Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Izrael wyprodukował swój pierwszy ciężki KTO

Fot. Youtube/Ministerstwo obrony Izraela.

Ministerstwo Obrony Izraela poinformowało o wyprodukowaniu pierwszego egzemplarza seryjnego ciężkiego kołowego transportera opancerzonego Ejtan. Wóz ten ma zastąpić część przestarzałych transporterów opancerzonych M113 używanych przez wojska lądowe Izraela.

Reklama

Izrael sukcesywnie dąży do wprowadzania na stan swoich sił zbrojnych nowszych, bardziej odpornych pojazdów mające zastąpić wozy pamiętające często lata 70. i niezapewniające należytej ochrony, takie jak M113 zwane w różnych odmianach Zelda. Przykładem wprowadzanych wozów nowej generacji są ciężkie transportery opancerzone o trakcji gąsienicowej Namer i właśnie kołowe Ejtany. Ten drugi w wersji transportera opancerzonego będzie posiadał zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyposażony w ciężki karabin maszynowy kalibru 12,7 mm. Wersja bojowego wozu piechoty będzie wyposażona w bezzałogowe wieżyczki z armatami automatycznymi kalibru 30 lub 40 mm, być może także z wyrzutniami kierowanych pocisków przeciwpancernych. Pierwszy seryjny ciężki KTO został wyprodukowany w połowie czerwca.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Ochrona wozu zapewniona jest przez system, na który składają się zarówno klasyczne pasywne moduły pancerza kombinowanego, jak i elektroniczne systemy pasywno-aktywne. Ocenia się, że minimalny poziom ochrony przedniej strefy pojazdu odpowiada V+ wg STANAG 4569, a pozostałych obszarów IV (odporność całego pojazdu na ostrzał z wkm 14,5 x 114 mm, z przodu także części armat szybkostrzelnych). Modułowa konstrukcja zapewnia w zależności od wymagań przyszłego odbiorcy zamontowanie różnego uzbrojenia w tym artyleryjskiego (o kalibrze do 120 mm zarówno w przypadku armaty wysokociśnieniowej, jak i moździerza) lub rakietowego. Odbierany przez armię izraelską pojazd w wersji BWP zostanie wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy (ZSSW) z 30 lub 40 mm armatą automatyczną, sprzężonym km i wyrzutnią ppk. Załoga składa się z 3 żołnierzy plus 8-9 w postaci desantu.

Czytaj też

Jednostkę napędową stanowi 6-cylindrowy silnik wysokoprężny MTU z turbodoładowaniem serii 890 o maksymalnej mocy 750 KM, który osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 1235 Nm przy 4250 obr./min. Skrzynią biegów jest Allison 4800 SP, która wchodzi w skład montowanych w Ejtanach powerpacków, za integrację których odpowiada Rolls Royce Solutions America (dawniej MTU America).

Reklama

Komentarze

    Reklama