Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

IDEX 2025: Chiny promują swojego Kryla

SH-16A od koncernu NORINCO (Chiny)
Kołowa armatohaubica SH-16A od koncernu NORINCO.
Autor. Robert Czulda

Podczas trwających w Abu Zabi targów zbrojeniowych IDEX 2025 chiński przemysł obronny zaprezentował samobieżną, kołową haubicę SH-16A kal. 155 mm.

SH-16A to produkt państwowej firmy Norinco Corporation (China North Industries Group), który po raz pierwszy pokazano światu stosunkowo niedawno – w listopadzie 2024 roku podczas chińskich targów w Zhuhai (15th China International Aviation and Aerospace Exhibition).

Reklama

Nową wersję haubicy osadzono na ośmiokołowym podwoziu pojazdu VN-22, który zadebiutował w 2021 roku w konfiguracji uzbrojonej w armatę kal. 30 mm i dwa przeciwpancerne pociski kierowane HJ-12 (istnieje też wariant z armatą kal. 105 mm). Maksymalny udźwig VN-22 wynosi 15 ton, a wieża z haubicą waży 14 ton. Pojazd kupiły dotychczas Irak, Wybrzeże Kości Słoniowej oraz Senegal.

Masa własna SH-16A wraz z pełnym zapasem amunicji wynosi 36 ton. Załogę stanowi kierowca oraz jeden lub dwóch artylerzystów. Według producenta nowy model charakteryzuje się wzmocnionym kadłubem i lepszą mobilnością w trudnym terenie. Maksymalna prędkość wynosi 110 km/h.

SH-16A od koncernu NORINCO (Chiny)
Haubica SH-16A od koncernu NORINCO.
Autor. Robert Czulda

Pojazd wyposażono w system regulowanego zawieszenia, umożliwiający transport drogą powietrzną, a także w ulepszoną ochronę przed minami oraz improwizowanymi ładunkami wybuchowymi. System opancerzenia zapewnia odporność na amunicję przeciwpancerną oraz niektóre pociski przeciwpancerne odpalane z różnych kierunków. Ohrona została oceniona godnąś z normą STANAG 4569 poziom 4.

SH-16A posiada automatyczny system ładowania oraz zdalnie sterowaną wieżę, co umożliwia obsługę haubicy spoza wnętrza pojazdu. Działo jest przystosowane do wystrzeliwania różnorodnej amunicji, w tym także naprowadzanej, o deklarowanym maksymalnym zasięgu do 56 km. Wieża mieści do 30 pocisków.

    Jedną z kluczowych innowacji systemu jest technologia zapłonu laserowego. Według producenta technologia ta zapewnia stabilniejszy i bardziej zsynchronizowany zapłon w porównaniu do tradycyjnych metod. Chińczycy informują o dwóch trybach: bezpośredni zapłon (laser bezpośrednio inicjuje ładunek) oraz wielopunktowy zapłon (energia lasera jest przesyłana przez system światłowodowy, umożliwiając jednoczesne odpalenie ładunku w kilku punktach).

    Reklama

    CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

    Reklama

    Komentarze (1)

    1. Davien3

      Patrząc na wygląd i masę to raczej chińska podróbka RCH155 a nie Kryla.

    Reklama