Kanadyjski hit eksportowy produkowany na Ukrainie

Autor. Roshel Smart Armored Vehicles
Ukraiński przemysł zbrojeniowy rozpoczął produkcję kanadyjskich pojazdów opancerzonych rodziny Senator. W ramach pomocy wojskowej do Kijowa trafiło ich dotychczas ponad 1800 egzemplarzy tych pojazdów.
Informacje o planach dotyczących otwarcia zakładu produkcyjnego na Ukrainie pojazdów rodziny Senator pojawiła się w maju zeszłego roku.Pod koniec lutego ogłoszono zawarcie umowy między kanadyjską firmą Roshel Smart Armored Vehicles a ukraińskim przedsiębiorstwem Ukroboronprom dotyczącej otwarcia wspólnej linii produkcyjnej tych pojazdów.Linia ta miała odpowiadać przede wszystkim za wytwarzanie pojazdów Senator w wersji minoodpornej (MRAP), która jest najpowszechniejsza w ukraińskiej armii.
🤝The Ukrainian Defense Industry JSC has signed an agreement to establish a joint production of @RoshelDefence armored vehicles pic.twitter.com/YN5OGjXEqr
— Ukrainian Defense Industry (@ukroboronprom) February 24, 2025
Na mocy zawartej umowy do Ukroboronprom trafi pełna licencja produkcyjna, w ramach której wchodzi m.in. niezbędna dokumentacja, narzędzia oraz komponenty do produkcji pojazdów. Pozwaiło to nie tylko na rozpoczęcie w kraju wytwarzania dobrze znanego żołnierzom pojazdu, ale także usprawnienie procesu serwisu i remontów już posiadanych wozów. Tych według dotychczas publikowanych danych Ukraina miała otrzymać ponad 1800.
Produkcja tych pojazdów na Ukrainie znacznie przyspieszy ich dostawę do jednostek bojowych. Jednocześnie wzmocni ukraińską gospodarkę i zapewni lokalnym producentom dostęp do zaawansowanej technologii.
Herman Smetanin, minister przemysłu strategicznego Ukrainy.
Na początku czerwca Dylan Maljasow z Defence z DefenceBlog poinformował, że produkcja pojazdów Senator w ukraińskim przemyśle już ruszyła. Powołuje się on na tamtejszą agencję prasową Ukrinform cytującą słowa dyrektora generalnego Romana Szymonowa. Zostały one wypowiedziane podczas konferencji poświęconej bezpieczeństwu i odbudowie „Defending Ukraine’s Future”. Wspomniał on, że zakład produkcyjny został otwarty już dwa miesiące temu i obecnie aktywnie działa. Jego dokładna lokalizacja ze względów bezpieczeństwa nie zostanie podana.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Senator to rodzina pojazdów opancerzonych 4x4 opracowanych przez kanadyjską firmę Roshel Smart Armored Vehicles. Pierwszy wariant zaprezentowano w październiku 2018 r. podczas wystawy AUSA w Waszyngtonie. Pojazd opiera się na zmodyfikowanym podwoziu Forda F-550. Charakteryzuje się wysoką odpornością na ostrzał z broni małokalibrowej, wzmocnionym dnem, możliwością montażu systemu wieżowego oraz zdolnością adaptacji do różnych zadań. Według producenta opancerzenie Senatora zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 3 według STANAG 4569 oraz B7 zgodnie z normą EN 1522/23.
Pojazd jest dostępny w różnych nadwoziach, w tym dwudrzwiowym, czterodrzwiowym oraz wyposażonym w hydrauliczną rampę. Za napęd odpowiada 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 6,7 litra i mocy 330 KM. Sprzężono go z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów. W wariancie kołowego transportera opancerzonego pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.
Czytaj też
Wersja minoodporna (MRAP) posiada wzmocnione dno oraz konstrukcję kadłuba, które chronią żołnierzy na pokładzie przed wybuchem miny o ładunku sześciu kilogramów materiałów wybuchowych pod każdym z kół oraz pod dnem pojazdu. Ten poziom ochrony uzyskano między innymi dzięki ukształtowaniu kadłuba w kształt litery V, co jest obecnie standardem w wielu wojskowych pojazdach kołowych. W normie STANAG 4569 odpowiada to poziomom 2 i 3. Pojazd cechuje się wysoką odpornością na ostrzał amunicją 7,62 mm × 39 i dostępny jest w różnych konfiguracjach drzwi (dwudrzwiowy, czterodrzwiowy, wersja z rampą hydrauliczną), dostosowanych do misji i potrzeb użytkownika.

Autor. Dowództwo Zjednoczonych Sił Zbrojnych Ukrainy/Facebook
Pucin:)
Roschel Senator - zakłady Ukraina i Czechy, fabryka pocisków min. do HIMARS - Niemcy. Przegrywamy systematycznie wszystko co możliwe. Każdy mecz. W każdym z tych projektów Polska była faworytem. Co z nami nie tak? :)
radziomb
Rochel Senator to cichy koń roboczy tej wojny. 100 x lepszy od Pic- upa cywilnego. Ale nie przesadzajmy, na Ukrainie wg mnie będzie po prostu montownia i spawalnia. Gotowe silniki, zawieszenie od Forda przyjedzie z zagranicy... I tak szacun że pod Ruskimi bombami , rakietami uruchomili szybciej wspolprodukcje niz Polska LEGWANA.
Pucin:)
@radziomb - KLTV to jest właśnie pic na wodę gorszy od pic-upa cywilnego bo drenujący kieszeń. Wtajemniczeni wiedzą jak poszły kiepsko badania pojazdu w tym w szczególności odporność balistyczna (ledwo-ledwo załapał się na poziom 2 (7,62 mm x 39 API) lub 3 (7,62 mm x 51 AP) według STANAG 4569 i zerowej mino-odporności) gdy w sierpniu 2024r. przeprowadzono je w Centrum Badawczo-Testowe Wisła Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej. Wojsko po cichu pragnie go przekazać braciom z SG bo tam spełni swoje zadanie - wandalo-odporność. :)