Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fot. Rheinmetall Defence

DSEI 2021: niemiecki robot z ppk Brimstone

Jak poinformował niemiecki koncern Rheinmetall, na targach Defence and Security Equipment International (DSEI) 2021 zaprezentował wersję wsparcia ogniowego najnowszego bezzałogowego pojazdu lądowego Rheinmetall Mision Master XT. Wóz ten został zintegrowany z wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Brimstone brytyjskiej spółki MBDA UK.

Ten efekt brytyjsko-niemieckiej kooperacji stanowi także pierwszą specjalistyczną wersję tego kołowego bezzałogowca, który swoją premierę miał zaledwie kwartał temu. Dzięki temu połączeniu system ten może w pełni autonomicznie wykonywać szerokie spektrum zadań takie jak: zasadzki, wsparcie ogniowe, zwalczanie wozów bojowych, a nawet śmigłowców bojowych. Może on prowadzić także zarówno ogień pojedynczy jak i ciągły. Dodatkowo może pełnić rolę "skrzydłowych" załogowych wozów bojowych. 

Sam Mission Master XT podobnie jak inni członkowie rodziny bezzałogowych pojazdów lądowych Rheinmetall Mision Master jest dziełem kanadyjskiej spółki Rheinmetall Canada. Ze wszystkich dotychczasowych wozów jest bez wątpienia największy, na co wpływ mają potężne koła jezdne, których dwie pary osadzone na dwóch osiach. Mobilność w terenie zwiększa znacząco zastosowany system stałego pompowania opon, który pozwala na dostosowanie ciśnienia do ukształtowania terenu po którym porusza się pojazd. Dodatkowo charakteryzują się one wysoką wytrzymałością, gdyż zachowują zdolności użytkowe nawet przy 2 cm otworach w każdej z opon.

Pewną zmianą jest także zastosowanie w miejsce dotychczasowego napędu elektrycznego klasycznego silnika wysokoprężnego, który zapewnia zasięg 750 km i moc wystarczającą do zachowania wysokiej mobilności w trudnym terenie pokrytym lodem i śniegiem lub piaskiem, a także w obszarach skalistych i górskich. Dodatkowo wbudowane akumulatory litowo-jonowe pozwalają na jego poruszanie się bez użycia głównego napędu przez okres do 6 godzin w trybie cichej pracy. Co ciekawe pojazd ten może unosić się na wodzie, a także samodzielnie pływać przy zachowaniu pełnej ładowności. Jego masa wynosi 2217 kg, a on sam może przewozić na swoim pokładzie do aż 1000 kg ładunku użytecznego. Dotychczas dla porównania Mission Master SP w wariancie podstawowym przy masie 750 kg mógł przewozić odpowiednio 600 kg.

Za nadzór nad poruszaniem się pojazdu w trybie autonomicznym odpowiada zestaw Rheinmetall PATH, który zapewnia szeroki zakres możliwości poruszania się i nawigacji. W przypadku zdalnego sterowania przez operatora ma on do dyspozycji inteligentny tablet za pomocą którego może samodzielnie kontrolować wszystkie podsystemy i działania wykonywane przez robota. Dodatkowo może on także zdalnie zaprogramować trasę po jakiej pojazd samodzielnie będzie się poruszał. Istnieje także awaryjna opcja obsługi załogowej z wykorzystaniem wbudowanego fotela i joysticka w przedniej części pojazdu. Dzięki temu użytkownik ma do wyboru kilka różnych metod poruszania się i nadzorowania pracy tego systemu.

Jak dotąd Ministerstwa Obrono Wielkiej Brytanii zdecydowało się na zakup łącznie ośmiu egzemplarzy egzemplarzy bezzałogowych pojazdów lądowych Rheinmetall Mision Master. W ramach dwóch kontraktów po cztery egzemplarze zakupiono wersję transportową oraz wsparcia ogniowego. Pierwsza z nich jest wyposażona w dwa zintegrowane systemy noszy, a druga w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Rheinmetall Fieldranger Multi uzbrojony w karabin maszynowy kal. 7,62 mm oraz głowicę optoelektroniczną. Wozy te posłużą do przeprowadzenia szeregu badań i testów mających na celu sprawdzenie przydatności tego typu konstrukcji w British Army w ramach programu Robotic Platoon Vehicle (RPV).

image
Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama