Przemysł Zbrojeniowy
Eurosatory 2018: projekt koncepcyjny nowego systemu wieżowego Cockerill
Belgijska firma CMI Defence zaprezentowała na targach Eurosatory 2018 w Paryżu nowej generacji wieżę dla pojazdów bojowych Cockerill CPWS Gen.2 z unikalnym systemem instalowania uzbrojenia oraz ciekawą konstrukcją górnego włazu dla załogi. Nie jest to właściwie gotowy system wieżowy, ale projekt koncepcyjny nowej wieżyczki opancerzonej, lekkiej i wielozadaniowej
Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018
Spółka CMI Defence należąca do belgijskiej grupy przemysłowej CMI od dawna specjalizuje się w różnego rodzaju systemach wieżowych Cockerill, które szybko można zamontować na praktycznie każdym, lekkim i średnim typie pojazdu wojskowego. Jest to możliwe, ponieważ CMI Defence nie jest związana z producentem żadnej, konkretnej platformy kołowej czy gąsienicowej. Swoje systemy wieżowe projektuje więc w taki sposób, by mogły być zainstalowane zarówno na różnego typu już istniejących pojazdach jak i tych, które są dopiero projektowane.
Na targach Eurosatory 2018 w Paryżu firma CMI Defence zaprezentowano wieżę najnowszej generacji CPWS Gen.2 (Cockerill Protected Weapon Station Generation 2). Nie jest to właściwie gotowy system wieżowy, ale projekt koncepcyjny nowej wieżyczki opancerzonej, lekkiej i wielozadaniowej. Program osiągnął już poziom gotowości Technology Readiness 4/5 i będzie gotowy do testów ogniowych w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy.
Wieża jest zbudowana ze spawanego aluminium i przez swoją kompaktowość, autonomiczność i wagę, może być z łatwością zamontowana ma większości podwozi gąsienicowych i kołowych (typu 4x4, 6x6 i 8x8). Wszystko to odbywa się zawsze według zasady „podłącz i działaj” (plug and play”). Belgowie zaproponowali nie tylko unikalny kształt i konstrukcję włazu, ale również rozwiązanie pozwalające na integrowanie różnej konfiguracji uzbrojenia w zależności od realizowanej misji.
Projekt CMI Defence pozwala na wykorzystanie wież w czterech konfiguracjach:
- Z w pełni zamkniętym włazem („Fully closed hatch”) – pozwalającą załodze działać w nieprzyjaznym środowisku z maksymalnym poziomem ochrony;
- Z uniesionym włazem („Elevated hatch”) – pozwalającą załodze na bezpośrednie prowadzenie obserwacji w kącie 360° oraz w razie potrzeby na użycie indywidualnego uzbrojenia;
- Z szeroko otworzonym włazem („Large Open Hatch”) – pozwalającą załodze na szybką i bezpieczną ewakuację;
- Z włazem przesuniętym („Removed Hatch”) - pozwalającą załodze na prowadzenie obserwacji w odsłoniętej pozycji – rozwiązanie przydatne podczas operacji pokojowych, bez bezpośredniego zagrożenia.
Wszechstronność wieżyczek CPWS Gen. 2 jest związana również z możliwością łatwego integrowania na nich różnego rodzaju systemów uzbrojenia w zależności od zadania, jakie ma być realizowane. Jak na razie gotowe są dwie konfiguracje: z działkami M242 kalibru 25 mm i z działkami M230LF kalibru 30 mm – sprzężonych z karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm. Dodatkowo proponuje się zainstalowanie dwóch przeciwpancernych pocisków kierowanych w kontenerach zawieszonych na prawej burcie wieżyczki.
System jest modułowy, a więc wyposażenie zewnętrzne może być o wiele bogatsze. W Paryżu prezentowano np. zestaw z zamontowaną na szczycie wieży głowicą optoelektroniczną z dwiema rodzajami kamer (dzienną i termowizyjną) oraz dalmierzem laserowym, jak również z elektrycznie sterowanymi wyrzutniami moździerzowymi dla granatów dymnych.
Pomimo zupełnie nowych rozwiązań konstrukcyjnych zachowano przy tym wszelkie zalety systemów wieżowych Cockerill wcześniejszych generacji. Wieża CPWS Gen. 2 jest więc zdalnie sterowana z wnętrza pojazdu, z którym jest zintegrowana (poprzez specjalny pulpit operatorski z wykorzystaniem skomputeryzowanego systemu kierowania ogniem). Z wnętrza pojazdu można również przeładować amunicję, a więc załoga podczas działań może cały czas pozostawać w ukryciu.
Harry 2
Wieża jest piękna. Może się dobrze sprzedawać. Pracowali nad nią spece od dizajnu, a nie zaprzyjaźniony, protegowany pan Kazio.
Modernizacja BWP
Jaka by tu wieżyczka do modernizacji naszych bwp 1 ??? hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm (bo coś musi być zanim będą nowe bwp\'y)
eergrgr
wyglądają jak samochody pancerne z okresu miedzywojennego, jednak moda lubi się powtarzać