Przemysł Zbrojeniowy
Amerykanie będą produkować kadłuby KTO Eitan
Izraelskie Ministerstwo Obrony, na swoim profilu na portalu Twitter, poinformowało o wybraniu producenta kadłubów dla nowego kołowego transportera opancerzonego Eitan.
Czytaj też
Izraelczycy poinformowali w swoim komunikacie, że wybrali amerykańską firmę Oshkosh Defence, aby wyprodukowała setki kadłubów dla nowego KTO Eitan. Nie jest obecnie znana dokładna liczba kadłubów jaka zostanie zamówiona, natomiast kwota kontraktu przekraczać ma 100 mln USD i pochodzić ma z pomocy wojskowej USA dla Izraela. Najprawdopodobniej w Stanach Zjednoczonych powstawać będą same skorupy, a następnie po przetransportowaniu do Izraela, poddane zostaną montażowi końcowemu z podzespołów produkowanych lokalnie oraz tych z importu. Podobne rozwiązania wcześniej stosowane były przy produkcji czołgów podstawowych Merkawa Mk4 oraz ciężkich transporterów opancerzonych Namer, których elementy produkowane były w USA przez General Dynamics Land Systems.
Another Step in "Eitan" APC Serial Production: the IMOD has selected "Oshkosh Defense" to produce hundreds of hulls for the IDF's new wheeled Armored Personnel Carriers (APC). pic.twitter.com/RgnNG9iyal
— Ministry of Defense (@Israel_MOD) December 28, 2022
Eitan to stosunkowo ciężki bo ważący około 30-35 ton kołowy wóz bojowy z napędem w układzie 8x8, który ma zastąpić transportery opancerzone M113. Wóz posiada stosunkowo rozbudowane opancerzenie jak na pojazdy tej klasy, składające się z elementów pasywnych i reaktywnych, a dodatkową ochronę zapewnić ma aktywny system obrony Iron Fist. Pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 750 KM zdolnym rozpędzić go na drogach utwardzonych do 90 km/h. Eitan występować ma w kilku wariantach: kołowego transportera opancerzonego, kołowego bojowego wozu piechoty, wozu dowodzenia, wozu ewakuacji medycznej itp. Załogę stanowi trzech żołnierzy z możliwością przewozu dziewięciu żołnierzy desantu. Eitan ma uzupełnić cięższego gąsienicowego Namera, który również występuje w kilku wariantach, od standardowego transportera opancerzonego, po specjalistyczne wersje saperskie, wozy dowodzenia, wozy ewakuacji medycznej, wozy zabezpieczenia technicznego po najnowszy wariant ciężkiego bojowego wozu piechoty który ma zostać wdrożony do produkcji seryjnej od 2023.