Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Inspektorat Uzbrojenia określił wymagania dla samolotów VIP

Do przewozu najważniejszych osobistości w państwie obecnie wykorzystywany jest samolot Embraer 175. Fot. MON
Do przewozu najważniejszych osobistości w państwie obecnie wykorzystywany jest samolot Embraer 175. Fot. MON

Inspektorat Uzbrojenia określił wymagania w dwóch przetargach na samoloty przeznaczone do przewozu ważnych osobistości.

W ogłoszeniu o zamówieniu w przetargu na dostawę dwóch samolotów "małych" przeznaczonych do przewozu najważniejszych osób w państwie określono, że chodzi o dostawę maszyn w terminie do dnia 15 listopada 2017 r. Dostarczone samoloty muszą być tego samego typu, jednakowe, nowe i z produkcji bieżącej, posiadające certyfikat typu dopuszczający konstrukcję do lotu od co najmniej trzech lat. Wskazano, że maksymalna masa startowa samolotu nie może być większa niż 42500 kg, poziom przelotowy nie może być mniejszy niż FL 420, a każdy z nich powinien być wyposażony w dwa transpondery systemu identyfikacji IFF.

Dodatkowo część pasażerska samolotu ma być skonfigurowana w opcji biznesowej, zasięg maszyny z 14 pasażerami, bagażem i trzyosobową załogą nie może być mniejszy niż 5000 km, natomiast z ośmioma pasażerami, trzyosobową załogą i bagażami musi umożliwiać bez międzylądowania lot transatlantycki z lotniska w Warszawie na lotnisko JFK w Nowym Jorku.

Przedmiotem umowy jest też szkolenie personelu latającego (pilotów), personelu technicznego, personelu pokładowego oraz personelu obsługi i eksploatacji wyposażenia ratunkowego oraz dostarczenie pakietu logistycznego (wyposażenia samolotu do zabezpieczenia na ziemi, materiałów eksploatacyjnych, zestawów narzędzi i przyrządów do obsługi poziomu liniowego i zestawu części.

Stosowana jest procedura otwarta, wybrana zostanie oferta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem kryterium ceny (waga 50), gwarancji (waga 20), wsparcia eksploatacji (waga 10), miejsc pasażerskich (waga 10) i terminu dostawy drugiego samolotu (waga 10). Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upływa 10 października 2016 r.

W przypadku ogłoszenia o zamówieniu samolotów "średnich" przeznaczonych do przewozu VIP Inspektorat Uzbrojenia określił, że dostawa ogółem ma objąć trzy maszyny, w tym jeden samolot używany w terminie do 15 listopada 2017 r., jednego samolotu nowego w terminie do 15 listopada 2020 r. i kolejnego samolotu nowego do 15 listopada 2021 r.

Postępowanie ma na celu zakup samolotów z liczbą miejsc pasażerskich nie mniejszą niż 65 (w przypadku samolotów nowych) oraz nie mniejszą niż 132 (w przypadku samolotu używanego), muszą być to maszyny znajdujące się w bieżącej ofercie producenta, umożliwiające realizację lotów VFR i IFR w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, zgodnie z wymaganiami ICAO.

Samoloty muszą być wyposażone w silniki turbowentylatorowe tego samego typu wzajemnie zamienne pomiędzy dostarczonymi egzemplarzami, muszą też posiadać charakterystyczne i rozpoznawalne malowanie, godnie reprezentujące barwy Rzeczypospolitej Polskiej oraz znaki Sił Zbrojnych RP.

Samoloty nowe muszą pochodzić z produkcji bieżącej, zasięg z kompletem pasażerów, bagażem oraz standardową załogą powinien wynosić co najmniej 5500 km dla lotów kontynentalnych, natomiast z co najmniej 30 pasażerami, bagażem oraz standardową załogą powinien zapewniać możliwość wykonania lotów transatlantyckich bez międzylądowania.

Samoloty muszą być wyposażone w systemy łączności niejawnej i systemy obrony i ochrony własnej.

Samolot używany i jego silniki nie mogą być starsze niż 5 lat, zasięg samolotu z kompletem pasażerów, bagażem oraz standardową załogą powinien zapewniać możliwość wykonania lotów kontynentalnych, natomiast ogólnie zasięg maszyny powinien zapewniać możliwość wykonania lotów transatlantyckich z jednym międzylądowaniem.

W tym przypadku stosowana jest procedura negocjacyjna, do składania ofert lub udziału zostanie zaproszonych maksimum pięciu wykonawców.

Pełna lista wymagań dostępna jest na stronach Inspektoratu Uzbrojenia.

Reklama
Reklama

Komentarze (11)

  1. agmjassm

    powinien zapewniać możliwość wykonania lotów transatlantyckich bez międzylądowania. - żeby mogli w razie czego czmychnąć jak w '39 ?

    1. poczytajcie i pomyślcie

      Gratulacje dla wszyskich zorientowanych - w 1939 nkit nie uciekał

  2. zLoad

    Popatrzmy na stan Europy. Ja bym bral amerykanskiego boeinga - sluzby tam (FBI) caly czas dziala, nie boi sie przeciwstawic aktualnej wladzy. Wiec przemyslu tez pilnuje. Prezentuja standardy ktore sa gwaranca dostarczenia bezpiecznych maszyn. Ale to tylko moje osobiste zdanie. Co z technicznych szczegolow jesli kraje europy nie daja rady upilnowac porzadku u siebie (uchodzcy), jesli nie ma pewnosci co do elementarnych podstaw bezpieczesntwa.

  3. Krzysiek

    Gdyby decyzję podejmowali specjaliści od przewozów VIPów, to wybraliby Embraera - te samoloty są eksploatowane przez narodowego przewoźnika i koszty wdrozenia, logistyki (połączonej z LOT), szkolenia (identycznego jak w LOT) i całego tego bałaganu byłyby najmniejsze. Ale my mamy za dużo pieniędzy, za dużo generałów i niczego nie kumających cywilów, którym generałowie i ew. lobbyści nawkłądają różnych głupot do głowy typu "Air Force One", Powietrzne Stanowisko Dowodzenia Siłami Zbronymi Rzeczpospolitej Polskiej/ Kierowania Obroną Państwa, etc.), i oczywiście wybierzemy co innego, generując kosmiczne koszty. No bo najłatwiej i najbezmyślniej się wydaje nie swoją kasę, a rządową to już w szczególności. Ps. proszę tylko nie rozwodzić się nad szczególnymi potrzebami samolotów VIP i tym podobnymi banialukami - złoty sedes czy kozetkę z koziej skóry, utajnioną łączność komórkową można wstawić także do Jaka 40 - samoloty mają latać bezpiecznie i przewozić ludzi (1,5-2,0m wzrostu, 50-120kg wagi)

  4. Cannon Rock

    Gdzie powstanie Polska fabryka która wybuduje im te samoloty? Tyle było o polonizacji przemysłu. Nie wyobrażam sobie aby kupili gotowy produkt bez offsetu. Najpierw dialog, potem negocjacje a potem przetarg.

  5. Otek

    „Jeden samolot używany” , „Dopuszczający konstrukcję do lotu od co najmniej trzech lat” - zapis wyklucza najnowsze modele. Koszty eksploatacji nie mają znaczenia.

    1. Marcin

      Mają, dlatego wymóg 3 lat dla certyfikatu omija choroby wieku dziecięcego

  6. NowyP

    Orientuje się ktoś jakie firmy mają szanse wygrać w tym przetargu?

    1. najprawdopodobniej

      Dessault Falcon, Bombardier lub Gulfstream.

  7. yol

    Szybko???"Papiery na ich zakup były gotowe ,a cała procedura wygaszona zaraz po wygranych przez PO wyborach w 2007r. Potem myśleli ,zastanowiali się ,wynajmowali, przed kolejnymi wyborami znowu myśleli i znowu nabijali kabzę innym poprzez dzierżawę. Wstępne wymagania były już w 2007r. Nie wiem na ile obecne odbiegają od tamtych. Poza tym zakup to pojedyncze sztuki, a nie dziesiątki, czy setki, więc procedura jest szybsza, do "ugrania mniej" i nie ma przy stole nastu generałów, i kolejnych nastu oficjeli, z których każdy często chce czego innego. Albo sprawa prosta - konkretni ludzie na konkretnych miejscach , szczyt NATO za nami, swiatowe dni mlodziezy tez... nadszedl czas zakupow i decyzji

    1. Felek

      Tak. Myśleli, zastanowili się i doszli do wniosku, że jednak lepsze będzie np. kupno i modernizacja Leopardów niż samolotów VIP. Po prostu aktualna władza ma inne priorytety. Tylko trzeba o tym uczciwie powiedzieć, a nie mydlić oczu.

  8. Zaleszczyki EU

    Na ewakuację do Brukseli wystarczy zasięg 1500 km

    1. czytający i analizujący

      Jak się zapakuje paprotki, palmy, kryształy, akwarium, żyrandol itp. to zasięg z 5000km spadnie do 1500km... Poczytaj M. Sołonina, który przytacza raporty NKWD z opisami jak przed Niemcami na wojskowym sprzęcie pryskały w sowietach rodziny partyjnych i wojskowych bonzów...

    2. Obywatel RP

      Ale oni się boją, że na prośbę Rosji zostaną internowani w Brukseli. ;)

  9. znawca Macierewicza

    Niech zgadnę: najważniejsze by był amerykański?

  10. niki

    Nie wiem jak można z budżetu armii kupować cywilne samoloty? Jaki pożytek z nich będzie miało wojsko?

    1. Sebulba

      Taki, że jego zwierzchnicy, w razie czego, szybko uciekną.

  11. sped

    To czemu dla polityków tak szybko jest ustawianie i zakupy a dla wojska to przetargi ciągna się latami?

    1. as

      Może dlatego, że nie wyprodukuje ich Polski przemysł

    2. racjus

      Też mam wrażenie, że jakoś szybko poszło.

    3. Ad_summam

      Według mnie, zakup samolotów vip, wcale nie jest szybki. Mnie interesuje coś innego, mianowicie; "kryteriów ceny (waga 50), gwarancji (waga 20), wsparcia eksploatacji (waga 10), miejsc pasażerskich (waga 10) i terminu dostawy drugiego samolotu (waga 10)." Da się skonstruować więcej niż 1 kryterium?