Reklama
  • Polecane
  • W centrum uwagi
  • Ważne
  • Wiadomości

Europejski projekt obronny z udziałem Polski

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. w Gdyni bierze udział w europejskim projekcie HARMSPRO wykorzystując swoje dotychczasowe doświadczenia i osiągniecia w budowie systemów nadzoru i ochrony portów oraz wód przybrzeżnych.

Fot. OBR CTM
Fot. OBR CTM

Celem międzynarodowego projektu HARMSPRO (Harbour & Maritime Surveillance and Protection) jest stworzenie systemu nadzoru i ochrony wód portowych i przybrzeżnych. Jest to jedno z kilkunastu nowych przedsięwzięć Unii Europejskiej, wdrażanych w ramach stałej współpracy strukturalnej prowadzonej w dziedzinie obronności PESCO (Permanent Structured Cooperation).

Zgodnie z założeniami zakłada się, że poprzez realizację projektu HARMSPRO kraje członkowskie otrzymają nową zdolność, pozwalającą na „prowadzenie nadzoru oraz ochrony obszarów morskich, rozciągającego się od stref przybrzeżnych, aż do akwenów portowych i obejmujących szlaki komunikacyjne oraz tzw. „choke points” tj. cieśniny i kanały, w celu zapewnienia bezpieczeństwa zarówno ruchu morskiego, jak i budowli morskich”.

Ten nadzór ma zapewnić zintegrowany i kompleksowy system o otwartej architekturze, który umożliwi wymianę, fuzję i przetwarzanie danych w celu wykrywania i identyfikacji potencjalnych zagrożeń morskich. System ten będzie wykorzystywał sensory, platformy nawodne, podwodne i powietrzne oraz specjalistyczne oprogramowanie. Docelowe rozwiązanie będzie zarówno w wersji stacjonarnej jak i przenośnej, którą będzie można wykorzystać do nadzoru rejonów portów, kotwicowisk oraz wód przybrzeżnych

Liderem projektu HARMSPRO są Włochy, ale swój udział w nim może mieć również Polska, a szczególnie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. (OBR CTM S.A.) w Gdyni. Wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej OBR CTM planuje uczestnictwo w tym projekcie wnosząc do niego swoje kompetencje i doświadczenia w opracowywaniu, produkcji, dostawie i integracji wielosensorowych rozwiązań lub ich elementów (ze szczególnym wskazaniem na przenośną barierę magnetyczną), przydatnych do ochrony różnego rodzaju obiektów infrastruktury krytycznej, takich jak: porty, terminale gazowe i naftowe, terminale pasażerskie, platformy wiertnicze oraz inne budowle hydrotechniczne.

Część z tych rozwiązań została opracowana i przetestowana w ramach projektu NATO „Defence Against Terrorism Programme of Work” (DAT PoW). Przedstawiciele OBR CTM S.A. zaznaczają też, że przydatne może być również ich uczestnictwo w powiązanym z HARMSPRO międzynarodowym projekcie OCEAN2020 z Europejskiej Agencji Obrony (EDA), którego głównym celem jest rozbudowa potencjału bezzałogowych platform powietrznych, nawodnych oraz podwodnych w prowadzeniu rozpoznania i nadzoru akwenów.

Rozwiązania opracowane przez OBR CTM były zresztą już faktycznie wykorzystywane np. do zabezpieczenia zlotu żaglowców „The Tall Ship’s Races”, ochrony podwodnej obiektów szczególnego nadzoru podczas obrad Rady Unii Europejskiej oraz do wykrywania nielegalnego przekraczania granicy.

To właśnie ze względu na te doświadczenia, w siedzibie OBR CTM zorganizowano 14 marca 2019 roku międzynarodową konferencję poświęconą projektowi HARMSPRO. Konferencja ta była częścią oficjalnej wizyty delegacji państw członkowskich projektu, którą w dniach 12-14.03.2019 r., zorganizował narodowy koordynator projektu - Inspektorat Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele instytucji/komórek Ministerstwa Obrony Narodowej Włoch, Polski, Grecji i Estonii oraz międzynarodowi przedstawiciele przemysłu i nauki. Całe wydarzenie miało charakter otwarty dla przedstawicieli instytucji i firm, które wyraziły swoje zainteresowanie udziałem w projekcie.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama