Przemysł Zbrojeniowy
Eurosatory 2018: Zmodyfikowany NH90 dla wojsk specjalnych

Na swoim stoisku francuska Agencja Zamówień Wojskowych (DGA) zaprezentowała podczas targów Eurosatory 2018 najnowszy wariant śmigłowca NH90FS, dostosowany do potrzeb francuskich wojsk specjalnych. Maszyny mają zastąpić w 4ème Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales (fr. 4. Pułk Śmigłowców Wojsk Specjalnych) maszyny H225M Caracal. Maszyny otrzymają nowy zestaw sensorów firmy Safran oraz rozbudowaną łączność i środki samoobrony.
Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018
Wstępnie, na podstawie doświadczeń z operacji w Mali, francuskie wojska specjalnego planowały pozyskać 24 śmigłowce NH90FS (skrót pochodzi od słów Forces Speciales). Ostatecznie, na okres 2018-2025, udało się zakontraktować sześć maszyn z opcją na kolejne cztery. Trafią one do 4ème Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales, bo taką nazwę nosi ta jednostka, należy do struktur Brygady Wojsk Specjalnych. W skład 4 RHFS wchodzi sześć eskadr śmigłowców, wydzielonych z sił powietrznych i wojsk lądowych, w tym jedna eskadra śmigłowców szturmowych Tiger, jedna lekkich śmigłowców Gazelle i cztery transportowe, wykorzystujące maszyny Puma, Cougar i Caracal. Pierwsze śmigłowce NH90 w nowym wariancie mają być dostarczone jeszcze w 2018 roku.
Podczas Eurosatory 2018 pojawiły się pierwsze, niepełne jeszcze informacje na temat zmian w konfiguracji „specjalnego” NH90FS. Przede wszystkim jest on wyposażony w głowice obserwacyjną Safran Euroflir™ 410 która zastąpi standardowo stosowaną w NH90 głowice FLIR firmy Alenia Marconi. Nowa głowica, stosowana również w maszynach bezzałogowych Patroller i śmigłowcach morskich Panther, zapewnia bardzo wysoką jakość obrazu w świetle widzialnym, podczerwieni i termowizji z wielokrotnym zoomem, laserowy znacznik celów i dalmierz, podświetlanie w podczerwieni i stabilizację w czterech płaszczyznach. Wśród dodatkowych opcji należy wymienić autotracker oraz oprogramowanie zwiększające świadomość sytuacji, takie jak automatyczna detekcja wybranych obiektów, cyfrowo poprawiona rozdzielczość oraz zastosowanie poszerzonej rzeczywistości.

Jednak o wiele ciekawszą modyfikacją jest użycie na pokładzie NH90FS sensorów systemu Eurofl'Eye™ które umieszczone na maszynie mają zapewniać załodze przestrzenny, trójwymiarowy obraz całego otoczenia śmigłowca w zakresie 360 stopni. Dzięki zastosowaniu rozszerzonej rzeczywistości i wyświetlaczy nahełomowych w hełmach Thales TopOwl, które również stanowią nowy element wyposażenia, załoga będzie widzieć „przez ściany” śmigłowca w pełnym zakresie, zarówno w świetle widzialnym jak i w podczerwieni. Będzie to więc stanowić istotną rewolucję w zakresie świadomości sytuacyjnej. Dla pilotów pole widzenia z użyciem tego systemu to około 200 stopni, natomiast z wykorzystaniem rozwiązania Distributive Aperture System (DAS) ma ono obejmować 360 stopni dla całej załogi połączonej z systemem pokładowej wymiany danych, w tym również dla strzelców.
Brak jest obecnie informacji na temat planowanych zmian w zakresie systemów aktywnej i pasywnej samoobrony, łączności wielozakresowej oraz uzbrojenia, jednak można się spodziewać ich upublicznienia gdy pierwszy specjalny NH90 Caimane trafi do do 4ème Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales. Zainteresowanie wersją specjalną NH90 wyraża również Australia.
Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.