Niemiecki robot wojskowy w nowej odsłonie

20 czerwca 2021, 14:09
Mission Master XT_2
Fot. Rheinmetall Defence
Reklama

Jak poinformował niemiecki koncern Rheinmetall Defence, oficjalnie zaprezentowany został najnowszy członek rodziny  bezzałogowych pojazdów lądowych Rheinmetall Mision Master - Mission Master XT. Nowa wersja charakteryzuje się innym układem jezdnym i napędem w porównaniu do wcześniej prezentowanego wariantu Mission Master SP.

Konstrukcja ta jest podobnie jak inne wozy tej rodziny dziełem kanadyjskiej spółki Rheinmetall Canada. W porównaniu do wcześniejszych wersji Mission Master XT jest z pewnością największy, na co wpływ mają potężne koła jezdne, których dwie pary osadzone na dwóch osiach. Mobilność w terenie zwiększa znacząco zastosowany system stałego pompowania opon, który pozwala na dostosowanie ciśnienia do ukształtowania terenu po którym porusza się pojazd. Dodatkowo charakteryzują się one wysoką wytrzymałością gdyż zachowują zdolności użytkowe nawet przy 2 cm otworach w każdej z opon.

Pewną zmianą jest także zastosowanie w miejsce dotychczasowego napędu elektrycznego klasycznego silnika wysokoprężnego, który zapewnia zasięg 750 km i moc wystarczającą do zachowania wysokiej mobilności w trudnym terenie pokrytym lodem i śniegiem lub piaskiem, a także w obszarach skalistych i górskich. Dodatkowo wbudowane akumulatory litowo-jonowe pozwalają na jego poruszanie się bez użycia głównego napędu przez okres do 6 godzin w trybie cichej pracy. Co ciekawe pojazd ten może unosić się na wodzie, a także samodzielnie pływać przy zachowaniu pełnej ładowności. Jego masa wynosi 2217 kg, a on sam może przewozić na swoim pokładzie do aż 1000 kg ładunku użytecznego. Dotychczas dla porównania Mission Master SP w wariancie podstawowym przy masie 750 kg mógł przewozić odpowiednio 600 kg.

image
Reklama

Za nadzór nad poruszaniem się pojazdu w trybie autonomicznym odpowiada zestaw Rheinmetall PATH, który zapewnia szeroki zakres możliwości poruszania się i nawigacji. W przypadku zdalnego sterowania przez operatora ma on do dyspozycji inteligentny tablet za pomocą którego może samodzielnie kontrolować wszystkie podsystemy i działania wykonywane przez robota. Dodatkowo może on także zdalnie zaprogramować trasę po jakiej pojazd samodzielnie będzie się poruszał. Istnieje także awaryjna opcja obsługi załogowej z wykorzystaniem wbudowanego fotela i joysticka w przedniej części pojazdu. Dzięki temu użytkownik ma do wyboru kilka różnych metod poruszania się i nadzorowania pracy tego systemu.

Dzięki swojej modułowości wóz ten może zostać wykorzystany do wielu różnych zadań na polu walki. Jego producent wymienia specjalistyczne zabudowy, które umożliwią stworzenie następujących wersji, a w tym wozów: ewakuacji medycznej, łącznikowego, patrolowo-rozpoznawczego, przeciwpożarowego, transportowego, wykrywania skażeń i wiele innych w zależności od potrzeb użytkownika. Ze względu na swoje parametry użytkowe system ten może znaleźć zainteresowanie na całym świecie, nie tylko w armii, ale także innych służbach mundurowych, które operują w wyjątkowo trudnych terenowo i niebezpiecznych dla człowieka obszarach.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 25
Reklama
biały
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 12:59

widziałem bardzo podobny pojazd Rosyjski , jakaś prywatna firma robi do przemieszczania się w trudnym terenie , tylko ze zabudowany , pływa , zasuwa po bagnach , przy dużych przechyłach sobie świetnie radzi , tylko że wolny , no i tamten miał spód jak od łódki , na kanale polskim o skrajnych rajdach go pokazywali i pajacowali po zamrzniętym jeziorze

Davien
wtorek, 22 czerwca 2021, 12:20

biały jak mówisz o SHERP-ie to pojazd ukraiński a nei rosyjski, produkowany w Kanadzie i na Ukrainie.

KAR
niedziela, 20 czerwca 2021, 21:34

To pokazuje, że Kanada i Niemcy nie mówią, że wszystko co pochodzi z kierunku wschodniego jest bee..

y
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 08:09

Ciekawe. Czyżby Rheinmetall Canada była z kierunku wschodniego? No chyba, że z perspektywy Syberii. ;-)

KAR
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 21:52

Nie o tym jest mowa.

