Na Politechnice Warszawskiej odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Aerodynamiki Turbin Lotniczych i Spalania (LATIS). Prowadzone w nim będą prace badawcze z zakresu wewnętrznej aerodynamiki silników lotniczych i spalania w lotniczych komorach spalania. Laboratorium LATIS będzie działać na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.
Inwestycja powstała w wyniku realizacji projektu POIG.02.02.00-14-022/09 o nazwie "Modernizacja i budowa nowej infrastruktury naukowo badawczej Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej na potrzeby wspólnych numeryczno doświadczalnych badań lotniczych silników turbinowych". Jest on kierowany przez Wojskową Akademię Techniczną we współpracy z Instytutem Lotnictwa.
Najważniejszym celem tego projektu jest modernizacja istniejącej i budowa nowej zintegrowanej infrastruktury badawczej Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej, oraz powstanie dwóch ściśle współpracujących ze sobą laboratoriów: Laboratorium Badań Napędów Lotniczych (LBNL) w Wojskowej Akademii Technicznej oraz Laboratorium Aerodynamiki Turbin Lotniczych i Spalania (LATiS) w Politechnice Warszawskiej.
Zasadnicze strategiczne, cele badawczo-rozwojowe obu laboratoriów są wg. oficjalnej strony projektu następujące:
- ograniczenie emisji szkodliwych czynników (spaliny, hałas) zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej (ACARE Vision 2020)
- obniżenie zużycia paliwa, a przez to poprawa konkurencyjności polskiego przemysłu silników lotniczych
- transfer najnowocześniejszych światowych technologii co przyczyni się do realizacji polityki Zrównoważonego Rozwoju
Na wyposażenie właśnie otwartego laboratorium LATIS składają się tunele aerodynamiczne i aparatura pomiarowa. Dzięki temu badane będą przepływy w turbinach lotniczych oraz wokół turbin wiatrowych. Przeprowadzane eksperymenty umożliwią projektowanie i optymalizację nowych konstrukcji lotniczych. W laboratorium sprawdzane będą również zjawiska przejścia laminarno-turbulentnego oddziaływania warstwy przyściennej i fal uderzeniowych oraz procesy spalania i obladzania
Laboratorium LATIS ma w założeniu służyć również celom edukacyjnym, w tym podnoszeniu kwalifikacji kadry naukowo-badawczej oraz doktorantów. Przewiduje się prowadzenie na jego terenie zajęć dydaktycznych w tym ćwiczeń laboratoryjnych, prac przejściowych, oraz prac dyplomowych zarówno inżynierskich, jak i magisterskich.
Laboratorium pozwoli także m.in. dzięki współpracy z dużymi międzynarodowymi firmami z branży lotniczej, na dalsze pogłębianie, akumulację i dystrybucję wiedzy w zakresie najnowszych rozwiązań technicznych, metod badania i projektowania konstrukcji lotniczych w Polsce.
Lynx
He he he. I tym sposobem amerykanie cudzym kosztem się bogacą. Bo to im wyłącznie będzie służyć ten tunel, zbudowany za Polsko-Europejskie pieniądze, za pośrednictwem wyrobników z EDC. Oni będą JEDYNYM zleceniodawcą. Dla nie wtajemniczonych to spółka córka General Electric założona pospołu z Inst. Lotnictwa.
kju
Czy konstruujemy obecnie w Polsce jakis silnik odrzutowy...?
Mondry
Jest projekt drewnianej makiety silnika do PZL-230 scorpion.
piotr
tak do blendera. Jedyne kraje które są wstanie stworzyc dobry silnik odrzutowy to Rosjanie, Francuzi i Amerykanie.