo.
Autor. Zeszuta Sport Sp. z o.o.

Co istotne, przy projektowaniu zabudów i modyfikacji zespół firmy Zeszuta wykorzystuje oryginalną dokumentację producenta pojazdu. To pozwala w najlepszy sposób zintegrować montowane elementy zabudowy z konstrukcją pojazdu i jego instalacjami. Cechą charakterystyczną projektów powstających w firmie Zeszuta jest indywidualne podejście do każdego z nich i poszukiwanie rozwiązań w najbardziej efektywny sposób spełniających wymagania odbiorcy.

Warto również podkreślić, że prace nad konstrukcją nie kończą się w chwili jej dostarczenia do klienta. Projekty są cały czas modyfikowane, udoskonalane. Służy temu nie tylko dialog z użytkownikiem, ale również analizy rynkowe potrzeb, obserwowanie trendów i pojawiających się na rynku nowych technologii czy rozwiązań. Stąd konstrukcje opracowane przez Zeszutę są cały czas rozwijane i pojawiają się w nich innowacyjne rozwiązania. Przykładem może być wprowadzanie do projektów pakietów baterii zastępujących stosowane dotąd spalinowe agregaty prądotwórcze, np. w wozach transmisyjnych czy mobilnych centrach krwiodawstwa, jak również wprowadzenie do oferty instalacji separatorów osocza w autobusach do poboru krwi.

Reklama

Jako akredytowany zabudowujący Partner by Mercedes-Benz, spółka Zeszuta i opracowywane przez nią konstrukcje muszą spełniać najwyższe standardy techniczne i technologiczne wymagane podczas produkcji zabudów specjalnych na bazie pojazdów marki Mercedes-Benz (i innych należących do koncernu Daimler AG). Status Partnera jest także potwierdzeniem zachowania najwyższej jakości, sprzedaży i obsługi posprzedażowej pojazdów.

Potwierdzeniem kwalifikacji firmy są wdrożone systemy zarządzania jakością ISO PN-EN 9001-2001 oraz AQAP 2110:2006. Ponadto, posiada ona NATO-wski Kod Podmiotu Gospodarki Narodowej NCAGE 1360H, a także Koncesję nr B-009/2008 na wytwarzanie i obrót wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.

Zeszuta, Toyota, Hilux, Straż Graniczna
Wśród odbiorców pojazdów zabudowywanych przez firmę Zeszuta są także służby mundurowe, w tym Straż Graniczna.
Autor. Zeszuta Sport Sp. z o.o.

Firma ściśle współpracuje z ośrodkami naukowo-badawczymi, zarówno cywilnymi, jak i wojskowymi, takimi jak:

  • Przemysłowy Instytut Motoryzacji;
  • Instytut Transportu Samochodowego;
  • Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia;
  • Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej;
  • Wojskowa Akademia Techniczna.

Współpraca z ośrodkami naukowo-badawczymi obejmuje rozwój nowych konstrukcji, projekty celowe dofinansowywane przez KBN, badania prototypów (w tym: próby balistyczne i zniszczeniowe, testy drogowe, klimatyczne) oraz homologacje nowych typów pojazdów (w tym: certyfikacje zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa).

Reklama

Szeroka oferta pojazdów specjalnych i usług

Firma Zeszuta to nie tylko producent ambulansów sanitarnych. W ofercie posiada 35 grup produktowych, wśród których znajdują się pojazdy dla służby zdrowia, pojazdy dla służb mundurowych, mobilne skanery RTG, mobilne punkty nadzoru i kontroli, a także opancerzone pojazdy, zarówno skrycie (fabrycznie opancerzone samochody marki Mercedes-Benz serii Guard), jak i taktyczne, a także rozwiązania przeznaczone na rynek cywilny (np. wozy transmisyjne).

Wśród odbiorców znajdują się służby mundurowe podległe Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwu Zdrowia, ale też jednostki wojskowe (np. JW GROM) oraz organizacyjne podległe Ministerstwu Obrony Narodowej. Produkty spółki trafiają również do zagranicznych odbiorców.

Zeszuta pojazdy specjalne
Spółka Zeszuta dostarcza nie tylko pojazdy, ale również oferuje powiązane z nimi usługi posprzedażowe.
Autor. Zeszuta Sport sp. z o.o.

Równie ważne, szczególnie z punktu widzenia użytkownika, są usługi oferowane klientom przez Zeszutę, które stanowią istotne uzupełnienie dostarczanych pojazdów. To nie tylko ich serwis, ale również szkolenia produktowe oraz stała współpraca z użytkownikiem pozwalająca na bieżące modyfikacje i udoskonalenia pojazdów, np. podczas okresowych przeglądów. Moment dostawy gotowego produktu to początek kolejnego etapu współpracy z klientem, a nie jej koniec.

Artykuł sponsorowany

Reklama
WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
Reklama

Komentarze

    Reklama