- Wiadomości
Boeing: "chcemy budować relacje z polskim przemysłem" [Defence24.pl TV]
„Mamy specjalne programy dotyczące łańcucha dostaw i logistyki. Możemy podzielić się nimi z PGZ, który może wesprzeć produkcję helikopterów bojowych, śmigłowców transportowych, maszyn klasy VIP, oraz innych dużych statków powietrznych” – mówił, w czasie podpisania listu intencyjnego z Polską Grupą Zbrojeniową S.A., Jeffrey B. Kohler - jeden z przedstawicieli koncernu Boeing.
List intencyjny podpisany w dniu 20 maja 2016 r. zawiera program zaangażowania przemysłowego, opracowany wspólnie przez PGZ i Boeing, który został dostosowany do priorytetów Ministerstwa Obrony Narodowej. W jego ramach przewiduje się rozwój kompetencji, transfer technologii oraz know-how, wspólne badania, rozbudowę technologii i łańcucha dostaw, jak również usługi wsparcia w zakresie szerokiej gamy platform i programów Boeinga w lotnictwie i obronności. Boeing zamierza prowadzić interesy ze spółkami lotniczymi wchodzącymi w skład PGZ, w ramach szeregu przedsięwzięć dotyczących projektowania, produkcji oraz integracji.
Włączenie się PGZ do naszego łańcucha dostaw pozwoli polskiej spółce na zapoznanie się z możliwościami naszej części komercyjnej. Cały program budowy śmigłowców bojowych jest interesujący, ale perspektywa dostarczania części dla lotnictwa cywilnego jest jeszcze bardziej interesująca dla polskich firm.
O ile w programie Kruk zostanie wybrany śmigłowiec AH-64E Apache Guardian PGZ i Boeing będą mogły rozwijać możliwości biznesowe obejmujące integrację broni i systemów łączności, wsparcie długoterminowe, szkolenia, rozwój badań i technologii oraz rozwój łańcucha dostaw.
Zaletą partnerstwa z PGZ jest jego ogromna zdolność do zapewnienia odpowiedniej obsługi helikopterów w kraju, wliczając w to infrastrukturę i wykwalifikowany personel. Taka autonomiczność względem fabryk w Stanach Zjednoczonych stanowi o sile PGZ i sprawia, że wszelkie prace, przy udziale wykwalifikowanej, polskiej kadry mogą być prowadzone sprawnie na terenie Waszego kraju, oczywiście we współpracy z pracownikami Boeinga.
Istnieje również możliwość rozszerzenia współpracy pomiędzy PGZ i Boeingiem o prace nad dodatkowymi programami, w tym ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47 Chinook oraz zmiennopłata wielozadaniowego V-22 Osprey. Brane są również pod uwagę kwestie zwiadu lotniczego, programów obserwacji oraz rozpoznania, jak również systemów kosmicznych i satelitarnych.
Wierzymy, że PGZ ma duże możliwości w zakresie badań i rozwoju, przydatne przy produkcji śmigłowców Apache lub innych maszyn pionowego startu i lądowania. Otwierają się też możliwości współpracy przy cywilnych programach Boeinga. Poza zobowiązaniami zawartymi w liście intencyjnym i włączeniem do naszego światowego łańcucha dostaw, prowadzimy rozmowy dotyczące wspólnego inwestowania w badania i nowe technologie.