Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Eagle na targach MSPO w Kielcach

Fot. Defence24.pl
Fot. Defence24.pl

Na tegorocznych targach MSPO w Kielcach nie mogło zabraknąć oferowanego przez General Dynamics European Land Systems, samochodu opancerzonego Eagle V. Jego obecność ma, oczywiście, ścisły związek z programem Pegaz, w ramach którego polskie siły zbrojne chcą zakupić pojazdy tego rodzaju.

Pokazywany w Kielcach na MSPO Eagle V w wersji 4x4 ma masę własną 6 700 kg, natomiast całkowita masa pojazdu z wyposażeniem i czterema lub pięcioma przewożonymi żołnierzami wynosi 10 000 kg. Ładowność wynosi 3300 kg. Napęd zapewnia sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Cummins ISB 6,7 E3  245 i mocy 184 kW (250 KM), spełniający normy Euro III. Pozwala on na osiągnięcie na drodze prędkości maksymalnej 110 km/h, zapas paliwa pozwala przejechać 700 km.

Głównym atutem pojazdu Eagle ma być jego wysoka mobilność oraz dzielność terenowa. Producent informuje, iż Eagle V pokonuje wzniesienia o kącie nachylenia do 60 stopni, może również jeździć z przechyłem bocznym do 40 stopni. Co ważne, bez specjalnego  przygotowania pokonuje brody o głębokości do 120 cm, a po przygotowaniu pokonuje przeszkody wodne o głębokości do nawet 150 cm. Promień zakrętu to siedem metrów.

General Dynamics European Land System wskazuje, że zastosowanie znanego, dostępnego także na rynku cywilnym, silnika i podobnie rozpowszechnionej skrzyni biegów firmy Allison ma w założeniu obniżać koszty eksploatacji samochodu. Pojazd ma następujące wymiary: długość 5400 mm, szerokość 2200 mm i wysokość (bez uzbrojenia) 2400 mm.

Ochrona załodze zapewniana jest w dwojaki sposób. Pierwszy to stosownie ukształtowana, „pływająca” i opancerzona podłoga samochodu (układ podwójnego V). Jak wskazuje producent, w porównaniu do częściej spotykanego kształtu pojedynczego V – pozwala to obniżyć środek masy samochodu, kieruje energię potencjalnego wybuchu miny lub improwizowanego ładunku wybuchowego w środek i na zewnątrz samochodu, z dala od energochłonnych siedzisk żołnierzy, zmniejsza również powierzchnię narażoną na działanie eksplozji.

Ochrona tradycyjna zapewniana jest przez opancerzenie – zarówno montowane fabrycznie, jak i dodatkowe. Fabryczne opancerzenie to stalowy kadłub o dodatkowo wzmocnionych bokach, możliwe jest też montowanie opcjonalnych paneli opancerzenia modularnego na boki i dach samochodu, jak również montaż dodatkowych modułów ochronnych na elementy układu jezdnego.

Reklama
Reklama

Komentarze