Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Brazylijczycy prezentują pierwszego Caracala w wersji morskiej

Fot. Airbus Helicopters
Fot. Airbus Helicopters

Koncern Airbus Helicopters i jego brazylijski partner spółka Helibras zaprezentowały wspólnie pierwszy śmigłowiec H225M Caracal w morskiej wersji bojowej, opracowany dla brazylijskiej marynarki wojennej. Zakłada się, że po testach w locie helikopter ten uzyska wojskowy certyfikat w 2018 r.

Uroczysta prezentacja morskiego Caracala odbyła się w Itajubá w Brazylii, 27 października 2016 r. Całemu wydarzeniu nadano dużą rangę, ponieważ pierwszy śmigłowiec H225M w konfiguracji bojowej przystosowanej do działań na morzu został opracowany i zmontowany Brazylii przez lokalną spółkę zależną Airbus Helicopters – firmę Helibras.

Powstał w ten sposób helikopter, który ma być wykorzystywany do prowadzenia misji rozpoznawczych nad morzem oraz zwalczania nawodnych jednostek pływających. Inżynierowie z Helibras specjalnie dla tego śmigłowca opracowali tzw. „wyposażenie misji”, którego głównym elementem jest radar obserwacyjny typu APS-143 współpracujący z systemem automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS. Na podstawie danych z tych sensorów dowódca misji (ze stanowiskiem operatorskim umieszczonym w ładowni) ma możliwość tworzenia obrazu nawodnej sytuacji taktycznej.

W skład systemu bojowego śmigłowca wchodzi dodatkowo podsystem samoobrony, podsystem rozpoznania źródeł promieniowania elektromagnetycznego oraz system kierowania uzbrojeniem rakietowym. „Brazylijski” helikopter H225M Caracal jest bowiem uzbrojony w dwa pociski przeciwokrętowe AM39 Exocet.

Prezes spółki Helibras Richard Marelli podkreślił podczas prezentacji, że nowa wersja śmigłowca H225M to „świadectwo ciężkiej pracy naszych zespołów wykonanej tu, w Brazylii, w bliskiej współpracy z brazylijskimi siłami zbrojnymi. Pokazuje to także nasze zdolności do skutecznego przekazania technologii, umiejętności i wiedzy w Brazylii i nasze zobowiązanie do wsparcia rozwoju krajowego przemysłu lotniczego”.

Śmigłowiec zaprezentowany w Itajubá to efekt prac rozpoczętych w Brazylii w 2012 r. Teraz planuje się przeprowadzenie do 2018 r. całego cyklu wojskowych badań certyfikacyjnych, po zakończeniu których helikopter H225M wejdzie na stan brazylijskich sił morskich.

Obecnie prowadzone prace są częścią wielkiego kontraktu, jakie siły zbrojne Brazylii zawarły z koncernem Airbus Helicopters. Brazylijczycy zamówili w sumie pięćdziesiąt śmigłowców, z których już 26 już dostarczono brazylijskim siłom powietrznym, marynarce wojennej i wojskom lądowym.

Jednym z najważniejszych założeń tego kontraktu było przeniesienie dużej części produkcji do Brazylii. Jak na razie firma Helibras odpowiada za montaż końcowy i integrację wyposażenia misji H225M, który jest realizowany w zakładach lotniczych w Itajubá. Brazylijczycy odpowiadają dodatkowo za prowadzenie prób w locie i prób odbiorczych. Celem współpracy z Airbus Helicopters jest takie zorganizowanie sieci brazylijskich dostawców, by do 2020 r. 50% elementów było produkowanych w kraju. Jak dotąd Helibras stworzył lokalny łańcuch zaopatrzenia, obejmujący ponad 37 firm Brazylii.

Brazylijska armia nie jest jedynym użytkownikiem śmigłowców H225M Caracal. W sumie zamówiono jak dotąd 138 takich helikopterów, które zostały lub będą dostarczone dla sił zbrojnych Francji, Indonezji, Kuwejtu, Malezji Meksyku i Tajlandii.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (46)

  1. lol

    ten śmigłowiec to dno i śmiertelna pułapka. Po nalocie ponad 1000 godzin randomowo odpada sobie wirnik. Wedle tego co pisze airbus tym razem inne koło zębate nawaliło w przekładni planetarnej. Powinni wycofać wszystko na bazie tego dziadostwa. Ofiary przez ostatnie kilka lat poszły w dziesiątki. Nigdy w życiu bym do tego nie wsiadł.

    1. kaz

      Taaa ciekawe który inny wytrzymuje 1000 godzin bez remontu pomyśl zanim coś napiszesz.

  2. konstruktor

    Mam prośbę do czytających, aby nie brać sobie do serca wypocin gg na temat konstrukcji skorupowych, kompozytowych, a szczególnie obliczeń wytrzymałościowych. Jeżeli ktoś w tym ostatni twierdzi, że przekrój nie ma wpływu na wytrzymałość, to po prostu nie wie o czym mówi i nie ma to znaczenia gg, czy to konstrukcja ramowa, skorupowa, metalowa czy kompozytowa. Kompozyty są znane od prawie 150 lat (zbrojony beton, a konstrukcje skorupowe od kilku tysięcy lat ;)) i od '50 ubiegłego stulecia stosowane na bazie żywic sztucznych w budowie jachtów (w '30 latach fenolowych i bawełny - tekstolit) później w lotnictwie. Do dziś jednak w wielu zastosowania nie mogą się przebić, bo mają pełen szereg poważnych wad - między innymi pod względem wytrzymałości. Inaczej niż w metalach, mamy tu gwałtowny przebieg zniszczenia. Ponadto palność i wbrew pozorom wrażliwość na korozję. Jeżeli chcesz gg tu komuś wmówić, że w warunkach polowych jesteś w stanie naprawiać CFK w sprzęcie jakim jest śmigłowiec wojskowy, to albo nie wiesz o czym mówisz, albo celowo kłamiesz. Wychodząc z twojego braku argumentów, a jedynie ograniczania się do bicia piany i wyzywania, można z całą pewnością przyjąć, że tematu na który piszesz nie znasz i swoją niewiedzę próbujesz przykryć zgiełkiem, który w tym i żadnym innym celu produkujesz. Już sama terminologia, której używasz, wskazuje na to, że używasz terminów, które gdzieś tam kiedyś przypadkiem zasłyszałeś. Co na to wskazuje, że nie rozumiesz tematu, to te twoje turbiny nad głową. Nie ma znaczenia jak to jest skonstruowane, jeżeli postawiony warunek 20 g jest spełniony. W BH pierwotną przyczyną takiej konstrukcji było zupełnie co innego - ale to zupełnie inna historia. Pozdrowienia od konstruktora dla "konstruktora" i mam nadzieje, że z konstrukcjami lotniczymi nie masz nic wspólnego. Nie chciałbym w nich siedzieć, ani mieć je nad głową. Żegnam

  3. zdzichu

    Co będzie tańsze eksploatacja i serwis helikopterów na jednej platformie, czy kupienie wszystkiego z innej bajki? Caracal to był najlepszy wybór. s70 i aw to kartonowe zabawki, które dociążone nie wzniosły by się w powietrze

    1. Boczek

      Nie dajmy się zwariować. Przecież ta jedna platforma obowiązuje dla pierwszego kroku i H225M idealnie się w to wpasowuje. Docelowo chodzi o ca 200 heli.

    2. say69mat

      zdzisiu ... skąd taka pewność, że Caracal to najlepszy wybór??? Skoro Szwecja, Finlandia i Niemcy potencjał sił lotnictwa taktycznego opierają o NH90. Po drugie, dlaczego Holandia pakuje wszystkie H215M Cougar w folię i kupuje CH47???

    3. pumx

      nie byl najlepszy.przede wszystkim chcieli nas naciagnac na kaske, nie mowiac o innych deal'ach....

  4. zen

    Już samo to, że na nowo zaczyna się dyskusja nad śmigłowcami dla naszej armii świadczy, że jest źle. I obecny rząd bazując na naszych narodowych cechach, że musimy się na wszystkim znać rozwalił przetarg i pozbawił nas potrzebnego sprzętu. Najlepszy śmigłowiec to taki, który się posiada. Nikt też chyba nie kwestionuje Caracali jako całkiem dobrych maszyn. Zawsze można mieć coś lepszego ale takie dyskusje można prowadzić bez końca. Nowe negocjacje to czas i pieniądze. Nie wierzę również, że nowy przetarg spowoduje nagłą obniżkę sprzętu dla nas, a raczej sądzę, że wręcz przeciwnie. Stąd w mojej opinii obecny MON działa na szkodę armii.

    1. pumx

      moze i dobre ale nie za taka kase

  5. WWW

    Wszystko co nie po myśli FR to trup.

  6. gg

    Milosnicy francuskiego trupa, wierza, ze airbus stworzy 6000 miejsc pracy dla 50smiglowcow, jednoczesnie zamykajac fabryki we francji, zainwestuje mld w wzl i pozostawi je pod kontrola Polski, przetransferuje nowe technologie i pomoze zaprojektowac nowy model smiglowca w Lodzi, ktory bedzie konkurencja dla jego produktow. Pobudka panowie.

  7. amator

    ciekawe jaki offset wynegocjuje "dobra zmiana" od LM i AW

    1. dropik

      Zadnego , jeszcze bedzie prosic AB i tak korzystne ceny na morskie czy zop. Arabia Saudyska w 2015 zamowila 10 bh zop za... niemal 2 mld dolarow czytaj 7 mld zl

  8. gg

    Czyli Brazylia zamówił również wersje morskie ,,z offsetem a, a wartosc kontraktu o wiele tańsza niż w Polsce.

    1. Boczek

      Nie zupełnie, nie zamówiła ASW, za to 2 VIP'y - czyli niejako ca. 10 maszyn w ekwiwalencie mniej. Brazylia; 50 maszyn, 1,9 mld € +12% inflacji = 2,13 mld € / 50 maszyn =42 mld za maszynę średnio. Polska 50 maszyn + 10 maszyn ekwiwalentu za droższe wersje, 1,8 mld € / 60 maszyn = 30 mld € za maszynę średnio. U mnie w szkole było, że 42 to więcej niż 30, a u Ciebie?

    2. Boczek

      Offset polegał na inwestycji AH w Helibras (czyli w samego siebie) i przejęciu bez mała a 30% ich akcji - firmę zależną od AH (93%)

  9. gg

    Niewątpliwie mamy tu aktywnych kilku lobbystow np Pan Boczek. Argumenty wysłane z palca bez paznokcia + kreatywna ksiegowosc i wychodzi, że 2+2=5 czytając dokładnie posty jego bzdurna argumentacja zostala osmieszona, ale ośmieszaj się Pan się dalej, w końcu za to płacą.

    1. Boczek

      Ależ, drogi gg, nikt Panu nie broni obalić mojej argumentacji własnymi kontrargumentami. Dlaczego Pan się nie stara na to zdobyć? Jakieś braki? Samą prozą się to nie uda. Obrażeniem jeszcze mniej - ale jakie to polskie.

  10. say69mat

    @Reuters: Singapore has delayed a decision on a $1 billion helicopter purchase after the crash in April of a civilian Airbus (AIR.PA) Super Puma whose military version was the frontrunner to clinch the order, sources familiar with the matter said. The city-state, a highly sought-after customer for military contractors, had sought to replace 32 ageing Super Pumas but the move has now been put on ice until there is clarity over the fallout from the April 29 crash which killed 13 oil workers and crew off the coast of Norway, they added. The delay comes as the helicopters subsidiary of Airbus Group, called Airbus Helicopters, wrestles with the latest in a series of setbacks to the H225 Super Puma, a workhorse of the offshore oil industry and widely used across the world for search and rescue and heavy military airlift operations. / ... za: http://www.reuters.com/article/us-singapore-airbus-group-idUSKCN0Z71AR/ say69mat: Podziwiam odwagę naszego Ministerstwa ON. Problem polega na tym, że osoby odpowiedzialne za podjęcie krytycznej decyzji o wyborze śmigłowca na rzecz naszej armii nigdy nie będą nim, w sumie latać.

    1. Boczek

      Ty nigdy nie sprawdzasz z kiedy są artykuły? Info z 07 pazdziernika; "EASA allows EC225 and AS332L2 to fly" ,"EASA allows EC225 and AS332L2 to fly" - dużo tego w internecie. Ponadto historia była taka; "EASA has grounded the AS332L2 and EC225, a total of 76 helicopters affected. They have not grounded the AS332L or AS332L1" Jeszce raz; dotkniętych zakazem lotów było 76 heli. Jeszcze raz 76(!) z będących w użyciu 1000. Ponadto: "The gearbox had suffered "unkind treatment" (road accident) during transport in Australia, and was repaired before being mounted in LN-OJF."

  11. Pies ogrodnika

    Sikorsky to nie USA. Dostał Mielec za pół darmo i kasuje miliony euro od UE dla Polski na prace badawczo-rozwojowe. Polska nie ma w ogóle helikopterów, a przy swej wielkości powinna mieć państwowo i prywatnie ponad 1000. Na pewno w przyszłości nie raz państwo kupi Black Hawki 70i z Mielca, ale akurat teraz wojsko ma jeszcze dużo małych helikopterów nie wymagających wymiany w następnych co najmniej 12 latach. _____Mielec dostałby za swe Black Hawki określoną cenę, ale Polska musiałaby dołożyć do tej ceny koszty wynikające z utraty oszczędności miliardów zł. w ciągu 30 lat używania Caracali jako tzw. "wspólnej platformy". _____Koncepcja Black Hawka powstała pod wpływem doświadczeń Wojny Wietnamskiej, gdzie pomimo zestrzelenia ponad 5000 helikopterów USA ostrzał helikopterów był w porównaniu do dziś raczej słaby. Dwa karbiny nie obronią Black Hawka w zwarciu z regularną armią. Desant ma prawo bronić się w czasie lotu - na 6 karabinów maszynowych osłaniających dookoła ma miejsce Caracal, ale nie ma tego miejsca Black Hawk. To samo z aktywnymi systemami obrony helikoptera HAPS. ____Producent oferuje Black Hawka jako wspólną platformę, ale sfilmowany przez National Geographic wypadek najnowocześniejszego z Black Hawków, prawie pustego Pave Hawka, na wysokości ok. 3048 m, na ośnierzonym zboczu góry Mount Hood pokazuje, że Black Hawki pomimo podawania pułapu lotów blisko 6.000 m są tak naprawdę za słabe by latać powyżej 2.500 m. Dokumentacja na YouTube: "national geographic amazing moments : mount hood helicopter crash" - https://www.youtube.com/watch?v=IEbMJuyRnHc dowodzi, że nie było żadnej awarii, lecz sprawnemu, nie obciążonemu Pave Hawk wystarczył podmuch wiatru na wysokości 3048 m aby spaść. W starciu z regularną armią Black Hawki zostaną zestrzelone natychmiast jak się pojawią nie mając żadnych szans. Walcząc nie przeciw partyzantom, lecz przeciw regularnej, wyspecjalizowanej w zwalczaniu helikopterów armii, Amerykanie sami użyją CH-53 I Osprey-ów. _____Tym bardziej rząd powinien dbać by polscy żołnierze w powietrzu mieli jakąś szansę, co oznacza Caracale z min. 6 km-ami dookola oraz systemy HAPS (Helikopter Active protection Systems). _____Kraje wilekości RFN czy Francji, mają podobne wielkością armie, a Polska choć nieco mnijsza, to będąc granicą NATO potrzebuje mniej więcej tyle helikopterów wielozadaniowych(wsparcia/specjalsówco Francja i RFN. Francja ma ok. 200, mniej więcej po połowie NH90/Puma-Caracal. RFN kupiła ponad 40 lat temu i zmodernizowała CH-53G i do tego ma NH90 - też razem ok. 200. Polska także potrzebuje te 200, a to oznaczaco najmniej 100 Caracali, a nie 50. Polska potrzebuje przewagę jaką daje na polu walki szybkość ponad 300 km/godz. ______Helikoptery mniejsze od Caracali odpadają, bo za słabe i potrzeba ich dwa by zastąpić jednego Caracala, co oznacza astronomiczne wydatki na podwójną ilość pilotów, mechaników, kosztów przeglądów, części zamiennych, szkoleń itp. Helikoptery większe od Caracala są trochę lepsze, ale za cenę za bardzo wyższej ceny zakupu oraz gigantycznych kosztach używania. W ciągu 30 lat to sumuje się na kwoty zbyt duże jak na państwo, które musi wymienić prawie całe poradzieckie uzbrojenie. _____Zatem teraz 50 z opcja na następne 50 Caracali - do ok. 100. Z drugą setką musimy poczekać, aż nasz PKB wzrośnie i przejściowo używać helikoptery, które mamy oraz CASY, dla których powinniśmy z góry przygotować w całym kraju niepozorną sieć utwardzonych lądowisk polowych. Potrzebujemy tankowanie z samolotu oraz przerzucanie Krabów, Raków i Rosomaków, a więc powinniśmy kupić tak jak Hiszpania ok. 30 A400M. Dopiero po tym powinniśmy kupić ok. 100 dużych helikopterów np. CH-53 King Stallion. Możemy zresztą wyszkolić więcej pilotów niż mieć helikopterów, także na CH-53 oraz AW101 i wrazie wojny ściągnąc CH-53 z RFN, USA itp. ____Musimy jednak bardzo rozsądnie wydawać pieniądze i wspólną platformą, na którą Caracal nadaje się wyśmienicie, uniknąć kosztów grochu z kapustą w logistyce.

    1. say69mat

      @Pies ogrodnika: Polska także potrzebuje te 200, a to oznaczaco najmniej 100 Caracali, a nie 50. Polska potrzebuje przewagę jaką daje na polu walki szybkość ponad 300 km/godz. say69mat: Po pierwsze, prędkość 300 km/h za 270 milionów??? Wooooooow - jesteśmy bogaci na miarę Kuwejtu i rozrzutni na miarę Brazylii ;))) Po drugie, prędkość maksymalna prototypu Bell 280 Valor to również 300 ale knots/h, czyli 560 km/h przy zasięgu bojowym 1480 km. Po trzecie, może opłaca się kupić co nieco z piasku, i systematycznie modernizując poczekać na rzeczone Bell MV/CV/AV - 280 Valor???

  12. gg

    Nie zmienia to faktu, że Caracal to przestarzała konstrukcja, na chwilowe załatanie dziury kilka sztuk jeśli lepsze i tańsze od konkurencji można kupić. Nie jest to natomiast konstrukcja przyszlosciowa, o czym świadczy fakt, że żadna armia europejska tego starego złomu nie chce

    1. Boczek

      Nie mniej chyba niż BH -prawda? Aktualnie jednak jest to najnowocześniejsza maszyna, do której musi się nawet NH90 równać - abstrahując, że n.p. SH ze względów historycznych to 3 wybór - po AW101, Lynx'ach, NH90, H225M, heli które już w fazie projektowania dedykowane były zadaniom morskim.

  13. franca

    Jak już zobaczyliśmy jak Brazylia wyszła na Caracalu, to możemy porozmawiać o Exocet. We współpracy z MBDA, Avibras skonstruował i wyprodukował (2012 rok) własny napęd do Exocet MM40. Zapewnia im to niezależność w tej dziedzinie.  Obecnie pracują nad "Míssil Antinavio Nacional", czyli Narodowym odpowiednikiem Exocet MM40 Block 3 Ma wejść do produkcji w 2018/19 roku. Zasięg ok 180 km.  Tak to fatalnie wychodzą na współpracy z Francją.

  14. iou

    smutek, moglismy tak ja w Brazyli opracowywac wlasne wersje w Łodzi z pomoca Airbusa...wszystko mielismy na gotowe i do tego w zakladach nalezacych do Polski...wystraczylo tylko podpisac kontrakt i w 2017 bylby pierwsze śmiglaki w WP.. rece opadaja jak sie widzi kto nami rzadzi...

  15. jk

    Widać jak to miało być z produkcją H225M u nas. 50 zamówionych, 26 dostarczonych - u odbiorcy tylko montownia. Zostaje 24. "Już od" 2020 będą miały 50% podzespołów produkowanych lokalnie. A ile do tego czasu odbiorą? 10 kolejnych? Czyli Airbus stworzy im 6000 miejsc pracy do wyprodukowania 15 maszyn, a co potem? Zwolnienia grupowe?

    1. Muniek

      Wiem, żal gardło Panu ściska że jednak potężna brazylijska armia wybrała dawno to co my powinniśmy.

    2. kronan

      To zależy co to miało być to dalej.Niewyobrażam sobie żeby w naszej fabryce było nie było nie moglibyśmy dalej produkować śmigłowców przynajmniej na nasz rynek(jak do tej pory żadnej takiej informacji nie było).I tak przez kilka(5-7?) lat.A potem?Masz fabrykę,pracowników obeznanych już z produkcją śmigłowca i możesz sobie wyprodukować coś swojego jeśli byłeś sprytny i od razu w 2017 zacząłeśjuż projektować całkiem nowy śmigłowiec.No tak.Problem w tym że ciemnemu ludowi łatwiej sprzedać bajeczkę o tym jak to szybko można kupić "świetny" śmigłowiec prawie jak z półki sklepowej.Duuuuzo łatwej. :-)Oczywiście trzeba być przy tym bardzo ostrożnym i koniecznie unikać takich słów jak klient,uzależnienie od monopolu innego kraju(nieważne że sojuszniczego bo biznes jest taki sam) czy zagraniczny lobbysta..Ojej.Czyli dokładnie to do czego doprowadził obecny rząd?:-)

  16. yur

    Moim zdaniem artykuł bardzo propagandowy.

    1. As

      To wyłącz D24 i przenieś się na TVP. Tam propagandy nie ma.

  17. Barburys

    Proszę powiedzieć w końcu czy ten Caracal jest w stanie usiąść na naszych okrętach czy nie . Przecież to jest decydujące , czyż nie ? Chyba że , wcale nie musi siadać ?

    1. asdf

      Może, bo wersja morska to max 10 ton.

    2. Boczek

      Jest! Definitywnie jest! Jest przewidziany dla M+C. Tym bardziej, że waży tyle samo co SH,a nawet jest od niego krótszy. Siadać musi.

  18. Kosa

    ********************* Na początek odrobina populizmu *************************** Tak całkiem szczerze, to nie wiem od czego rozpocząć tę dysputę.Tyle tutaj peanów dziękczynnych względem Caracala, więc może trochę negacji, tak dla zachowania równowagi we Wszechświecie. Rozumiem ze można? choć pewnie zaraz przylgnie jakaś łatka świra, nieuka, wyznawcy bądź co najgorsze jednego z jeźdźców Apokalipsy demokracji :). Nie tracąc więc czasu, bo kto wie kiedy cenzor zawita na nasze piękne forum D24, pozwolę sobie wykorzystać resztki demokratycznego głosu w naszym pięknym kraju. ********************************W poszukiwaniu logiki ***************************************************** Po części zgadzam się z głosem Pana @Gojan oraz z treścią powyższego artykułu.Została tutaj przedstawiona pewna skala, chodzi o skalę złożoności pewnych aspektów technicznych. Bardzo często na naszym forum D24 spotykam się z taką oto opinią szanownych interlokutorów. Nie ma Caracala w wersji ZOP, żaden problem proszę Pana. Tu się wytnie, tam się doklei, trochę damy z Pumy, trochę z NH90, trochę z Dauphina i jak to mówią nasi francuscy przyjaciele Voila, gotowe. Niestety, jak widać z powyższego artykułu jest to proces złożony, który trwał całe 4 lata, plus do pełnej certyfikacji "jak się zakłada " potrzeba kolejnych 2 lat! Należy również pamiętać ze mowa tutaj o wersji morskiej,ale do zwalczania okrętów nawodnych! W przypadku śmigłowca ZOP(takie zażyczyła sobie nasza MW), czyli do zwalczania okrętów podwodnych cały proces jeszcze bardziej się komplikuje.Wymaga większej złożoności oraz skali o których prędzej wspominałem. Nienatrętnie nasuwa się więc pytanie. Czy tak to miało wyglądać w przetargu dla Polski? Dlatego cena kontraktu była tak wysoka? Opracowanie wersji ZOP będzie zapewne sporo kosztować. Być może sprawy miały się jeszcze gorzej. I tak jak w przypadku Brazylii po zakupie Caracali Polska miałby dodatkowo zapłacić za opracowanie wersji ZOP? Tutaj nie ma logiki, Polska potrzebuje 6 śmigłowców w wersji ZOP. Dla tak krótkich serii tworzenie wersji specjalistycznych nie ma ekonomicznego sensu.Ponieważ za kwotę wydaną na taki projekt można kupić gotowe śmigłowce z tak zwanej półki.Sprawdzone śmigłowce warto dodać.Co ciekawe jeśli Helibras to 5 filar firmy AIRBUS. Dobra jeśli Polska zakupiłaby Caracale spadliby na 6 miejsce. Dlaczego partnerzy nie przekazali swojemu filarowi z Brazylii technologi? Możliwe ze Caracal jak wynika z artykułu nie posiadał pełnoprawnej wersji morskiej, bądź w tej szczęśliwej rodzinie jest jak na przysłowiowym obrazku. Tutaj na ratunek idzie niezawodny Pan @Boczek: Cytat: Boczek Dzisiaj, 29 Października, 15:11 "Brazylijski problem polega na tym, że oni wyrzucili całą awionikę i wzięli tańszą" Tutaj przyznam mam problem, dlaczego jeden z FILARÓW, jedna rodzina przecie!Ma wybrać innego dostawcę spoza rodziny. To po cholerę te całe offsety.Zamiast wybrać produkty z półki AIRBUSA, z którym notabene tworzą jedną rodzinę biznesową, wybierają 4 lata badań i testów plus kolejne 2 lata na certyfikacje.Gdzie tutaj jest racjonalizm, gdzie tutaj jest pytam racjonalizm finansowy oraz czasowy ? Kolejny cytat: Cytat: Boczek Dzisiaj, 29 Października, 15:11 "Aktualna awionika H225M, to aktualny state of art. Wszystko inne; NH90, BH i AW muszą do tego poziomu w ciągu najbliższych 2-3 lat dorównać. Będziemy chcieli je do stanu H225M zmodernizować, wyjdzie do kilkunastu mln €/$ na maszynę. Z całą pewnością Sikorsky nie był w stanie dostarczyć SH - cała elektronika w środku to uzbrojenie, którym ani Sikorsky nie dysponował, ani LM nie dysponuje dziś, nawet jeżeli są producentami." You made my day Panie Boczek. Ja wiem ze z Pan jest dobry lobbysta od okrętów, szczególnie tych niemieckich.Szanuję każdą pracę,szczerze.Przyznam, bardzo chętnie śledziłem Pana wypowiedzi dotyczących MW na tym forum. Niestety tutaj trochę się Pan zagalopował. Odbieram to jako brak podstawowej wiedzy, ponieważ staram się nie posądzać Pana "fachowca" że ma tutaj nasz wszystkich za stado intelektualnych impotentów. ********************* *Legenda ************************** Gdzie widzi Pan tą "legendarną" awionikę Caracala, Ta cała Pana korpomowa, w czym przejawia się ten cały "state of art". Jeśli jesteśmy przy prawdziwych legendach, to warto powiedzieć o śmigłowcu Sikorsky S-61. Na bazie którego powstały pierwsze Śmigłowce ZOP/ASW z prawdziwego zdarzenia oraz SAR, mianowicie Sikorsky SH-3 Sea King oraz brytyjski Westland Sea King. Które w różnych odmianach służą po dziś dzień jak śmigłowce SAR oraz ZOP. Francuski odpowiednik Aérospatiale SA 321 Super Frelon nie powtórzył w najmniejszym stopniu sukcesu dwóch bliźniaków. Choć trzeba nadmienić że Chiny na bazie Super Felona produkowały swojego Changhe Z-8, na bazie którego powstał bardzo ciekawy śmigłowiec Changhe Z-18. Tak się również składa ze to właśnie te dwie firmy, Sikorsky oraz AgustaWestland są niekwestionowanym liderem jeśli chodzi o śmigłowce morskie ZOP oraz SAR. I to nie jest tylko moje zdanie, ponieważ moja teza jest poparta przez liczby oraz fakty. Wystarczy spojrzeć na ilość użytkowników, państwa które użytkują maszyny Sikorsky oraz AgustaWestland jako maszyny morskie SAR oraz ZOP a następnie na produkty Airbusa wykorzystywane do tych zadań.I wszystko staje się jasne, ponieważ nawet małe dziecko wie ze Sikorsky oraz Agusta robią najlepsze maszyny morskie na świecie.Mają w tym również największe doświadczenie. Nawet Francja dziwnym trafem o tym wie, jako śmigłowce ZOP wykorzystuje brytyjskie AgustaWestland Lynx oraz AS565 Panther który jest wojskową wersją Delfinka który służy również w marynarce francuskiej jako SAR. Co dziwne francuska marynarka nie chce Caracali, tylko zamawia nowe NH90 Caiman. ***************** Awionika *********************** Wspomniał Pan również o wspaniałej, ultranowoczesnej elektronice Caracali. Wystarczy porównać jak wygląda radar APS-143 na Caracalu względem tego z Black Hawka. W przypadku Caracala kolokwialnie mówiąc mamy jeden wielki garb na przodzie. Niestety taka budowa została wymuszona przez konstrukcję śmigłowca. Przez takie umiejscowienie radaru jak widać znacząco zmniejszył się prześwit, co wpłynie na warunki użytkowania sprzętu. Caracal to już leciwa konstrukcja w której nie przewidziano chyba takich modyfikacji, dlatego trzeba była jakoś improwizować aby radar miał pełny zasięg obrotu/widzenia. W przypadku Black Hawka konstrukcja kadłuba oraz rozmieszczenie podwozia pozwala na zastosowanie radaru o płaskiej konstrukcji.Również dlatego Airbus stworzył/ postawił NH90 i kończy z rozwojem rodziny maszyn Puma. Porównajmy teraz między innymi AW101 na przykładzie Norwegi, gdzie to Caracal przegrał z AW101 po niemal rocznych testach. Norweskie AW101 SAR które zostaną dostarczone już w 2017 roku również posiadają awionikę z najwyższej półki i śmiem twierdzić lepszą od tych z Caracali. AW101 SAR dla Norwegii posiada oczywiście pełne wyposażenie dla misji NAWSARH oraz SAR, w tym 4 osiowy cyfrowy system kontroli lotu, system detekcji telefonii komórkowej, system LOAM, system OPLS który ostrzega przed potencjalnymi przeszkodami, takimi jak linie energetyczne. Nie wspominając już o przestronnej, wysokiej kabinie która wpływa na komfort pracy, nie trzeba tak jak w Caracalu chodzić na kolanach. Aw101 w sytuacjach kryzysowych może zabrać na pokład 50 rozbitków, bądź żołnierzy. Co bardzo ciekawe, jak można zauważyć na pierwszy rzut oka AW101 nie posiada radaru, choćby takiego jak Caracal. Ponieważ AW101 jest pierwszym śmigłowcem w którym wykorzystano radar AESA wykonany w technologi arsenku galu (GaN) coś na wzór tego który ma być w naszych Patriotach. Zapewnią on pełne pokrycie terenu obserwacji w 360 stopniach, bez ruchomych części. Co równie ważne radar jest ukryty w kadłubie( przedni nosek oraz tylna część gdzie chowane jest podwozie) przez co nie wpływa w żaden sposób na warunki użytkowe śmigłowca. Więc pytam Panie Boczek. Gdzie ta przepaść? Cytat: Boczek Dzisiaj, 29 Października, 15:11 "Aktualna awionika H225M, to aktualny state of art. Wszystko inne; NH90, BH i AW muszą do tego poziomu w ciągu najbliższych 2-3 lat dorównać. Będziemy chcieli je do stanu H225M zmodernizować, wyjdzie do kilkunastu mln €/$ na maszynę. ********************************* Koniec jest bliski :) **************************************** Już na sam koniec, nie twierdzę ze Caracal to śmigłowiec zły, nic bardziej mylnego. Tylko mam już dość słuchania o tym jaki to Caracal jest niezastąpiony, a wszystko inne (AW101, S92. NH90, BH) jest złe. Prywatne firmy Offshore również odchodzą od rodziny SuperPum. Wybierają przede wszystkim S-92 w tej klasie. Który to ma problemy wieku dziecięcego dawno za sobą. W klasie niższej coraz częściej wygrywa AgustaWestland AW189. Wystarczy spojrzeć na firmę Bristow i jej najnowsze zakupy dla UK SAR( S-92 oraz AW189).O czymś to świadczy, prywaciarze szukają śmigłowców NIEZAWODNYCH oraz tanich w eksploatacji. Caracal to w miarę solidna maszyna, niestety jej możliwości rozwojowe dobiegają końca, Polska potrzebuje czegoś nowszego. Oraz sprzętu który będzie bardziej kompatybilny z uzbrojeniem NATO. Ile Caracali lata w państwach NATO? Odpowiedź brzmi zero, oprócz Francji. Zaraz pewnie przytoczy przykład ze całej rodziny Super Pum lata we Francji 160 sztuk. Zgadza się, tylko że ich sprawność operacyjna jest na poziomie 30%. To mniej niż nasze Sokoły. - jeśli wkłada Pan rodzinę PUm do jednego worka i liczy razem to proszę skończyć z tym biedahawkiem i stosować takie same kryteria. -u nas również lata sporo MI-2 Mi-8/17, Mi-14. Pytanie, i co z tego wynika. Może to że mamy nadal kupować maszyny z rodziny MI? oczywiście ze nie, ponieważ będą sukcesywnie wypierane z armii, tak samo jak Pumy z armii francuskiej. Oczekuję również od MON aby w końcu ktoś przedstawił długofalowy plan wymiany naszej floty śmigłowcowej. Ponieważ ostatnio niestety jest trochę niepoważnie, delikatnie mówiąc. Pozdrawiam serdecznie.

    1. franca

      1 Caracal w wersji ZOP istnieje od dawna i nic nie trzeba składać, atestować. Co ma wersja ZOP, do wersji z Exocet? Brak "pełnoprawnej" wersji morskiej... Jak to miał być dowcip, to średnio się udał. 2 Lynx to produkt współpracy Westland i Aerospatiale . Porozumienie podpisano w lutym 1967 roku między Francją i WB. Panther to oczywiscie Aerospatiale. A  Aerospatiale, od 2014 roku, to Airbus Grup. 3 Francja wprowadza wspólną platformę na bazie NH90. Czemu ma kupować Caracala dla marynarki ? 4 Avionika? S70 może latać przy widoczności 4 i 5 ? Caracal może. Pewnie dlatego że powstał specjalnie do misji CSAR. Nawet teraz są modernizowane. 5 "Sprawność operacyjna" to wynik głównie budżetu na MCO i EPM, a nie "jakości" heli. Podczas misji OPEX (Sahel) to około 80 % Kolega pewnie wie, co to jest "sprawność operacyjna", więc rozumie, że heli podczas modernizacji też są wliczane do "niesprawnych". Obecnie są modernizowane np Caracale i Cougary. Heli które wracają z misji i przechodzą obowiązkowy, duży przegląd, też się liczy jako niesprawne. Rocznie przez OPEX przewija sie kilkadziesiąt heli. Tak, są heli lepsze od Caracala. Pytanie, czy ktoś je proponował w przetargu ? Ile z nich nadaje się na wspólną platformę? Ile kosztują? Jakie daty dostaw ? Kilka różnych modeli ? To proszę obliczyć koszty - szkolenie, załogi, obsługa naziemna, specjalistyczne narzędzia itd. Te i inne informacje były podawane już wieeeele razy.

    2. Boczek

      "Niestety, jak widać z powyższego artykułu jest to proces złożony, który trwał całe 4 lata, plus do pełnej certyfikacji..." Bo to niejako nowy heli ze zmienioną awioniką - fakt Kosie do dej pory nie znany? ### "Nie ma Caracala w wersji ZOP, żaden problem proszę Pana. Tu się wytnie, tam się doklei, trochę damy z Pumy," Wersja ZOP istnieje od kilku 10-leci Caracal to Puma, to Cougar. Tu nic nie będzie konstruowane. Co z całą pewnością będzie konieczne, to integracja z MU90 i RBS15 lub NSM, bo Exocet'a w Polsce z całą pewnością nie będzie. Ale to dotyczy każdego innego heli. --- " Dlatego cena kontraktu była tak wysoka?" "We beginn at the begining?" Nie nie była. Brazylia; 2,9 mld € +12% inflacji = 3,25 mld € (to 14 mld PLN), to 64 mln za maszynę. Przy istniejącej infrastrukturze. Polska; 3,15 mld € -> 36 mln za maszynę. Przy nie istniejącej infrastrukturze. Byłoby tak, gdybyśmy zamówili takie same maszyny i nie wymienili awioniki na tańszą. Uwzględniając ekwiwalent większej ilości maszyn najdroższych (n.p. ASW etc.), których Brazylia nie zamówiła, czyli + ca 10-15 maszyn, otrzymamy ca. 3,15/60= 52,5 mln za maszynę. Lepiej jednak liczyć same maszyny - czyli Brazylia 1,9 mld € +12% i Polska 1,85 mld € (+ ekwiwalent wyposażenia) aby wyeliminować z kalkulacji polskie inwestycje początkowe, których nie poniosła Brazylia. ### ...a co ja na to poradzę, że Brazylijczycy wymienili awionikę i to w 100% - nie chcieli L3, nie chcieli LM. Fakt jest taki jaki jest. ## "Kolejny cytat: Cytat: Boczek Dzisiaj, 29 Października, 15:11 "Aktualna awionika H225M, to aktualny state of art. Wszystko inne; NH90, BH i AW muszą do tego poziomu w ciągu najbliższych 2-3 lat dorównać. Będziemy chcieli je do stanu H225M zmodernizować, wyjdzie do kilkunastu mln €/$ na maszynę. Z całą pewnością Sikorsky nie był w stanie dostarczyć SH - cała elektronika w środku to uzbrojenie, którym ani Sikorsky nie dysponował, ani LM nie dysponuje dziś, nawet jeżeli są producentami." You made my day Panie Boczek. Ja wiem ze z Pan jest dobry lobbysta od okrętów, szczególnie tych niemieckich.Szanuję każdą pracę,szczerze.Przyznam, bardzo chętnie śledziłem Pana wypowiedzi dotyczących MW na tym forum. Niestety tutaj trochę się Pan zagalopował. Odbieram to jako brak podstawowej wiedzy, ponieważ staram się nie posądzać Pana "fachowca" że ma tutaj nasz wszystkich za stado intelektualnych impotentów." Jest dokładnie tak jak napisałem, tym bardziej, że nie wiadomo co Pan Kosa tu kwestionuje - tym samym jest już Pan jedną nogą w owym stadzie - bez jakiegokolwiek mojego udziału. Zatem; H225M jest aktualnie state of the art, cała elektronika to uzbrojenie! "Nie wspominając już o przestronnej, wysokiej kabinie która wpływa na komfort pracy, nie trzeba tak jak w Caracalu chodzić na kolanach." No tak. Po pierwsze, pomyliło się tu Panu coś z 1,30 m w BH. Ponadto trudno, żeby 2 razy większa, 2 razy cięższa maszyna zapewniała mniej miejsca, ale może za to mieć mniejszy udźwig :o - z czego rezultuje dokładnie ta sama ilość zabieranych troops - zatem fakt, maja tam w 20-25 osób bardzo komfortowo. Ponadto H225m to 1,45 m drzwi +0,25-0,30 m tunel po środku kabiny do przechodzenia wzdłuż. AW101 to 1,82 m max. ### "Gdzie widzi Pan tą "legendarną" awionikę Caracala,..." Zaczyna się od standardowego latania bez widoczności, poprzez jedynego w swoim rodzaju autopilota do statusu aktualnej modernizacji (kolega franca) kociaków we Francji, który jeszcze raz topuje to, czego do tej pory inne heli nie posiadały - n.p. FLIR. "Norweskie AW101 SAR które zostaną dostarczone już w 2017 roku również posiadają awionikę z najwyższej półki ..." - i dalej "w tym 4 osiowy cyfrowy system kontroli lotu," (AW101) - to się chwali, ale 15 lat po H225M. Czyli dokładnie to samo co H225M od15 lat, a aktualnie podlega modernizacji. A miał być koniec rozwoju.... Co do pozostałych. Lepszy Video2000 nie wygrał z gorszym VHS - dlaczego? #### "Tylko mam już dość słuchania o tym jaki to Caracal jest niezastąpiony, a wszystko inne (AW101, S92. NH90, BH) " Proszę nie zapominać o przyjętych kryteriach - zgodnie z nimi w grę wchodzi tylko BH. ... "Ile Caracali lata w państwach NATO? Odpowiedź brzmi zero, oprócz Francji. Tak z biodra - 100-200 + dalszych 100 w Europie - naturalnie bez Francji. ------------------------------------- "Polska potrzebuje czegoś nowszego..." A konkretnie to czego? P.S ...ale mimo wszystko, dziękuję za post, bo w dzisiejszych czasach taki z argumentami (nawet jeżeli mi ich przynajmniej 1 raz brakuje) to rzadkość.

  19. J

    My powinnismy kupic seahawki

    1. kin

      małe, nadają się tylko z pokładu.

  20. spinacz89

    Jedyny wniosek z tego artykułu jest taki że Brazylia już składa śmigłowce, uzbraja, wprowadza własne elementy do wyposażenia, a my Polacy nadal dywagujemy nad tym która maszyna lepsza, która tańsza, która ma uzbrojenie a która nie. A prawda jest taka że jak nam któryś z Naszych zabytków spadnie do Bałtyku ze starości to wtedy zacznie się szukanie winnego. I powiedzenie mądry Polak po szkodzie znów się sprawdzi. Także wybierzmy coś w końcu, niech ktoś ma jaja i zatwierdzi jakiś plan czy kupujemy jeden model czy wszystkie trzy a może i cztery dla różnych zastosowań ale niech coś idzie do przodu.

  21. Rep

    Panie Kosa a wie Pan co kupiła Brazylia i jak to się ma do naszego przetargu, ano nijak. Brazylia kupiła wersję ASW, a nie ASUW jaką my chcieliśmy i Brazylia zamówiła dla siebie wersję heli z awioniką zaprojektowaną u siebie. Ale jak ktoś nie rozróżnia wersji ASW od ASUW, to oczym my dyskutujemy. Przypominam koszt sea hawka dla Arabii Saudyjskiej to jedyne 200 mln $. Dla niezorientowanych nie zaoferowano nam nic poza S70, Aw149 i Caracalem, A teraz popisy o S-92 i AW-101, czy NH90. Proszę troszeczkę poczytać o koszcie tych heli i ich zdolności do lotu

    1. Kosa

      Drogi Panie Boczek, niestety jak nie ma Pan nic konkretnego do powiedzenia, stara się pan deprecjonować swojego interlokutora. Czyli jednak to prawda, ze myśli Pan o osobach tutaj piszących jak o stadzie intelektualnych impotentów. Cytat: Dzisiaj, 30 Października, 19:26 Panie Kosa a wie Pan co kupiła Brazylia i jak to się ma do naszego przetargu, ano nijak. Brazylia kupiła wersję ASW, a nie ASUW jaką my chcieliśmy i Brazylia zamówiła dla siebie wersję heli z awioniką zaprojektowaną u siebie. Ale jak ktoś nie rozróżnia wersji ASW od ASUW, to oczym my dyskutujemy." *********************************************** Drogi Szanowny Panie. Ja w przeciwieństwie do Pana bardzo dobrze odróżniam wersję ASW od ASUW. Polska marynarka Wojenna zażyczyła sobie śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych (wyposażonego w torpedy a nie żadne Exocety), czyli ASW (Anti-Submarine Warfare) po naszemu ZOP ( Zwalczanie Okrętów PODWODNYCH !). ASW (Anti-Submarine Warfare) wie Pan co oznacza słowo Submarine, to takie małe żółte co pływa pod wodą, śpiewają o tym The Beatles w piosence Yellow Submarine. Z tego czego dowiedziałem się w tekście na D24, stwierdzam że Brazylia kupiła wersję ASUW, nie jak Pan łaskawie twierdzi wersję ASW. Chyba że chce Pan jak niektórzy tutaj strzelać rakietami Exocet do okrętów podwodnych, życzę powodzenia oraz wytrwałości! Pod oznaczeniem ASUW Szanowny Panie obrazowo mówiąc kryje się broń, taka jak np. pociski przeciwokrętowe ( RBS-15, Harpoon, AGM-119 Penguin ,Exocet ) oraz środki/jednostki do jej przenoszenia np. Śmigłowiec, może być i brazylijski Caracal z rakietami Exocet, może być to również samolot np. P-8 Poseidon bądź F-16, może być to okręt nawodny np. niszczyciel rakietowych typu Arleigh Burke. Może być to również okręt podwodny bądź umieszczony na stałym lądzie, coś jak nasz NDR (Nadbrzeżny Dywizjon Rakietowy). Opcji jest wiele. Ogólnie ASUW oznacza Anti-Surface Warfare bądź bardziej dosłownie Anti-Surface Unit Warfare. Po naszemu jak ja to rozumiem, teatr/obszar działań przeciwko okrętom nawodnym. Również po mojemu ZON (Zwalczanie Okrętów Nawodnych ). Oczywiście ten obszar działania marynarki wojennej można rozłożyć jeszcze bardziej dogłębnie. na działania pod wodą (ASW), na powierzchni (ASUW) oraz w powietrzu (AAW). Oraz jak w przypadku AUSW można skupić się na broni ofensywnej (OASuW) oraz defensywnej (DASuW). Ale to już temat na inną dyskusję. Więc kto Panie Boczek nie nie rozróżnia wersji ASW od ASUW? Widzi Pan, niestety cechuje się Pan manierą deprecjonowania sowich rozmówców. Powiem może bardziej dosadnie, chce Pan pokazać ze to zwykli idioci, niestety dla Pana kiedy opada kurz i zachodzi słońce to Pan wychodzi ma kompletnego dyletanta Panie Boczek. Może więc zatem trochę więcej empatii względem innych użytkowników naszego forum. Zostało tylko zakończyć naszą dyskusję, szkoda czasu. Jak Pan to określił, z kim tu dyskutować! PS Jak brak argumentów to jak zwykle ten sam tekst - "ale dra Arabii Saudyjskiej kosztował 200 mln $ ". Jak dobrze pamiętam to Pan przestrzegał aby nie dzielić śmigłowców przez cenę kontraktu? wiec skąd ta nagła zmiana u Pana?. Bądź że Pan konsekwentny w swoich działaniach. Po drugie cena dla Arabii była podana przez DSCA (Defense Security Cooperation Agency). Należy przytoczyć tutaj kontrakt na nasze JASSMY. Cena maksymalna kontraktu ponieważ tak zawsze ta agencja podaje wynosiła jak podała DSCA (Defense Security Cooperation Agency) 500 mln $, natomiast jak wszyscy wiemy cena końcowa wyniosła 250 mln $. Więc w przypadku Arabii Saudyjskiej sprawo może mieć podobny przebieg. Po trzecie, to że Arabia siedzi na ropie i każdy goli frajera po całości. Nie musi oznaczać ze Polska ma iść w ślady Arabii Saudyjskiej. Polska nie jest jak tutaj wydaje się co poniektórym bantustanem, i za paciorki oraz stanowiska mamy brać wszystko jak leci. Po czwarte: Cytat: Dzisiaj, 30 Października, 19:26 "Dla niezorientowanych nie zaoferowano nam nic poza S70, Aw149 i Caracalem, A teraz popisy o S-92 i AW-101, czy NH90. Proszę troszeczkę poczytać o koszcie tych heli i ich zdolności do lotu" Jak Pan wie tego kontraktu już nie ma, wszyscy trzej oferenci mają kolejną okazję poprawić swoją ofertę. Bladego pojęcia nie mam o co chodzi Panu z tą zdolnością do lotu S-92 i AW-101, czy NH90? Te ptaszki również fruwają Caracal nie jest jedynym w tej dżungli. Pozdrawiam

  22. Afgan

    No i co na to powiecie trolle, według których Caracal to szmelc! Ten śmigłowiec na fotografii z podczepionymi Exocetami ma większą wartość bojową niż dowolny okręt w naszej MW (no może oprócz Orkanów z RBS-15). A teraz będziemy mieć pewnie AW-149, które Świdnik dostarczy za 10 lat, bo obecnie morska wersja nie istnieje. No a rakiety pewnie będą atrapami z kartonu, tak jak na MSPO było. Jest jeszcze S-70i, ale jakie to on przenosi pociski przeciwokrętowe?

    1. Kos

      Tylko taki Caracal z exocet musi jeszcze w pobliże wrogiego okrętu podlecieć niezauważenie. Misja na Bałtyku nie do wykonania. NDR zrobi to bezpieczniej, a przede wszystkim taniej.

    2. Andrzej polskiego brzegu

      Grubym Drukiem ostatnie zdanie! Testowanie..zaplanowane do 2018 czyli w Kielcach czarowanie

    3. marek!

      BH nie przenosi ZADNYCH pociskow przeciwokretowych (chyba, ze zaliczymy mu hellfire w ilosci 16 szt) bo byl konstrulowany jako COMBAT FIELD AIRCRAFT......a jak drodzy przyjaciele z Exocetami C-cala? Przeniesc, przeniesie, ale czy moze odpalac? Oprocz Waszej wyobrazni ktos to widzial? No moze ta komisja co testowala smiglowiec w ciagu kilkudziesieciu godzin (rekord naszej galaktyki !!!!!)...... Do misji ZOP i przeciwokretowej zaprojektowano Sikawka, ktory czeka w wersji Romeo na nasze zamowienie, a to tylko pozornie BH - Sikawk jest praktycznie zupelnie inny i jezeli zostal by we wszystkich nam potrzebnych konfiguracjach zakupiony, szczeka by opadla nie tylko Wam, ale tez sojusznikom z NATO. Tylko im jest ze wzgl. politycznych- nie po drodze z Polska silna militarnie.....

  23. P

    A co byście powiedzieli na AW101 Merlin w wersji morskiej + 2 x NSM integrowanym i składanym w Świdniku?

    1. Andrzej polskiego brzegu

      W sumie szefy (2010 przyPominam chyba troche blokowali np rodzimego CSAR czyli W3-pl. Ale dawno sprzedali 101 kanadzie do cywilSAR, gdzie olali superpumy

    2. Afgan

      Może i fajnie by było, ale są 2 podstawowe problemy. Po pierwsze AW-101 jest znacznie droższy od Caracala. Po drugie koncern Leonardo nie kwapi się do sprzedaży nam maszyn typu AW-101, a już na pewno nie zgodzi się na ich montaż i serwis w Świdniku. Więc o AW-101 zapomnij. Prędzej zobaczysz za 10 lat "morskiego" AW-149 z kartonową atrapą NSM po kadłubem.

    3. Max Mad

      Cóż, wizja ciekawa ale pomijając już zasadność wyposażania go w NSM to ilość maszyn jaka by miała być dostarczona do MW jest malutka a dla takiego malutkiego zamówienia nikt o zdrowych zmysłach nie będzie przenosił ani budował linii montażowej. Linia montażowa AW101 jest jedna i to wszystkim wystarcza, ekonomicznie i praktycznie. Powiedzmy że byś chciał nabyć 5 ciężarówek, oczekujesz że firma je produkująca przeniesie ci pod dom całą infrastrukturę bo ty chcesz 5 pojazdów kupić?

  24. adamuso

    Warunki tak ,ale cena 2-krotnie niższa Nikt się nie dziwi że Brazylia zapłaciła mniej

    1. WWW

      Tyle razy tłumaczono, przelicz inflację, zauważ jakie wersje kupiła Brazylia, poza tym nie kupili ani jednego heli ZOP, tyle. Nasze są zdecydowanie tańsze

    2. Boczek

      Jak długo ten mit będą zombie jeszcze po internecie rozsiewać. Brazylia zapłaciła więcej o około 20-30%. Czy Brazylia zapłaciła też, tak ja my mieliśmy zapłacić mniej niż 30 mln € za maszynę?

  25. Kos

    Czy ktoś zwrócił uwagę na to, że na ostatnim spotkaniu NATO, minister obrony Włoch zapewniła Macierewicza, że każdy wybrany w nowej procedurze typ śmigłowca Leonardo, będzie produkowany we Świdniku. Moim zdaniem oznacza to branie pod uwagę zarówno aw101, jak i aw159. W ten sposób kwestię śmigłowca morskiego mielibyśmy załatwioną. Czy to lepsze rozwiązanie niż morski Caracal i czy on wogóle w wersji francuskiej już istnieje?

    1. vvv

      o czym ty piszesz. swidnik to montownia i nic nie bedzie produkowac lacznie z aw-149

    2. [sic!]

      A AW149 biorący udział w poprzednim anulowanym przetargu, to czy w ogóle istnieje w wersji ZOP chociaż na rysunkach pod koniec roku 2016 ?

    3. Boczek

      " W ten sposób kwestię śmigłowca morskiego mielibyśmy załatwioną." A ASW/ASuW - co z nimi?

Reklama