Przemysł Zbrojeniowy
Kolejne transportery opancerzone Stryker DVH dla US Army
Dowództwo US Army zleciło przebudowę partii kołowych transporterów opancerzonych Stryker do wersji Stryker DVH, wyposażonej w podwójne dno kadłuba.
Kontrakt na głęboką modernizację Strykerów otrzymała firma General Dynamics Land Systems. W jego ramach do standardu Stryker DVH ma zostać przebudowanych 93 kołowych transporterów opancerzonych Stryker. Wartość podpisanej umowy wynosi 163 mln USD. Dostawy zmodernizowanych Strykerów zakończą się w marcu 2016 roku.
Transportery opancerzone Stryker DVH (Double-V-Hull) charakteryzują się podwójnym dnem kadłuba, zaprojektowanym w celu zwiększenia odporności na wybuchy improwizowanych ładunków wybuchowych (IED) oraz wzmocnionym zawieszeniem o nośności 55 tysięcy funtów (około 25 ton). Po wprowadzeniu Strykerów DVH do działań w Afganistanie spotkały się one z pozytywnymi opiniami użytkowników. Amerykańscy żołnierze docenili zarówno wzrost ochrony przeciwko skutkom wybuchów IED, jak i niezawodność zmodernizowanego układu napędowego.
Warto pamiętać, że zamawiane obecnie wozy Stryker DVH powstają z wykorzystaniem elementów istniejących transporterów. Początkowo US Army pozyskała 760 nowo wyprodukowanych wozów Stryker Double-V-Hull, które trafiły na wyposażenie dwóch brygadowych zespołów bojowych. Potem jednak zdecydowano się na głęboką przebudowę istniejących Strykerów, co pozwala na ograniczenie kosztu pozyskiwania transporterów w wariancie z podwójnym dnem kadłuba. Co istotne, pilotażowa partia 52 transporterów Stryker DVH przebudowanych w ramach programu Stryker Exchange została dostarczona przez General Dynamics w terminie (dostawy zakończono w kwietniu 2013 roku), przy kosztach poniżej założonego budżetu.
(JP)
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie