Przemysł Zbrojeniowy

Broń sprzedaje się coraz lepiej. Raport SIPRI za 2021 rok [KOMENTARZ]

Katarski Rafale / Fot. Dylan Agbagni (CC0)

Łańcuchy dostaw się rwą, ale przemysł zbrojeniowy na świecie i tak zwiększa sprzedaż – wynika z najnowszego raportu instytutu SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) za rok 2021. Sprzedaż rośnie wprawdzie wolniej niż w czasach „przedcovidowych", ale to już siódmy rok kiedy wydatki na broń wzrastają. Kto zyskuje a kto traci w światowym Top 100, jak wyglądają w nim polskie firmy sektora?

Zgodnie z opublikowanym 5 grudnia raportem 100 największych sprzedawców broni na świecie, w 2021 roku sprzedana została broń o łącznej wartości 592 mld USD, co o oznacza wzrost o 1,9 proc. względem kryzysowego roku 2020, kiedy to sprzedaż uzbrojenia wzrosła „tylko" o 1,1 proc. Dynamika więc rośnie, chociaż w latach 2016-19 średni procentowy wzrost sprzedaży wynosił aż 3,7 proc.

Dominatorem pozostają firmy amerykańskie, które zajmują pięć pierwszych miejsc w światowym rankingu, a w Top 100 jest ich łącznie 40. Amerykańska sprzedaż miała wartość 299 mld USD, co oznaczało spadek o 0,8 proc. w stosunku do roku 2020. Jedną z przyczyn jest tutaj inflacja, już w tamtym czasie panująca w gospodarce amerykańskiej.

Mimo to Lockheed Martin odnotował sprzedaż o wartości 60,3 mld USD, Raytheon za niemal 42 mld, Boeing  za 33,4 mld, Northrop Grumman za niemal 30 mld a General Dynamics za niemal 26,5 mld USD.

Europa (wliczając w to Rosję) miała w Top 100 27 firm w tym znajdującą się na pozycji 6 brytyjską BAE Systems ze sprzedażą o wartości 26 mld USD i Leonardo na 12. miejscu z niemal 14 mld USD. Europejska sprzedaż wzrosła o 4,2 proc. osiągając 123 mld USD, przy czym najlepiej radzi sobie przemysł stoczniowy, a najgorzej lotniczy. Ważnym wyjątkiem jest tutaj francuska Dassault Aviation Group, której sprzedaż wzrosła o 59 proc. w związku z sukcesami eksportowymi samolotu wielozadaniowego Rafale. Wśród europejskich firm znalazła się ponownie Polska Grupa Zbrojeniowa, która odnotowała spadek sprzedaży o 1 proc. – z 1,445 do 1,430 mld USD i spadła z 73 na 76 miejsce. Warto odnotować, że Polska Grupa Zbrojeniowa wyprzedzała m.in. ukraiński UkrObronProm, czy rosyjskie UralWagonZawod i Russian Helicopters, a także koreańską Hanwha czy turecką TAI.

Jeżeli chodzi o wszystkie firmy rosyjskie w Top 100 to było ich w 2021 roku sześć z łączną sprzedażą o wartości niecałych 18 mld USD, chociaż w rankingu ze względu na utajnienie danych nie znalazły się tam aż trzy firmy uwzględnione w roku 2020 w tym koncern Ałmaz-Antiej. Sprzedaż odnotowanych w rankingu rosyjskich podmiotów wzrosła nieznacznie – o 0,4 proc., lecz nie wiadomo, jak było w przypadku pozostałych trzech. Najlepsza klasyfikowana rosyjska firma United Aircraft Corporation odnotowała spadek sprzedaży o 12 proc. do 4,5 mld USD. SPIRI wskazuje na oznaki stagnacji w rosyjskim przemyśle zbrojeniowym. Rok 2022 z pewnością wywróci dotychczasowe trendy lecz nie wiadomo do końca czego się spodziewać. Z jednej strony Rosjanie cierpią z powodu sankcji, mają problemy z dostępem do półprzewodników, nie mogą też odbierać niektórych należności za sprzedaną broń. Z drugiej przemysł otrzymał olbrzymie zamówienia krajowe.

Europejski rynek sprzedaży zbrojeniowej przebił region Azji i Oceanii, gdzie sprzedaż wzrosła jeszcze bardziej – o 5,8 proc. do 136 mld USD. W rankingu znalazło się 21 firm z tego regionu w tym 8 chińskich, których sprzedaż wyniosła 109 mld USD i wzrosła o aż 6,3 proc. Chińskie firmy zajęły w rankingu wysokie miejsca zaraz za liderami amerykańskimi i wśród najlepszych firm europejskich. Na 7. Miejscu znalazło się NORINCO ze sprzedażą o wartości 21,5 mld USD, za 8. AVIC (20,1 mld), na 9. CASC (19,1 mld), na 10. CETC (niemal 15 mld) i na 11. CASIC (14,5 mld).

O 3,6 proc. wzrosła sprzedaż czterech klasyfikowanych firm południowokoreańskich – do 7,2 mld USD. SIPRI zauważa, że wskaźniki firm z tego kraju wzrosną w 2022 roku w związku ze sprzedażą do Polski.

Firmy z Bliskiego Wschodu sprzedały broń za 15 mld USD co jest wzrostem o 6,5 proc. W rankingu znalazły się wyłącznie firmy izraelskie i tureckie.

Komentarze (1)

  1. Facetoface

    Powiązania Francja- Katar. Wsparcie MŚ za Rafaele za 6mld.