Davien
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 07:55

A co ten pojazd ma wspólneg ze wschodem to juz ci nie wyjaśnili jak widac?

Jan z Krakowa
niedziela, 20 czerwca 2021, 21:27

Bardzo fajna maszyna. A tryb cichej jazdy na akumulatorach, to raczej dla podglądania npla lub regularnego dostarczania w jego możliwie bliskie sądziedztwo wielkiej bomby. Silniki prądu stałego np. szeregowe (lub szeregowe zasilane AC), albo na AC ale z odpowiednim sterowaniem i zasilaniem mają doskonałe charakterystyki trakcyjne (są stosowane w tramwajach i na kolei np. ). Chodzi tu o to, że nawet przy małej prędkości obrotowej mają duży moment -- taką mają ch-kę trakcyjną. Problem polega na tym, że dużego prądu dla tego momentu podczas jazdy w ciężkim terenie mogą akumulatory nie wytrzymać, albo będzie musiło być ograniczenie tego momentu. Najlepszą charakterystykę trakcyjną (lepszą od silnika diesla) mają turbiny takie jak w Abramsie lub w rosyjskim czołgu z turbiną.

poniedziałek, 21 czerwca 2021, 13:22

Bardzo szanuje Osoby w wypowiedziach podpierające,się konkretną wiedzą.

Hektor
niedziela, 20 czerwca 2021, 20:31

Super nowoczesny pojazd, ale jakby co to kierowcy deszcz ze śniegiem będzie padać na głowę, a błoto bryzgało w twarz.

Tja
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 10:19

To nie jest kierowca, tylko siedzi sobie dosc ciezki "facio" z RM jako balast a pojazd jest autonomiczny! To jest tez glowna ronica do rosyjskiego Sherpa - ten pojazd RM to samodzielny/autonomiczny "robot".

Davien
wtorek, 22 czerwca 2021, 12:21

SHERP panie Tja jest ukraiński a nei rosyjski, pańswa ci sie pomyliły:)

Hektor
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 17:05

Akurat to jest pojazd opcjonalnie załogowy, więc jakaś kabina by mu się przydała.

Hmm
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 08:29

Nie doczytałeś, że artykuł jest o pojeździe bezzałogowym?? Zdjęcie tak cię zasugerowało, że cały artykuł o tym r o b o c i e wojskowym zlekceważyłeś? Wróc więc chociaż do tytułu. Warto.

Hektor
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 17:04

Jak najbardziej czytałem artykuł (cytat z artykułu "Istnieje także awaryjna opcja obsługi załogowej z wykorzystaniem wbudowanego fotela i joysticka w przedniej części pojazdu."), a poza tym oglądałem filmiki o tym pojeździe na wiadomym portalu. I zarówno z artykułu jak i z filmów wynika, że jest to pojazd opcjonalnie załogowy.

inż.
niedziela, 20 czerwca 2021, 19:40

Niemce kupili licencję na ruskiego Szerpa?

Skoczek224
niedziela, 20 czerwca 2021, 19:24

Pojazd konstrukcją przypomina Ukraińskiego SHERP'a i wywodzi się w prostej linii z jakieś małej ładowarki 4x4 (?)

qwert
niedziela, 20 czerwca 2021, 20:20

Pojazd przypomina rosyjskiego szerpa , to tak dla przypomnienia ( produkowanego również na Ukrainie)

Davien
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 07:59

Sherp jest ukraiński tak dla przypomnenia i produkowany wyłacznei na Ukrainie i w Kanadzie.

KAR
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 21:55

I właśnie o tym Wschodzie mówiłem (UKR) Panie Czepialski... :)

Davien
wtorek, 22 czerwca 2021, 12:22

I SHERP jedyne w czym przypomina ten pojazd to liczba kół.

kulawy_laik
niedziela, 20 czerwca 2021, 18:27

kupić licencje, potem rozwijać w Polsce własne wersje!

Tropiciel
niedziela, 20 czerwca 2021, 22:32

Nie ma sensu. PIAP robi coś podobnego.

Davien
niedziela, 20 czerwca 2021, 18:15

Przecież to produkowany przez Terenwizję łazik SHARP. Niemcy ukradli technologię.

Oooooo!
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 08:32

Terenwizja cokolwiek produkuje poza... filmami na YT?

y
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 08:11

Jeśli ktoś kradnie technologie to tylko Rosja. I ma w tym procederze duże tradycje...

Tweets Defence24