- Wiadomości
Rosja rozwija lekki samolot szkolno-bojowy
Rosyjski program modernizacji lekkiego samolotu szkolno-bojowego Jak-130 wszedł w kolejną fazę. Zakłady producenta zakończyły montaż drugiego prototypu wersji oznaczonej Jak-130M, który w najbliższych tygodniach ma przejść serię prób naziemnych i startowych. Równolegle prowadzone są prace nad trzecim egzemplarzem.
Autor. Mirosław Mróz/Defence24.pl
Nowa odsłona znanej platformy ma pójść wyraźnie dalej niż proste unowocześnienie kokpitu czy awioniki - celem jest przekształcenie samolotu z zaawansowanego trenażera w platformę zdolną jednocześnie do prowadzenia operacji bojowych. W zestawie wyposażenia Jak-130M zapowiedziano montaż pokładowej stacji radiolokacyjnej BRLS-130R, optyczno-laserowego systemu naprowadzania i obserwacji SOLT-130K, modułowego zestawu obrony elektronicznej „Prezydent-S130” oraz nowego łącza komunikacyjnego KSS-130. Taki pakiet ma rozszerzyć możliwości wykrywania celów, zwiększyć precyzję użycia uzbrojenia i poprawić odporność na zakłócenia elektroniczne.
Jak-130M ma otrzymać możliwość przenoszenia pocisków powietrze–powietrze oraz powietrze–ziemia w tym uzbrojenia naprowadzanego, co zmienia naturę tej platformy z narzędzia szkoleniowego w lekki samolot szkolno-bojowy zdolny do wykonywania ataków precyzyjnych oraz wsparcia taktycznego.
Zobacz też
Jak-130 powstał jako zaawansowany samolot treningowy, który dzięki cyfrowej awionice i systemowi fly-by-wire potrafi imitować charakterystykę nowoczesnych myśliwców czwartej i piątej generacji. Wersja M bazuje na tej samej platformie, lecz kładzie silny nacisk na integrację systemów obserwacyjnych i rozpoznawczych oraz na możliwość przenoszenia cięższego i bardziej zaawansowanego uzbrojenia. Pierwsze informacje o planowanej modernizacji pojawiły się już w 2024 roku; seryjne próby i ewentualne zamówienia mają być uzależnione od wyników testów państwowych.
Z informacji prasowych wynika, że po zakończeniu montażu prototyp zostanie skierowany najpierw na próby naziemne, podczas których weryfikowane będą nowe układy elektroniczne, systemy łączności i obrony oraz parametry integracji uzbrojenia. Po pomyślnym zakończeniu tych testów samolot przejdzie do programu prób w locie - faza, od której zależeć będą poprawki konstrukcyjne i decyzje o ewentualnym uruchomieniu produkcji w większej skali.

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133